تحقیق جدید نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی حذفی برای کودکان مبتلا به اگزما ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشد.

چرا حذف وعده‌های غذایی کودک خطرناک است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت، محققان دریافته‌اند که حذف غذاها از رژیم غذایی کودکان به احتمال زیاد نمی‌تواند علائم اگزما را بهبود بخشد. اگزما، که به درماتیت آتوپیک نیز معروف است، به دلیل پاسخ ایمنی بیش فعال ایجاد می‌شود و با افزایش خطر ابتلا به آلرژی غذایی مرتبط است.

برخی از والدین سعی دارند با رژیم غذایی حذفی، خارش پوست کودک خود را کنترل کنند. اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که این رژیم‌ها فقط به طور خفیفی در حدود یک سوم از کودکان مؤثر بوده و تنها ۹ درصد از والدین گزارش کردند که حذف غذا به‌طور کامل اگزما را از بین برده است.

دکتر نادیا مککوکجی، متخصص آلرژی اطفال و محقق ارشد این مطالعه، تأکید می‌کند که طبق توصیه‌های سازمان‌های معتبر، رژیم‌های غذایی حذفی به عنوان درمان اگزما توصیه نمی‌شوند.

این مطالعه بر روی نزدیک به ۳۰۰ والدین کودکان مبتلا به اگزما در فلوریدا جنوبی انجام شد. نتایج نشان داد که حدود ۴۲ درصد از والدین باور داشتند که برخی غذاها، به‌ویژه شیر (۳۲%)، آجیل و دانه‌ها (۱۶%) و تخم‌مرغ (۱۱%)، باعث تشدید اگزما در فرزندانشان می‌شود.

نزدیک به یک چهارم از والدین، غذایی که به آن مشکوک بودند را از رژیم غذایی کودک خود حذف کردند، اما بیش از یک سوم از آن‌ها هیچ بهبودی مشاهده نکردند.

این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی حذفی نمی‌توانند به عنوان یک راهکار مؤثر برای مدیریت اگزما تلقی شوند. محققان تأکید دارند که برای تأیید این یافته‌ها و بررسی دقیق‌تر نقش رژیم غذایی در بیماری اگزما به تحقیقات بزرگ‌تر و جامع‌تری نیاز است. لذا، حذف وعده‌های غذایی بدون مشورت با پزشک می‌تواند سلامت کلی کودک را به خطر بیندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha