آرتریت روماتوئید می تواند علائم زیادی داشته باشد و شایع ترین آن سفتی مفاصل، دردناک  بودن آنها و خستگی است.

این علائم آرتریت روماتوئید را هرگز نادیده نگیرید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، آرتریت روماتوئید می تواند علائم زیادی داشته باشد و شایع ترین آن سفتی مفاصل، دردناک بودن آنها و خستگی است. اما این بیماری باعث التهاب در بسیاری از قسمت‌های بدن می‌شود، بنابراین ممکن است علائمی داشته باشید که نمی‌دانید مربوط به RA است. برخی نیز نشانه‌های عوارض جدی هستند که اندام‌های بدن یا حتی جان شما را در معرض خطر قرار می‌دهند.

اگر هر یک از این علائم را دارید، سعی نکنید به تنهایی با آنها مقابله کنید. فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

شکستن استخوان ها

هم آرتریت روماتوئید و هم داروهای درمان آن، مانند استروئیدها، باعث ضعیف‌تر شدن استخوان‌های شما می‌شوند. در صورت زمین خوردن احتمال شکستن استخوان شما بیشتر است. ورزش، به ویژه فعالیت های تحمل وزن مانند پیاده روی، به قوی نگه داشتن استخوان های شما کمک می کند.

درد قفسه سینه

RA احتمال ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد وبا گذشت زمان، پلاک در رگ های شما ایجاد می شود. پزشکان به این وضعیت آترواسکلروز می گویند که می تواند منجر به حمله قلبی شود. درد قفسه سینه یک علامت شایع آن است.

RA یک علت احتمالی یک مشکل قلبی دردناک به نام پریکاردیت است و زمانی است که لایه های نازکی از بافت اطراف قلب شما ملتهب می شود. ممکن است درد شدید قفسه سینه را احساس کنید که به راحتی با حمله قلبی اشتباه می شود.

حتی اگر درد قفسه سینه شما ممکن است حمله قلبی نباشد، اگر دچار آن شدید، فوراً با ۱۱۵ تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

خشکی

RA گاهی اوقات باعث خشکی چشم می شود؛ این وضعیت این باعث می شود احتمال عفونت چشم بیشتر شود.


افراد مبتلا به RA ممکن است به یک بیماری خود ایمنی دیگر به نام سندرم شوگرن مبتلا شوند. اغلب منجر به خشکی دهان، بینی، چشم ها، واژن یا پوست می شود. لب یا زبان شما ممکن است خشک شود، ترک بخورد و عفونی شود.

مشکلات چشمی

این وضعیتی نادر است، اما آرتریت روماتوئید می تواند باعث التهاب در قسمت سفید چشم شما به نام صلبیه شود. علائم آن بیشتر قرمزی و چشم درد است؛ ممکن است تاری دید داشته باشید. در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید.

تب

تب و افزایش دمای بدن می تواند نشانه عفونت باشد. داروهای RA مانند بیولوژیک ها و استروئیدها سیستم ایمنی شما را کند می کنند. در حالی که آنها درد و تورم مفاصل را کاهش می دهند، مبارزه با بیماری هایی مانند آنفولانزا برای شما سخت تر است. آرتریت روماتوئید فقط به این دلیل که بیماری سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

تب خفیف نیز یکی از علائم تشدید RA است و زمانی است که التهاب از کنترل خارج شده است. اگر تب خیلی زیاد شود، پزشک شما احتمال عفونت را بررسی می کند.

از دست دادن شنوایی

ممکن است خطر کم شنوایی با RA کمی بیشتر باشد.

وزوز گوش، یا صدای زنگ در گوش، می تواند یکی از عوارض درمان هایی مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری (DMARDs) باشد.

تغییرات خلق و خوی

RA با افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات خلقی مرتبط است؛ دلیل آن این است که این بیماری باعث درد، خستگی و سفتی می شود که انجام کارهایی را که از آن لذت می برید دشوارتر می کند. افسردگی و اضطراب نیز می تواند ناشی از التهاب باشد.

برخی از افراد مبتلا به RA به فیبرومیالژیا مبتلا می شوند. این بیماری باعث درد عضلانی می شود و اغلب منجر به افسردگی و اضطراب می شود. استرس نیز همه علائم شما را بدتر می کند.

اگر به نظر می رسد تغییرات خلقی شما زندگی شما را تحت الشعاع قرار می دهد، با پزشک خود صحبت کنید. اگر درمان نشوید، افسردگی و اضطراب می تواند جدی شود.

بی حسی یا گزگز

RA گاهی اوقات بر اعصاب کوچک دست یا پا تأثیر می گذارد. ممکن است احساس بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن داشته باشید.

اگر این رگ‌های خونی کوچک در دست‌ها یا پاهای شما بسته شوند، ممکن است انگشتان دست یا پا احساس سردی یا بی‌حسی کنند. آنها حتی می توانند وقتی هوا سرد است تغییر رنگ دهند و سفید، قرمز یا آبی به نظر برسند.

واسکولیت روماتوئید که رگ های خونی را تحت تاثیر قرار می دهد، همچنین می تواند باعث بی حسی، سوزن سوزن شدن، سوزش یا درد در دست ها یا پاهای شما به دلیل اعصاب آسیب دیده شود. اگر دست‌ها یا پاهایتان آنقدر بی‌حس هستند که وقتی می‌خواهید آن‌ها را بالا بیاورید می‌افتند یا سست می‌شوند، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

بی حسی و سوزن سوزن شدن نیز از عوارض جانبی داروهای بیولوژیک است.


معده درد یا سوء هاضمه

RA و داروهای مورد استفاده برای درمان آن با زخم های دهان و معده، خونریزی معده، رفلاکس اسید، اسهال و یبوست مرتبط هستند. دیورتیکولیت دردناک (کیسه های ملتهب در دستگاه گوارش شما) و کولیت (کولون ملتهب) نیز در صورت ابتلا به RA ممکن است.

داروهای RA مانند NSAID ها اغلب باعث ایجاد زخم یا ناراحتی معده می شوند.

درد شکم گاهی اوقات نشانه یک عارضه نادر RA به نام واسکولیت روماتوئید است؛ زمانی که التهاب به رگ های خونی شما گسترش می یابد. کاهش وزن و بی اشتهایی از دیگر علائم آن است. واسکولیت جدی است، بنابراین فورا به پزشک مراجعه کنید.

مشکل در تنفس

اگر برای نفس کشیدن مشکل دارید و نمی توانید علت آن را بفهمید، شاید RA مقصر باشد. برخی از افراد مبتلا به این بیماری، به ویژه مردانی که سیگار می‌کشند یا قبلاً سیگار می‌کشیدند، بیشتر در معرض مشکلات جدی ریوی هستند.

هنگامی که التهاب RA باعث ایجاد بافت اسکار در ریه های شما می شود، ممکن است متوجه سرفه مزمن، تنگی نفس، خستگی و ضعف شوید.

RA ممکن است بافتی را که ریه های شما را می پوشاند ملتهب کند و می تواند منجر به تنگی نفس یا درد یا ناراحتی هنگام نفس کشیدن شود.

اگر مشکلات تنفسی غیرمعمول یا سرفه ای دارید که از بین نمی رود، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha