در تازه‌ترین پایش ویروس‌های تنفسی در ایران، رینوویروس‌ها با ۵۲.۳ درصد بیشترین شیوع را در میان ویروس‌های حاد تنفسی دارند، در حالی که خانواده کروناویروس‌ها و انتروویروس‌ها در رده‌های بعدی قرار دارند.

رینوویروس‌ها: قهرمانان ویروسی در میدان بیماری‌های حاد تنفسی

پایش اخیر در زمینه ویروس‌های مرتبط با بیماری‌های حاد تنفسی نشان می‌دهد که رینوویروس‌ها در شهریور ماه سال جاری با ۵۲.۳ درصد بالاترین میزان شیوع را به خود اختصاص داده‌اند. این پایش توسط دیده‌وری مولتی‌پلکس دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور از مرداد ماه آغاز شده و ۱۰۲ نمونه از نظر ۲۱ ویروس مختلف آزمایش شده است.

طبق اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از مجموع نمونه‌گیری‌های انجام شده، ۴۲ نمونه بستری و ۶۰ نمونه سرپایی مورد بررسی قرار گرفت. در این میان، ۱۳ نمونه مثبت کووید-۱۹ شناسایی شده که شامل ۴ نمونه مثبت در بخش بستری و ۹ نمونه مثبت در بخش سرپایی است.

نتایج این پایش نشان می‌دهد که رینوویروس‌ها پیشتاز ویروس‌های در گردش هستند، در حالی که خانواده کروناویروس‌ها با ۳۰.۹ درصد و انتروویروس‌ها در رده سوم قرار دارند. این اطلاعات نه تنها وضعیت ویروس‌ها را در کشور روشن می‌سازد بلکه می‌تواند به برنامه‌ریزی‌های بهداشتی و پیشگیری از شیوع بیماری‌های تنفسی کمک کند.

رینوویروس‌ها: قهرمانان ویروسی در میدان بیماری‌های حاد تنفسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha