چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 377267

آزمایش AMH سطح هورمون ضد مولرین را اندازه گیری می کند که با تعداد تخمک افراد مطابقت دارد.پزشک همچنین ممکن است از آزمایش AMH برای کمک به تشخیص توده تخمدان استفاده کند.

مقدار نرمال amh برای بارداری

آزمایشAMH چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از clevelandclinic، آزمایش AMH میزان هورمون ضد مولرین (AMH) را در خون شما اندازه گیری می کند. هم مردان و هم زنان AMH تولید می کنند، اما پزشکان اغلب از این برای ارائه تصویری فوری از سلامت باروری زنان استفاده می کنند.

هورمون آنتی مولرین (AMH) چیست؟

AMH نقش کلیدی در رشد اندام های جنسی کودک در دوران بارداری دارد. سطح AMH در نوزادان پسر بالاتر است، زیرا این امر مانع از رشد اندام های تناسلی زنانه می شود. نوزادان دختر برای رشد خود فقط به مقدار کمی AMH نیاز دارند.

در زنان، سلول های داخل فولیکول های تخمدان AMH تولید می کنند. فولیکول ها کیسه های ریز پر از مایع در تخمدان هستند که تخمک ها را در خود جای داده و آزاد می کنند.

سطوح AMH با تعداد تخمک های شما یا ذخیره تخمدان شما مطابقت دارد:

  • سطوح بالاتر AMH به معنای تخمک بیشتر و ذخیره تخمدان بالاتر است.
  • سطوح پایین AMH به معنای تخمک کمتر و ذخیره تخمدان کمتر است.

چه زمانی پزشک آزمایش AMH تجویز می کند؟

پزشک ممکن است آزمایش AMH را برای تعیین اینکه آیا توده تخمدانی یک تومور سلول گرانولوزا است انجام دهد. سطوح AMH همچنین ممکن است برای بررسی موارد زیر استفاده شود:

  • درمان اثربخش است؟
  • تومور برگشته است؟

آزمایش AMH نشان دهنده چیست؟

آزمایش AMH تعداد تخمک های باقیمانده را به شما می گوید و اینکه آیا تخمدان های شما ممکن است خیلی سریع پیر شوند یا خیر. ممکن است نشان دهد که پنجره کوتاه تری برای باردار شدن دارید.

آزمایش AMH همچنین ممکن است نشان دهد که چقدر به داروهای باروری تزریقی برای تحریک تخمدان‌ها برای بالغ شدن چندین تخمک در آمادگی برای لقاح آزمایشگاهی (IVF) پاسخ می‌دهید.

آزمایش AMH چه چیزی را نمی تواند به شما بگوید؟

در حالی که AMH به تعداد تخمک شما مرتبط است، باروری شما (با یا بدون درمان) یا زمان یائسگی شما را پیش بینی نمی کند.

همچنین، به خاطر داشته باشید که حتی اگر سطح AMH شما در محدوده معمولی باشد، عوامل دیگری ممکن است بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر بگذارد، مانند:

  • سن، شرایط پزشکی، سیگار کشیدن و غیره
  • تعداد و تحرک اسپرم.
  • عدم تخمک گذاری منظم، انسداد لوله های فالوپ، اسکار لگن، اندومتریوز و ناهنجاری های رحمی مانند فیبروم.

سطح نرمال AMH چقدر است؟

سطوح AMH بسته به سن شما متفاوت است. در زنان، سطح AMH در دوران نوجوانی شروع به افزایش می کند و در حدود 25 سالگی به اوج خود می رسد. پس از آن، سطح AMH به طور طبیعی کاهش می یابد.

پزشک سطح AMH را بر حسب نانوگرم بر میلی لیتر (ng/ml) اندازه گیری می کند. کارشناسان در مورد چگونگی تعریف سطوح معمولی AMH بحث می کنند، اما محدوده های کلی عبارتند از:

  • میانگین: بین 1.0 نانوگرم در میلی لیتر تا 3.0 نانوگرم در میلی لیتر.
  • کم: کمتر از 1.0 نانوگرم در میلی لیتر.
  • بسیار کم: 0.4 نانوگرم در میلی لیتر.

توجه به این نکته مهم است که از آنجایی که آزمایشگاه‌ها از تجهیزات متفاوتی استفاده می‌کنند، نتایج شما می‌تواند از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر کمی متفاوت باشد.

سطح AMH به نسبت سن چقدر باید باشد؟

سطح AMH به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد، بنابراین طبیعی است که ذخیره تخمدان کمتری را در دهه 30، 40 و 50 سالگی مشاهده کنید.

برای اعداد واقعی، این تخمین ها را در نظر بگیرید که در سمت پایین طیف برای هر سن مربوطه قرار دارند:

  • 25 سالگی: 3.0 نانوگرم در میلی لیتر.
  • 30 سالگی: 2.5 نانوگرم در میلی لیتر.
  • 35 سالگی: 1.5 نانوگرم در میلی لیتر.
  • 40 سالگی: 1 نانوگرم در میلی لیتر.
  • 45 سالگی: 0.5 نانوگرم در میلی لیتر.

سطوح بالاتر AMH همیشه نشاندهنده چیز نیست. AMH ممکن است در برخی از افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) بالا باشد.

آیا تست های AMH در خانه نتایج درستی را نشان می دهند؟

شما می توانید به راحتی تست AMH را در فروشگاه ها یا آنلاین خریداری کنید.  در حالی که تست های خانگی راحت هستند، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید تا به شما در تفسیر نتایج کمک کند. باروری یک موضوع پیچیده است و نیاز به یک ارزیابی جامع و تخصصی دارد.

آزمایش AMH چگونه انجام می شود؟

آزمایش AMH یک آزمایش خون است و پزشک از یک سوزن نازک برای گرفتن نمونه خون از ورید بازوی شما استفاده می کند. فرآیند فقط چند دقیقه طول می کشد.

بهترین زمان برای آزمایش AMH 

شما می توانید آزمایش AMH را در هر نقطه از چرخه قاعدگی خود انجام دهید . برخلاف سایر هورمون های تولید مثلی، AMH در طول ماه نوسان زیادی ندارد.

چگونه برای آزمون AMH آماده شوم؟

برای آماده شدن برای تست AMH نیازی به انجام کار خاصی ندارید.

چه زمانی باید از نتایج آزمایش مطلع شوم؟

اگر نمونه خون شما به آزمایشگاه ارسال شود، دریافت نتایج ممکن است چند روز طول بکشد. اگر  پزشک این آزمایش را تجویز کرده باشد، یک قرار ملاقات بعدی برای بحث در مورد نتایج آزمایش AMH شما (و هر نتیجه اضافی) تعیین می‌کند. با هم، بهترین برنامه بارداری یا درمان را برای خود آماده خواهید کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha