«اختلال اضطراب» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اختلالات روانی دوران کودکی شناخته می‌شود. اگر این موضوع بیش از حد یا دائمی شود، یک خطر برای کودک به شمار می‌رود.

 «اختلال اضطراب»، مهم‌ترین اختلال روانی دوران کودکی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، خیلی‌ از مردم تصور می‌کنند که اضطراب را فقط بزرگسالان در زندگی تجربه می‌کنند و کودکان چون مسئولیتی بر دوش ندارند، این اختلال را درک نمی‌کنند؛ درحالی‌که «اختلال اضطراب» به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اختلالات روانی دوران کودکی شناخته می‌شود. اگر این موضوع بیش از حد یا دائمی شود، یک خطر برای کودک به شمار می‌رود. آسیب‌های اضطراب در کودکان، مونا فلسفی، روانشناس کودک و نوجوان درباره اضطراب کودکان به چند نکته اشاره می‌کند.

  1. اگر احساس‌ اضطراب ادامه‌دار شود و عملکردهای روزانه کودک را مختل کند، این دیگر طبیعی نیست و لازم است که والدین حتما از یک مشاور یا روانشناس کمک بگیرند.
  2. استفاده زیاد کودک از بازی‌های آنلاین، تلویزیون، تبلت و موبایل غیراز اینکه تمرکز او را مختل می‌کند، می‌تواند موجب بروز اضطراب در او شود.
  3. هر نوع اضطرابی در کودک باید از راه درست برطرف شود تا ادامه‌دار نشود؛ وگرنه این اختلال می‌تواند روی زندگی و فعالیت فردی و اجتماعی او در بزرگسالی هم تأثیرات منفی بگذارد.
  4. اضطراب کودک معمولا هیچ‌وقت خوب نمی‌شود، اما اگر جو به ثبات برسد، اضطراب کودک رفع می‌شود، ولی لازم است بدانید که یک کودک مضطرب دیگر تبدیل به یک فرد بی‌خیال نمی‌شود و اضطراب با این فرد می‌ماند. البته می‌توان با کمک روانشناس یا روان‌درمانگر به فرد آموزش داد که اضطراب خود را مدیریت کند .
  5. اضطراب شدید در کودک می‌تواند باعث گوشه‌گیری، افسردگی و مشکلات خواب و خوراک در او شود. همچنین ممکن است روی عزت نفس کودک تأثیر بگذارد و اعتماد به نفس او را پایین بیاورد؛ حتی می‌تواند موجب کمال‌گرایی کودکان شود که یک اختلال است.
  6. کودک به‌دلیل قرار داشتن در سن پایین نمی‌تواند و بلد نیست چیزهایی را که در ذهنش می‌گذرد، بیان کند و همین‌ها تبدیل به اضطراب در او می‌شوند؛ بنابراین لازم است که والدین اطلاعات و آگاهی خود را درخصوص بهداشت و سلامت روانی کودک افزایش دهند تا یک کودک سالم بدون اضطراب به جامعه تحویل دهند.


مهم‌ترین علائم اضطراب کودکان

  • چسبندگی به یکی از والدین
  • شب‌ادراری و کابوس‌های شبانه
  • کیفیت پایین خواب
  • کم‌خوری یا پرخوری
  • دندان‌قروچه در خواب و جویدن ناخن
  • اجتناب از رفتن به مهد و مدرسه
  • تغییرات خلق و خو
  • پرخاشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha