یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که استفاده مداوم از تلویزیون و سایر صفحات نمایش، با افزایش مشکلات سلامت روان در کودکان ۹ و ۱۰ ساله ارتباط مستقیم دارد.

محققان: استفاده مداوم از صفحات نمایش خطرات جدی برای سلامت روان کودکان دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیسن نت، دکتر «جیسون ناگاتا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «استفاده از صفحه نمایش ممکن است زمان‌هایی را که باید به فعالیت‌های بدنی، خواب و معاشرت بگذرانند، بگیرد؛ فعالیت‌هایی که می‌توانند به کاهش افسردگی و اضطراب کمک کنند.»

محققان به نگرانی‌های فزاینده درباره سلامت روان نوجوانان اشاره کردند و افزودند که نوجوانان امروزی نسبت به دو دهه قبل، ۵۰ درصد بیشتر احتمال دارد که یک دوره افسردگی حاد را تجربه کنند و ۳۰ درصد بیشتر در معرض خودکشی هستند.

تیم تحقیقاتی داده‌های مربوط به ۹۵۳۸ کودک ۹ و ۱۰ ساله را که در یک مطالعه بزرگ رشد مغز کودکان ثبت‌نام کرده بودند، از سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها زمان روزانه استفاده از صفحه نمایش و تشخیص اختلالات رفتاری، افسردگی، اختلال بیش‌فعالی و سایر مشکلات سلامت روان را ارزیابی کردند.

محققان دریافتند که مجموع زمان زیاد استفاده از صفحه نمایش با تمام علائم سلامت روان مرتبط است. کودکانی که بیشترین زمان را به تماشای صفحه نمایش اختصاص می‌دهند، در مقایسه با کودکانی که کمتر از صفحات نمایش استفاده می‌کنند، ۱۰ درصد بیشتر در معرض خطر افسردگی، ۷ درصد بیشتر در معرض مشکلات رفتاری و ۶ درصد بیشتر در معرض خطر اختلال بیش‌فعالی قرار دارند.

ناگاتا و همکارانش همچنین خاطرنشان کردند که برخی انواع خاص صفحات نمایش، مانند چت ویدئویی، پیامک، ویدئو و بازی‌های ویدئویی، با علائم افسردگی ارتباط بیشتری دارند.

این تحقیق به والدین و سرپرستان هشدار می‌دهد که باید زمان استفاده از صفحات نمایش را کنترل کنند و جایگزین‌های سالم‌تری برای فعالیت‌های روزمره کودکان پیدا کنند تا از سلامت روان آن‌ها حمایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha