رویاهای اضطرابی رویاهای واضحی هستند که حتی پس از بیدار شدن نیز می توانند ناراحت کننده باشند. آنها اغلب هنگام مواجهه با استرس بیش از حد اتفاق می افتند و می توانند موضوع مشترکی مانند ناامیدی، سردرگمی یا درماندگی داشته باشند. 

اضطراب دلیل این خواب های شما است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تاک اسپیس، رویاهای اضطرابی رویاهای واضحی هستند که حتی پس از بیدار شدن نیز می توانند ناراحت کننده باشند. آنها اغلب هنگام مواجهه با استرس بیش از حد اتفاق می افتند و می توانند موضوع مشترکی مانند ناامیدی، سردرگمی یا درماندگی داشته باشند.

رویاهای استرس زا ممکن است راه مغز شما برای کمک به پردازش تجربیات عاطفی مرتبط با استرس کاری، روابط یا تعارض حل نشده باشد و تحقیقات اخیر نشان می دهد که ممکن است بین اختلالات اضطرابی و رویاهای نگران کننده ارتباط وجود داشته باشد.

اگرچه مضر نیست، اما اضطراب در رویاها می تواند الگوهای خواب سالم را مختل کند و بر عملکرد روزانه تأثیر بگذارد. درک علل ریشه ای احتمالی و چگونگی توقف رویاهای اضطرابی می تواند در بازگرداندن آرامش در هنگام استراحت شبانه ضروری باشد.

علل خواب های اضطرابی

رویاهای پر از اضطراب می توانند از چندین منبع سرچشمه بگیرند و ممکن است عمیق ترین نگرانی های شما را در زندگی منعکس کنند. برخی از دلایلی که ممکن است در رویاهای خود اضطراب را تجربه کنید می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • رویدادهای آسیب زا: تروما، چه چیزی باشد که شما تجربه کرده اید یا شاهد آن بوده اید، می تواند باعث رویاهای شدید شود و ممکن است ناشی از تلاش ذهن شما برای پردازش یا درک آنچه بوده اید باشد.
  • استرس: زندگی می‌تواند پر از استرس باشد و عوامل استرس‌زای روزانه چه مربوط به کار، از یک دوستی یا رابطه شکسته یا به دلیل مشکلات مالی می‌توانند باعث اختلال در خواب یا خواب استرس در شب شوند.
  • غم از دست دادن: غم و اندوه می تواند به طرق مختلف ظاهر شود و دیدن رویاهای ناراحت کننده پس از از دست دادن یکی از نزدیکانتان غیرمعمول نیست.
  • تغییرات زندگی: هر تغییر اساسی در زندگی مانند شغل جدید، نقل مکان، ازدواج یا طلاق، می تواند همزمان هیجان انگیز و استرس زا باشد. عدم اطمینان و ترس پیرامون تغییرات شدید زندگی می تواند در رویاهای اضطرابی ظاهر شود.
  • اختلالات اضطرابی: افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) یا هر نوع دیگر از اضطراب اغلب احساس می کنند که اضطراب آنها از روز به ساعات شب سرازیر می شود.
  • مصرف مواد: در تحقیقات نشان داده شده است که مصرف بیش از حد مواد مخدر یا الکل بر الگوهای خواب تأثیر منفی می‌گذارد، حتی در افرادی که در حال بهبودی هستند.

افکار نگران کننده در حالی که ما بیدار هستیم مطمئناً می توانند بر وضعیت خواب ما تأثیر بگذارند. تفکر مضطرب یا بدترین سناریو می‌تواند خواب ما را مختل کند. دانستن اینکه می‌توانیم افکارمان را با برنامه‌های قبل از خواب آرام کنیم، می‌تواند در ایجاد استراحت آرام‌تر مفید باشد.


14 نوع رایج رویاهای ناشی از اضطراب و معانی آنها

رویاهای اضطرابی می توانند ناراحت کننده باشند. درک معنای یک رویای مضطرب به شما کمک می کند تا مشخص کنید که آیا نگرانی های اساسی وجود دارد که باید به آنها رسیدگی کنید یا خیر:

1. غرق شدن

رویاهای مربوط به غرق شدن ممکن است با اضطراب یا اختلالات هراس مرتبط باشد. تجربه غرق شدن بی شباهت به علائم حمله پانیک، مانند مشکل در تنفس و فشار روی قفسه سینه نیست. ممکن است زمانی که در موقعیتی قرار می گیرید که نمی توانید آن را مدیریت کنید، رویای غرق شدن ببینید.

2. پیدا نکردن مکان

رویای گم شدن می تواند نمادی از سرخوردگی های واقعی، سردرگمی، یا احساس این باشد که جایی ندارید و به جایی تعلق ندارید. این نوع خواب اضطرابی می تواند زمانی رخ دهد که شما با یک انتخاب بزرگ در زندگی روبرو هستید یا باید تصمیم بزرگی بگیرید و مسیر مشخصی ندارید.

3. طوفان

رویاهای طوفانی ممکن است نشان دهنده آشفتگی عاطفی باشد و همچنین می تواند نشانه ای از تغییر قریب الوقوع باشد. طوفان ها غیرقابل پیش بینی هستند که می توانند نمادی از رویدادهایی باشند که باعث استرس و اضطراب شما می شوند. خواب دیدن طوفان های شدید برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر غیرعادی نیست.

4. زلزله

خواب زلزله می تواند حاکی از عدم اطمینان یا بی ثباتی در زندگی شما باشد. بی ثباتی می تواند فیزیکی باشد مانند یک حرکت بزرگ یا یک شغل جدید یا احساسی باشد مانند یک جدایی اخیر یا یک رابطه مشکل دار.

5. تعقیب شدن

رویای تعقیب شدن می تواند نمادی از استرس یا اضطراب در مورد بودن با افراد دیگر یا در موقعیت های اجتماعی باشد که باعث ناراحتی شما می شود. این یک نوع نسبتاً رایج رویاهای اضطرابی برای افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی است.

6. مشکل ماشین

دیدن رویاهای واضح در مورد مشکل ماشین ممکن است پاسخی به تغییر مسیر ناگهانی زندگی شما باشد یا اینکه ناامیدانه تلاش می کنید واقعیت جدیدی را بپذیرید. اگر احساس می کنید کنترل خود را از دست می دهید، خواب بد در مورد مشکلات ماشین ممکن است به احساس درماندگی مرتبط باشد.

7. سیل

هجوم سریع آب های جاری می تواند نشان دهنده فرسودگی شغلی یا احساس خستگی روزانه باشد. سیل ها خطرناک، قدرتمند و مخرب هستند و بازیابی عواقب پس از آن دشوار است. اگر در مورد شغل، رابطه یا مسائل مربوط به سلامتی برای خود یا یکی از عزیزانتان استرس دارید، خواب سیل می تواند منطقی باشد.

8. افتادن دندان ها

رویاهای از دست دادن دندان معمولاً زمانی رخ می دهد که با از دست دادن قابل توجهی در زندگی روبرو می شوید. ممکن است به خاطر از دست دادن یک عزیز یا حیوان خانگی، خانه، دوستی یا رابطه یا حتی یک شغل غمگین باشید؛ همه این موارد می تواند در خواب افتادن دندان شما ظاهر شود.

9. برهنگی در ملاء عام

رویای برهنه در ملاء عام اغلب با احساس حقارت مرتبط است. خجالتی که ناگهان متوجه می‌شوید شما تنها کسی هستید که لباس نمی‌پوشید ممکن است نمادی از مبارزه برای برقراری ارتباط عمیق با دیگران باشد.

احساس حقارت می تواند مانع از ایجاد روابط معنادار شما شود، حتی با افرادی که شما را دوست دارند و بهترین ها را برای شما می خواهند. رویایی که در آن تنها شما برهنه هستید و هیچ کس دیگری متوجه آن نمی شود، ممکن است ناخودآگاه شما تصدیق کند که شما تنها کسی هستید که معتقد است شما ارزشمند نیستید.

10. فراموش کردن یا از دست دادن چیزی مهم

رویاهایی که در مورد فراموش کردن چیزی یا از دست دادن وسایل ضروری هستند، ممکن است ناشی از ناامنی باشند. این رویاها ممکن است نشان دهنده ترس از شکست یا از دست دادن کنترل باشند. همچنین ممکن است نشان دهنده ترس در مورد ناتوانی در برآورده کردن انتظارات باشند.

11. افتادن

خواب زمین خوردن رایج است، اما اگر این خوابی است که اغلب می بینید، ممکن است با احساس اینکه کنترلی بر زندگی خود ندارید مرتبط باشد. گاهی اوقات، افتادن در رویاها باعث می شود که شما ناگهان از خواب بیدار شوید. این پاسخ که به عنوان یک حرکت تند هیپنیک شناخته می شود، بی ضرر است ولی آزاردهنده. افتادن می تواند به این معنی باشد که باید به زندگی کاری، زندگی مدرسه یا روابط شخصی خود نگاه کنید و آنها را تغییر دهید.

12. دیر آمدن

اگر دائماً خواب دیر رسیدن را می بینید، استرس ناشی از ضرب الاجل ممکن است مقصر باشد. این خواب‌ها همچنین می‌توانند نشان‌دهنده مبارزه با مدیریت زمان یا مشکلات در تصمیم‌گیری باشند.

13. آتش سوزی خانه

برخی از کارشناسان می گویند که دیدن خواب آتش می تواند بدترین نوع خواب ناشی از استرس باشد. اگر در مورد رویدادهای فعلی یا آینده احساس استرس یا فرسودگی می کنید، رویاهای مرتبط با آتش ممکن است نشانه ای باشد که باید زندگی خود را دوباره ارزیابی کنید تا ببینید آیا مکان هایی وجود دارد که می توانید استرس را از بین ببرید.

14. احساس عدم آمادگی برای امتحان

خواب دیدن احساس عدم آمادگی برای امتحان، نشانه نگرانی عمیق از عدم کفایت است. ترس از شکست می‌تواند باعث شود که در مورد آزمون‌ها، جلسات، سخنرانی‌ها یا هر چیز دیگری که می‌توان درباره آن قضاوت کرد، رویاهای استرس‌زا ببینید. با این حال، باید بدانید که این معمولاً کمتر به ناآماده بودن مربوط می شود و بیشتر به ترس از بی کفایتی مربوط می شود.

آیا رویاهای اضطرابی معنایی دارند؟

رویاهای اضطرابی می توانند خواب دلپذیر شب را مختل کنند. آن‌ها می‌توانند نگرانی‌ها و ترس‌هایی را که در ساعات بیداری به‌طور کامل تصدیق نکرده‌اید منعکس کنند. در حالی که رویاها برای همه متفاوت است، آنها معمولاً بسیار شفاف هستند و موضوعات و عناصر مشترکی را به اشتراک می گذارند که ممکن است مشکلات اساسی را نشان دهد.

از آنجایی که خواب برای سلامت روان بسیار ضروری است، رسیدن به دلایل اصلی رویاهای اضطرابی شما بسیار مهم است.

تصدیق رویاهای اضطرابی در مقابل اختلال اضطراب رویا

درک تفاوت بین دیدن خواب اضطرابی و داشتن اختلال اضطراب رویایی (که بیشتر به عنوان اختلال کابوس شناخته می شود) مهم است. اگرچه هر دو شامل رویاهای بد هستند، اما علائم یکسان نیستند.

  • رویاهای اضطرابی: این خواب ها استرس زا هستند و می توانند منعکس کننده استرس های زندگی روزمره باشند. بیشتر اوقات، آنها دلیلی برای نگرانی ایجاد نمی کنند، مگر اینکه خواب شما را به حدی مختل کنند که عملکرد شما با مشکل مواجه شود.
  • اختلال کابوس: اختلال کابوس یک وضعیت شناخته شده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5) است و با رویاهای وحشتناکی که باعث پریشانی و اضطراب شدید منتهی به خواب از ترس کابوس بعدی می شود مشخص می شود.

بیشتر بدانید: چرا همیشه کابوس می بینم؟

چگونه رویاهای اضطرابی را متوقف کنیم؟

اگر به طور مرتب رویاهای اضطرابی می بینید، چندین استراتژی می تواند به آرامش روح و ذهن شما کمک کند تا بتوانید یک شب خوب استراحت کنید.

روزنامه نگاری

تحقیقات نشان می‌دهد که نوشتن روزانه برای اضطراب می‌تواند فواید سلامت جسمی و روانی متعددی از جمله بهبود خواب را ارائه دهد.

صحبت کردن در مورد آنها

در مورد رویاهای خود با کسی که به او اعتماد دارید صحبت کنید. رویاهای اضطرابی می‌توانند بینشی در زمینه‌های دیگر زندگی باشند و گاهی اوقات، داشتن چشم‌انداز بیرونی می‌تواند به شما کمک کند چیزی را که ممکن است از دست داده باشید، ببینید.

یک برنامه منظم قبل از خواب داشته باشید

حفظ یک برنامه منظم و ثابت قبل از خواب می تواند کیفیت کلی خواب را بهبود بخشد.

قبل از خواب از گوشی خود استفاده نکنید

محدود کردن زمان استفاده از صفحه نمایش قبل از خواب باعث بهبود خواب می شود. دستگاه‌ها نور آبی ساطع می‌کنند که تحقیقات نشان داده است که می‌تواند باعث سرکوب ملاتونین و تغییر ریتم شبانه روزی شود.

ذهن آگاهی را تمرین کنید

تمرین تمرکز حواس می تواند اضطراب و استرس را کاهش دهد. آرام به رختخواب رفتن نیز ممکن است برخی از رویاهای اضطرابی شما را کاهش دهد.

درست قبل از خواب کافئین ننوشید

خوردن وعده های غذایی بزرگ یا نوشیدن نوشیدنی های کافئین دار یا الکل قبل از خواب می تواند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارد. الکل طبق مطالعات می تواند اضطراب و افسردگی و احتمال دیدن رویاهای اضطرابی را افزایش دهد.

با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید

اگر سعی کرده‌اید به تنهایی با رویاهای اضطرابی کنار بیایید، اما احساس می‌کنید به کمک نیاز دارید، از تماس با یک متخصص سلامت روان نترسید. آن‌ها می‌دانند که چگونه می‌توان به علت اصلی رویاهای خود دست یافت و ابزارهای اضافی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا امتحان کنید.

برچسب‌ها