ترکیب شیمیایی «بیسفنول آ» یا «پی‌بی‌ای» که اغلب در بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی پلاستیکی وجود دارد،‌ می‌تواند حساسیت به انسولین، هورمونی که سطح قند خون را کنترل می‌کند، کاهش دهد.

نوشیدن از بطری‌های پلاستیکی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، محققان در پژوهشی جدید، به شواهد مستقیمی پی بردند که نشان می‌دهد ترکیب شیمیایی «بیسفنول آ» یا «پی‌بی‌ای» که اغلب در بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی وجود دارد،‌ می‌تواند حساسیت به انسولین، یعنی هورمون کنترل‌کننده سطح‌ قند خون را کاهش دهد. کاهش توانایی پاسخ به انسولین، که مقاومت به انسولین نامیده می‌شود، افزایش مداوم سطح قند خون را به دنبال دارد که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌دهد.

محققان نتایج تحقیقات را در نشست‌های علمی انجمن دیابت آمریکا در سال ۲۰۲۴ به اشتراک گذاشتند و توصیه کردند که آژانس حفاظت از محیط زیست محدودیت‌های مواجهه با سطح بی‌خطر پی‌بی‌سی موجود در بطری‌های پلاستیکی، ظرف‌های غذا و سایر مواد بسته‌بندی را مجددا مورد ارزیابی قرار دهد.

محققان دانشگاه ایالتی پلی‌تکنیک کالیفرنیا ۴۰ بزرگسال سالم را تحت بررسی قرار دادند. این افراد به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: یکی از گروه‌ها دارونما دریافت کرد و به گروه دیگر دوز کمی از ترکیب شیمیایی پی‌بی‌ای را به صورت روزانه دادند. پس از چهار روز، حساسیت به انسولین در گروهی که در معرض ترکیب شیمیایی پی‌بی‌ای قرار داشتند، کاهش یافت در حالی که در گروه دارونما هیچ تغییری مشاهده نشد.

به گزارش تک‌تایمز، در حال حاضر آژانس حفاظت از محیط زیست دوز پی‌بی‌ای مجاز را ۵۰ میکروگرم به ازای هر یک کیلوگرم وزن افراد در نظر گرفته است. تاد هاگوبیان، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا، بر لزوم بازنگری دوز بی‌خطر پی‌بی‌ای که در حال حاضر وجود دارد، تاکید کرد.

مقررات جهانی؛ نگرانی‌های عمومی

سازمان غذا و دارو در ایالات متحده دوز پایین پی‌بی‌ای در ظروف غذایی را بی‌خطر می‌داند و آن را ۵ میلی‌گرم روزانه، به ازای هر کیلوگرم وزن افراد در نظر می‌گیرد که از دوز خطرناکی که در تحقیقات جدید مشخص شده است، بسیار بالاتر است. محققان با توجه به این اختلاف سطح، می‌گویند که دستورالعمل‌های سازمان غذا و دارو قدیمی و نیازمند بازبینی است.

از سوی دیگر برخی نهادهای نظارتی در نقاط دیگر جهان، در مورد ترکیب شیمیایی پی‌بی‌ای، رویکرد سختگیرانه‌تری اتخاذ کرده‌اند. برای مثال، کمیسیون اروپا پیشنهاد داده است استفاده از پی‌بی‌ای در محصولاتی که با مواد غذایی و نوشیدنی در تماس‌اند، تا پایان سال ۲۰۲۴ ممنوع شود. از آنجایی که این همه ما با این مواد به صورت روزانه سروکار داریم، نگرانی‌ها راجع به این مواد شیمیایی رو به افزایش است.

پژوهش‌های اخیر هم، بر خطر ریزپلاستیک‌ها برای سلامت انسان، تاکید می‌کنند. ریزلاستیک‌ها ذرات بسیار کوچک پلاستیک‌اند که به درون سلول‌های انسان نفوذ می‌کنند و می‌توانند به اندام‌ها آسیب بزنند. وجود ریزپلاستیک‌ها در برخی اندام‌های انسان از جمله ریه‌ها و اندام‌های تناسلی تایید شده و نگرانی‌های بسیاری به وجود آورده است.

یافته‌های مطالعه جدید هم تاکید می‌کند که به حداقل رساندن مواجهه با پی‌بی‌ای، از طریق انتخاب ظروف استیل یا شیشه‌ای ضد زنگ و ظروفی که ترکیبات شیمیایی پی‌بی‌ای ندارند، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha