ورود پیاپی فاضلاب به خانه‌های مردم شمال شهر اصفهان در کنار قطع جریان دائمی آب در زاینده رود، فرونشست زمین و آلودگی هوا بی تردید فاجعه زیست‌ محیطی دیگری برای اهالی خطه نصف جهان رقم زده است.

مردم در محاصره فاضلاب!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات، محمدرضا کلاهدوزان خبرنگار اطلاعات نوشت: ساکنان حوالی پل «تمدن» اصفهان و به ویژه اهالی کوچه‌های «لقمان»، «شهید بهشتی» و خیابان «امامزاده ابراهیم» از تیرماه امسال با معضل پس‌زدگی فاضلاب به خانه‌های خود و معابر این منطقه روبرو شده‌اند به نحوی که شب‌ها رودی از فاضلاب در این منطقه جاری می شود !

بیشتر خانه های این منطقه ۶۰ سانتیمتر پایین تر از سطح خیابان ساخته شده‌اند و در نتیجه هنگامی که فاضلاب منطقه بالا می‌زند، پساب از کفشوی حمام، آشپزخانه و همچنین از دستشویی وارد خانه‌ها می‌شود و زندگی ساکنان آن‌ها را آلوده می‌کند!

خانه‌های موسوم به منهای ۶۰ سانتیمتر در این محدوده دیگر قابل سکونت نیستند و در چند ماهه گذشته ساکنان محل برای نجات از این وضع اسفبار و بحرانی با هر وسیله‌ای و حتی با گذاشتن بلوک‌های سیمانی بر روی دریچه کفشوی آشپزخانه و حمام، راه را برای پس زدن فاضلاب مسدود کرده‌اند، ولی تمامی این کارها بی‌اثر بوده است.

اهالی محدوده «پل تمدن» مدت‌ها است در محاصره فاضلاب اند و عمق فاجعه از ساعت ۸ شب که حجم تولید فاضلاب روند صعودی پیدا می کند، بیشتر پیدا می‌شود، به نحوی که پساب از دستشویی و چاهک‌های فاضلاب «منهول» کوچه و خیابان‌ها بالا می‌زند و روانه خانه‌ها و معابر این محدوده می‌شود.

خیلی از مستاجران به دلیل این وضع، از این منطقه نقل مکان کرده‌اندو ولی بومیان محل راهی برای رفتن ندارند و از این شرایط به تنگ آمده‌اند و تاکنون صدای رنج آنان به گوش مسئولان نرسیده است و اینجا است که می توان فرق بالاشهر نشین بودن با پایین شهر نشین بودن را احساس کرد و اگر ساکنان بالاشهر اصفهان با چنین معضلی روبرو می شدند آیا مسئولان خواست آنان را زود اجابت نمی‌کردند؟

ورود پیاپی فاضلاب به خانه‌های مردم شمال شهر اصفهان در کنار قطع جریان دائمی آب در زاینده رود، فرونشست زمین و آلودگی هوا بی تردید فاجعه زیست‌ محیطی دیگری برای اهالی خطه نصف جهان رقم زده است .

این وضع بغرنج، زندگی دشواری را برای مردم رقم زده است؛ آنان به سختی می توانند لباس و ظرف‌هایشان را بشویند، چون به محض بازکردن منافذ تخلیه پساب آشپزخانه و ماشین لباسشویی، فاضلاب پس می زد و این شرایط زندگی آنها را مختل کرده است.

متاسفانه مدیران شهری اصفهان هم به برگزاری جشنواره های متعدد سرگرم هستند تا به این شهر، زندگی ببخشند غافل آن که به دنبال ورود فاضلاب به خانه‌های اهالی محدوده پل تمدن، زندگی برای بسیاری از ساکنان این شهر دشوار شده است.مشاهدات میدانی خبرنگار ما حاکی است هر شب پساب فاضلاب از چاهک‌های فاضلاب کف خیابان «امامزاده ابراهیم» سرازیر خیابان می شود و رودی از منجلاب در این خیابان جاری شده و وارد جوی ها می‌شود و بوی تعفن منطقه را فرا می گیرد.

طی چند ماهه گذشته، خواب بر اهالی منطقه پل تمدن حرام شده است و شب ها با بالا زدن فاضلاب، ساکنان به جای استراحت، سراسیمه و با هر وسیله‌ای به دنبال تخلیه پساب از کاشانه خود می‌روند و معلوم نیست که آنان چه زمانی از این وضعیت هولناک خلاص می شوند!

شب ها این محدوده جولانگاه تانکرهای تخلیه چاه شده و پس زدگی فاضلاب به خانه ها و معابر، بازار آنان را حسابی داغ کرده است.

فاضلاب سلامت مردم را تهدید می‌کند

وارد خانه برخی از ساکنان کوی لقمان و شهید بهشتی در محدوده خیابان معراج که می‌شوم، بوی تعفن شدید فاضلاب قابل تحمل نیست و آنچه بیش از آن ساکنان منطقه را آزار می‌دهد، به خطر افتادن سلامت مردم است و بی تردید این وضع سلامت مردم را به خطر می اندازد و بیم آن می رود که اهالی این منطقه به بیماری های بسیاری مبتلا شوند. آیا متولیان حفظ سلامت مردم در ۳ ماهه گذشته به این منطقه مراجعه کرده‌اند تا عمق فاجعه را از نزدیک ببینند و برای حفظ سلامت مردم تصمیم عاجلی بگیرند؟

بررسی خبرنگار ما نشان می دهد مدت ها است که فاضلاب به عمق زمین ورود کرده و اکنون این منطقه آبستن فرونشست زمین ناشی از نفود فاضلاب شده است!

اوضاع این محدوده از شهر اصفهان به قدری حاد است که نه می توان همه این مصائب را با قلم بیان کرد و نه با دوربین به تصور کشید و به نظر می رسد عزم جدی مسئولان استان برای حل این شرایط آشفته که جان و مال مردم را به خطر انداخته است وجود ندارد و سئوال اینجاست که چرا مدعی العموم در رابطه با رعایت حقوق عامه برای حفظ سلامت مردم به این موضوع ورود نکرده است؟

پیگیری های ساکنان منطقه برای حل این معضل چند ماهه هم بی نتیجه بوده است و آنان دیگر امیدی به مسئولان برای حل مشکل را ندارند؛ بنابراین آنها به رسانه‌ها پناه آورده‌اند تا صدایشان را به گوش مسئولان بالاتر برسانند تا شاید از این وضع بغرنج نجات یابند.

باقری یکی از اهالی این محل می‌گوید: از تیرماه و زمانی که طرح اصلاح شبکه فرسوده فاضلاب منطقه آغاز شده است، به این وضع اسفبار دچار شده ایم و در ۳ ماهه گذشته هر بار که به اداره آب و فاضلاب منطقه ۴ اصفهان مراجعه کرده‌ایم وعده چند روزه برای حل این معضل را می‌دهند، ولی به آن عمل نمی‌کنند!

وی که از ساکنان کوی لقمان است ادامه می‌دهد: شرکت آب و فاضلاب اعلام کرد که اجرای طرح شبکه فاضلاب را ۲ماهه به پایان برساند ولی اکنون در مهرماه هستیم و این طرح پایان نیافته است و با این روند بعید است تا چند ماه آینده هم تکمیل شود و به طور قطع با شروع بارندگی ها اوضاع وخیم تر هم خواهد شد چون در برخی کوچه ها چاه جذبی برای جمع آوری آب‌های سطحی وجود ندارد و یا بیشتر چاه‌های جذبی پر شده است؛ بنابراین آب باران سرازیر چاهک‌های فاضلاب می‌شود و فشار به شبکه جمع آوری فاضلاب تشدید خواهد شد.

یکی دیگر از شهروندان منطقه معراج با ابراز نگرانی از بی‌توجهی مسئولان، می‌گوید: در این مدت تمامی خانواده‌ها، بدون یک دقیقه آسایش، در حال آماده باش کامل برای حفاظت بهداشتی فرزندان و خانه و زندگی خودشان هستند و با گذشت چندین ماه از این موضوع به تدریج پس‌زدگی فاضلاب از سالن خانه‌ها به اتاق‌های خواب هم نفوذ کرده است، به طوری که برخی شب‌ها تا نیمه کمدها و رختخواب‌ها آغشته به آب‌های آلوده فاضلاب می‌شود و با تنگی نفس مواجه می‌شویم.

این شهروند با اشاره به این که حدود ۲ تا ۳ ماه است فرش‌های سالن پذیرایی را جمع کرده‌ایم و پایه‌های مبل‌ها را با چیدن آجر بالا آورده‌ایم، می‌افزاید: هنگام راه رفتن روی سرامیک کف پاهای فرزندانم درد می‌گیرد و بیشتر مواقع با ورود فاضلاب در منزلمان به دلیل بوی نامطبوع فاضلاب و آلودگی‌ها، کودکانم به دل‌درد شدید مواجه می‌شوند و در این میان مسئولان هیچ اقدامی برای آسایش ما انجام نمی‌دهند.

اظهارات یک مسئول

معاون بهره ‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در این باره با بیان این که علت پس زندگی فاضلاب به خانه های ساکنان خیابان معراج (هفتون سابق) ، فرسودگی و ریزش خطوط اصلی انتقال فاضلاب این منطقه است،می افزاید: ۲ خط اصلی انتقال فاضلاب بزرگراه شهید آقابابایی و همچنین خط اصلی خیابان پروین از این منطقه عبور می کند . عملیات بازسازی این ۲ خط اصلی انتقال فاضلاب و همچنین خط جدید جایگزین فاضلاب توامان در حال اجراست.

امیرحسین حکمتیان ادامه می دهد: تاکنون خط اصلی انتقال فاضلاب خیابان پروین ۶۰ درصد و خط انتقال بزرگراه شهید آقابابایی ۸۰ درصد اجرا شده است که با بهره برداری این ۲ خط تا پایان مهرماه شبکه فرسوده فاضلاب از مدار خارج می شود و مشکل اهالی این منطقه به طور اساسی رفع خواهد شد.

به گفته وی اکنون تمامی تجهیزات عملیات بحران در منطقه مستقر است و به طور شبانه روزی فاضلاب منطقه پمپاژ می شود تا به این ترتیب سطح فاضلاب را مدیریت کنیم.

سکوت مسئولان

البته پیگیری بیشتر خبرنگار ما درباره پس زندگی فاضلاب این منطقه با دیگر مسئولان ذیربط نظیر مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، مدیر امور آب و فاضلاب منطقه ۴ استان اصفهان، مدیر روابط عمومی و سخنگوی شرکت آب و فاضلاب و همچنین مدیر دفتر مطالعات و بررسی‌های فنی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان از سوی آنها بی پاسخ ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha