بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در کل کشور باید حدود 29 هزار و 500 میلیارد تومان (حاصل جمع یک‌سوم منابع درآمدی با دریافتی مستقیم سرانه درمان) باشد، آیا واقعا سازمان تامین اجتماعی برای بخش درمان سالانه اینقدر هزینه می‌کند؟ اگر می‌کند چقدر از این هزینه‌کرد جاری و چقدر عمرانی است؟ اساسا برای ارتقای کیفیت خدمات پزشکی در بیمارستان‌های ملکی سازمان چه تمهیداتی اندیشیده شده است و خروجی ارتقای خدمات پزشکی در کدام یک از بیمارستان‌های سازمان ملموس است؟

تامین اجتماعی برای ارتقای کیفیت خدمات پزشکی در بیمارستان‌ ها چه کرده است؟

سلامت نیوز-*مسعود مجاوری: بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در کل کشور باید حدود 29 هزار و 500 میلیارد تومان (حاصل جمع یک‌سوم منابع درآمدی با دریافتی مستقیم سرانه درمان) باشد، آیا واقعا سازمان تامین اجتماعی برای بخش درمان سالانه اینقدر هزینه می‌کند؟ اگر می‌کند چقدر از این هزینه‌کرد جاری و چقدر عمرانی است؟ اساسا برای ارتقای کیفیت خدمات پزشکی در بیمارستان‌های ملکی سازمان چه تمهیداتی اندیشیده شده است و خروجی ارتقای خدمات پزشکی در کدام یک از بیمارستان‌های سازمان ملموس است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، چند روز پیش بود که دوستی فیش حق بیمه پرداختی به تامین اجتماعی را از یکی از کارگزاری‌های سازمان دریافت کرده بود و رقم مربوط به سرانه درمانش حدود 31 هزارتومان در برگه ثبت شده بود.


ناگفته نماند نوع بیمه و خدمت درخواستی در نرخ سرانه درمان موثر است که مجالی دیگر برای واکاوی‌اش باید در نظر گرفت وگرنه سرانه درمان بسیاری از بیمه‌شدگان تامین اجتماعی خیلی بیش از اینهاست. من اما در این یادداشت رقم حداقلی حق بیمه آن دوست را مبنای محاسبه قرار می‌دهم تا مناقشه کمتری در این مثال پیش ‌آید.
با احتساب حدود 40 میلیون بیمه شده سازمان (بیمه‌شدگان اصلی و تبعی) می‌توان گفت سالانه 14هزار و چهارصد و چهل میلیارد تومان فقط از محل دریافت سرانه درمان بیمه‌گزاران به حساب منابع سازمان تامین اجتماعی کشور واریز می‌شود.

از آنجایی که سازمان وفق آیین‌نامه داخلی و شرح وظایف محوله‌اش موظف است یک‌سوم از کل درآمدهایش را صرف بهبود کیفیت درمان بیمه‌گزاران کند و چون پیش‌بینی رقم درآمد این سازمان در سال 92 بیش از 30 هزار میلیارد تومان بود، با احتساب نرخ رشد 15 درصدی درآمد تامین اجتماعی در سه سال اخیر، عدد درآمدی سازمان در حال حاضر حدود 50 هزار میلیارد تومان خواهد بود. با این اوصاف باید جمع جبری هزینه کرد.

بخش درمان سازمان تامین اجتماعی در کل کشور باید حدود 29 هزار و 500 میلیارد تومان (حاصل جمع یک‌سوم منابع درآمدی با دریافتی مستقیم سرانه درمان) باشد، آیا واقعا سازمان تامین اجتماعی برای بخش درمان سالانه اینقدر هزینه می‌کند؟ اگر می‌کند چقدر از این هزینه‌کرد جاری و چقدر عمرانی است؟ اساسا برای ارتقای کیفیت خدمات پزشکی در بیمارستان‌های ملکی سازمان چه تمهیداتی اندیشیده شده است و خروجی ارتقای خدمات پزشکی در کدام یک از بیمارستان‌های سازمان ملموس است؟ مثلا بیمارستان 200 تختخوابی جنرال تامین اجتماعی در رشت فاقد بخش آنژیوگرافی یا دستگاه ‌ام‌آر‌ای است. این بیمارستان دوونیم میلیون نفر جمعیت استان گیلان را تحت‌پوشش دارد و بسیاری از مردم غرب مازندران هم برای دریافت خدمات پزشکی به این بیمارستان می‌آیند. اگر تامین اجتماعی برای بیمارستان 200 تختخوابی خودش در گیلان هزینه نمی‌کند پس این ارقام در کجا خرج می‌شود؟ این بیمارستان مشتی نمونه از خروار است وگرنه موارد متعدد بسیاری برای تناسب نداشتن ارائه خدمات درمانی در مناطق دیگر هم قابل ذکر است.


*کارشناس بیمه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha