پژوهش جدید نشان می‌دهد استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر همه نوجوانان به صورت یکسان تاثیر نمی‌گذارد و برخی عوامل از جمله نظارت و راهنمایی والدین هنگام استفاده نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی از افسردگی آنان جلوگیری می‌کند.

رسانه‌های اجتماعی منجر به افسردگی همه نوجوانان می‌شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از وبگاه مِدیکال اِکسپرس، یک پژوهش جدید با بررسی ارتباط میان استفاده از رسانه‌های اجتماعی و افسردگی در دوران نوجوانی و جوانی نشان داد برخی عوامل ممکن است در تأثیر رسانه‌های اجتماعی بر افسردگی نقش داشته باشند.

این یافته‌ها که در Journal of Adolescence منتشر شده است، نشان می‌دهد استفاده از رسانه‌های اجتماعی بر همه نوجوانان به صورت یکسان تأثیر نمی‌گذارد و تعیین فواید و مضرات رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روان جوانان، به یک رویکرد فردی نیاز دارد.

برای این پژوهش، ۴۸۸ نوجوان ساکن آمریکا یک بار در سال، از ۲۰۱۰ میلادی که میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۱۳ سال بود، به مدت ۸ سال بررسی شدند.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی با افزایش افسردگی نوجوانان و خصومت بیشتر با والدین، قلدری برای همسالان، اضطراب، واکنش‌پذیری به عوامل استرس‌زا و نظارت کمتر والدین بر رسانه مرتبط بود؛ اما با بسیاری از ویژگی‌ها و عوامل دیگر ارتباطی نداشت و همیشه با افزایش علائم افسردگی مرتبط نبود.

یافته‌های تحقیق پژوهشگران دانشگاه بریگهَم یانگ آمریکا نشان داد برای دانستن تأثیرات رسانه‌های اجتماعی بر یک نوجوان خاص، باید دیدگاهی گسترده داشته باشید و مسائل گوناگونی را در نظر بگیرید:

اگر نوجوان در موقعیتی شکننده قرار دارد (به او آزار می‌رسانند یا والدینی با رفتارهای خصمانه دارد و یا بر استفاده رسانه‌ای نوجوان خود نظارت نمی‌کنند)، احتمال آسیب‌ دیدن این نوجوان از سوی شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر است؛ به ویژه اگر استفاده او از این شبکه‌ها بیش از سه ساعت در روز باشد.

پژوهشگران معتقدند اگر دوستان و والدین نوجوانان، صمیمی و حامی باشند و والدین، استفاده از رسانه‌های فرزندان نوجوان خود را زیر نظر داشته باشند، میزان متوسط استفاده از رسانه‌های اجتماعی (کمتر از ۳ ساعت در روز) ممکن است تأثیر مثبتی بر روی آن‌ها داشته باشد.

به نظر می‌رسد اگر هنگام استفاده نوجوانان از رسانه‌های اجتماعی، والدین آن‌ها را راهنمایی کنند، این امر برای آن‌ها بسیار سودبخش خواهد بود؛ در واقع راهنمایی از سوی والدین احتمالاً تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بصیر IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
    0 0
    سالها پیش یک یادداشتی خوندم مبنی بر اینکه «فقط اگر انسان ارجمند بود ...» اون روزها این تیتر و موضوع برام بسیار گنگ بود و اما گویا در تمامی این سالها من هر روز بیشتر از روز قبل به معنا و مفهوم این تیتر پی بردم و امروز به اون تیتر یا عنوان میتونم موارد دیگری اضافه کنم مثل: فقط اگر انسان محترم بود ... فقط اگر انسان با معرفت بود ... فقط اگر انسان سخاوتمند بود ... فقط اگر انسان عاری از عقده بود! و هزاران فقط اگرهایی که در قالب این پیام نمی گنجد. ممنون بخاطر مطالب مفیدتون