اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی محیط زیست ایران با تدوین نامه ای خطاب به نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری بر اهمیت این مقوله به عنوان اولویتی ملی تاکید کرد.

نامزدها رویکردهای کلانشان را در حکمرانی محیط‌زیست برای ملت ایران تبیین کنند

به گزارش سلامت نیوز در نامه اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی محیط زیست ایران با تاکید بر اهمیت محیط زیست در توسعه پایدار و صنعتی از نامزدهای ریاست جمهوری خواسته شده تا با آگاهی از ابربحران‌های محیط‌زیست کشور ، برنامه‌ها و رویکردهای کلان خود در خصوص حکمرانی محیط‌زیست را برای ملت ایران تبیین کنند.


متن کامل نامه اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی محیط زیست ایران در ادامه منتشر می شود.

با سلام و احترام،

باتوجه‌به برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری، اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط‌زیست ایران بر خود لازم می‌داند تا نکاتی را پیرامون اهمیت حفاظت از محیط‌زیست، دستیابی به توسعه پایدار و رویکردهای آتی ضروری برای مدیریت کلان محیط‌زیست به استحضار عموم ملت ایران و نامزدهای محترم جایگاه ریاست‌جمهوری برساند.

بایستی یادآور شد که محیط‌زیست، رسالتی انسانی و ملی است که حفظ و مراقبت از آن نه‌تنها به نسل حاضر بلکه به نسل‌های آینده نیز تعلق دارد. اهمیت محیط‌زیست در توسعه پایدار و صنعتی کشور بر هیچ‌کس پوشیده نیست و این سرمایه ارزشمند ملی فراتر از جناح‌بندی‌های سیاسی بلکه برای پایداری سرزمین ایران نیازمند توجه جدی و فراجناحی است. محیط‌زیست بستری است که توسعه همه‌جانبه کشور بر آن استوار بوده و حفظ و ارتقای آن، مسئولیتی همگانی به شمار می‌رود که بار امانت آن بر دوش تمامی آحاد جامعه، به‌ویژه مسئولین و رهبران کشور سنگینی می‌کند.

همچنین در اصل 50 ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بر این نکته تأکید دارد که: «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.»

لذا انتظار می‌رود نامزدهای محترم چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری با آگاهی از بحران‌های کلان محیط‌زیست کشور و احساس مسئولیت برای حفاظت از منابع زیستی این سرزمین و تلاش برای پایداری محیط زیستی برنامه‌ها و رویکردهای کلان خود در خصوص حکمرانی محیط‌زیست را برای ملت شریف ایران تبیین نمایند.

آلودگی‌های محیط‌زیست تهدیدی جدی برای سلامت عمومی و اکوسیستم‌های طبیعی است. انتظار می‌رود نامزدهای محترم توان و اعتقاد لازم برای اجرای تمامی قوانین مرتبط با آلودگی‌های محیط‌زیست به‌ویژه آلودگی هوا را داشته و برنامه‌های خود در این حوزه را صراحتاً اعلام نمایند.

اکوسیستم‌های طبیعی به‌شدت تخریب شده و موجب بروز بحران‌های محیط زیستی در کشور شده و جمعیت حیات‌وحش کشور در سراشیبی کاهش و انقراض قرار دارد. انتظار می‌رود رئیس‌جمهور آینده دغدغه و نگرانی کافی از تهدیدات ملی کشور که ناشی از تخریب منابع طبیعی و محیط‌زیست را داشته و برنامه‌های خود را در خصوص جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و محیط‌زیست تبیین نماید.

کشور در حوزه انرژی به‌شدت وابسته به سوخت‌های فسیلی بوده و مصرف بیش از حد سوخت‌های فسیلی منجر به هدررفت منابع مالی و تشدید آلودگی‌های محیط‌زیست در کشور شده است. برنامه رئیس‌جمهور آینده برای کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی چه خواهد بود؟ پیشنهاد شما در حوزه بهره‌وری در حوزه انرژی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در چشم‌انداز ۴ساله چیست؟

آموزش و آگاهی‌بخشی به مردم و مشارکت مردم به‌ویژه نسل جوان، از اهمیت بسزایی در حوزه حفاظت از محیط‌زیست برخوردار است. آیا رویکردهای شما تضمین‌کننده اقدامات عملی برای ارتقای سطح آگاهی عمومی و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست در کشور است؟ سازمان‌های مردم‌نهاد و شبکه‌های محیط زیستی در دولت شما در چه جایگاهی قرار خواهند گرفت؟ آیا برنامه‌ای برای استفاده از این ظرفیت‌ها در دولت احتمالی شما تدوین شده است؟

بحران آب یکی از موضوعات پرچالش ما در یک دهه اخیر بوده و در آینده نیز این مشکل و بحران تشدید خواهد شد. آیا دولت احتمالی شما توانایی، تخصص و مدیریت لازم برای تقسیم و مصرف عادلانه آب بر اساس قانون و تخصیص حقابه تالاب‌های کشور را دارد؟ آیا برنامه‌ای برای جلوگیری از هدررفت آب در بخش کشاورزی به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آب و بهبود هم‌زمان معیشت جوامع محلی و ذی‌نفع در این حوزه از سوی شما وجود دارد؟

بهره‌برداری پایدار و تبیین ارزش‌های اقتصادی محیط‌زیست یکی از مؤلفه‌های خروج از بحران و تقابل محیط‌زیست با صنعت، جامعه و سیاست مدران است. نامزدهای محترم دراین‌خصوص و بر اساس تجربیات جهانی موجود در خصوص تبیین ارزش‌های اقتصادی و بهره‌برداری پایدار چه رویکردی را در پیش خواهند گرفت؟

همچنین سایر بحران‌های موجود در این حوزه از جمله مدیریت پسماند، مدیریت خاک، آمایش سرزمینی، قاچاق حیات‌وحش، تخریب مراتع و جنگل‌ها و... نیازمند توجه و اهتمام ویژه رئیس‌جمهور آینده کشور است.

ازاین‌رو اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط‌زیست ایران انتظار دارد رئیس‌جمهور آینده ضمن بیان شفاف مواضع خود در خصوص بحران‌ها و مسائل کلان محیط‌زیست فوق، توان، اعتقاد و قدرت کافی برای استفاده از مدیران و متخصصین محیط‌زیست بدون توجه به دیدگاه‌های سیاسی آنها را داشته باشد. همچنین معتقد است حل بحران‌های محیط‌زیست علاوه بر اهتمام ملی و داخلی نیازمند قدرت دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی است؛ لذا امید است که محیط‌زیست نه صرفاً به‌عنوان یک مفهوم انتزاعی بلکه به‌عنوان یک حقیقت عینی پذیرفته شده و در اولویت‌های مدیریتی کشور موردتوجه قرار گیرد.

با آرزوی پایداری و آبادانی سرزمینی برای کشور ایران.

اعضای اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی محیط‌زیست ایران:

انجمن علمی دانشجویی بین‌رشته‌ای محیط‌زیست دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تهران

انجمن علمی دانشجویی پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی

انجمن علمی دانشجویی گروه دوستداران محیط‌زیست دانشگاه صنعتی شریف

انجمن علمی دانشجویی محیط‌زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران

انجمن علمی دانشجویی محیط‌زیست دانشکده منابع طبیعی علوم دریایی دانشگاه تربیت‌مدرس

انجمن علمی دانشجویی محیط‌زیست دانشگاه الزهرا (س)

انجمن علمی دانشجویی محیط‌زیست دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر

انجمن علمی دانشجویی محیط‌زیست دانشگاه لرستان

انجمن علمی دانشجویی محیط‌زیست دانشگاه منابع طبیعی گرگان

انجمن علمی علوم و مهندسی محیط‌زیست دانشگاه حکیم سبزواری

انجمن علمی علوم و مهندسی محیط‌زیست دانشگاه شهرکرد

انجمن علمی علوم و مهندسی محیط‌زیست دانشگاه شیراز

انجمن علمی علوم و مهندسی محیط‌زیست دانشگاه گیلان

انجمن علمی محیط‌زیست دانشگاه اردکان

انجمن علمی محیط‌زیست دانشگاه بیرجند

انجمن علمی محیط‌زیست دانشگاه جیرفت

انجمن علمی محیط‌زیست دانشگاه زنجان

انجمن علمی محیط‌زیست دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیا (ص) بهبهان

انجمن علمی محیط‌زیست دانشگاه صنعتی قم

انجمن علمی محیط‌زیست دانشگاه فردوسی مشهد

انجمن علمی محیط‌زیست دانشگاه کردستان

انجمن علمی مهندسی محیط‌زیست و انرژی‌های نو دانشگاه تبریز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha