در گامی مهم برای تقویت نظام سلامت کشور، جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر بهداشت به منظور بررسی جزئیات و اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح پزشکی خانواده برگزار شد. این طرح که از اولویت‌های برنامه هفتم توسعه به شمار می‌رود، در نظر دارد تا دسترسی به خدمات بهداشتی را برای تمامی اقشار جامعه تسهیل کند.

بررسی اعتبارات و نیازمندی‌های اجرای طرح پزشکی خانواده با حضور رئیس‌جمهور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برگزاری یک جلسه مشترک با حضور رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خبر داد. این جلسه به منظور بررسی اجرای طرح پزشکی خانواده و نیازمندی‌ها و اعتبارات لازم برای آن برگزار شد.

در این نشست که در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد، دکتر محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت گزارشی جامع از جزئیات طرح پزشکی خانواده ارائه کرد. این طرح به عنوان یکی از اولویت‌های کلیدی برنامه هفتم در حوزه نظام سلامت معرفی شده و وزارت بهداشت بر عزم خود برای اجرای آن در سراسر کشور تأکید دارد.

بر اساس طرح پزشکی خانواده، هر سه هزار ایرانی به یک تیم متشکل از یک پزشک و دو مراقب سلامت، یکی از آنها ماما، دسترسی خواهند داشت. این برنامه به منظور تقویت نظام شبکه بهداشت و درمان کشور اجرا می‌شود و به دنبال ارائه خدمات بهداشتی و پیشگیرانه به گروه‌های مختلف سنی و جنسی است.

اجرای این برنامه با رویکردی مبتنی بر تعامل و همکاری با معاونت درمان و نظام ارجاع طراحی شده است، تا خدمات بهداشتی به‌طور مؤثر از سطح یک به سطوح بالاتر نظیر کلینیک‌های ویژه و بیمارستان‌ها منتقل شود.

مسئولان وزارت بهداشت اعلام کردند که اعتبارات مورد نیاز برای اجرای برنامه پزشکی خانواده پیش‌بینی شده و به زودی به رئیس‌جمهور ارائه خواهد شد. امید است که این اعتبارات در بودجه سال آینده تخصیص یابد.

در مرحله اول، اجرای این برنامه در ۱۰ استان با بالاترین پوشش بیمه خدمات سلامت آغاز خواهد شد. در مرحله دوم، استان‌های مرزی و محروم شامل ۱۲ استان و در مرحله سوم سایر استان‌ها تحت پوشش این برنامه قرار خواهند گرفت.

طرح پزشکی خانواده شامل خدمات متنوعی از جمله پیشگیری و ارائه مراقبت‌های سلامت برای گروه‌های مختلف، کاهش مرگ و میر نوزادان و کودکان، مراقبت‌های دوران بارداری و پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر است.

اجرای موفق این طرح می‌تواند تأثیرات مثبتی بر بهبود دسترسی به خدمات بهداشتی و افزایش کیفیت زندگی در جامعه داشته باشد و نقش موثری در سلامت عمومی ایفا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha