دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 29073

لکه های قهوه ای روی گردن می توانند هم مردان و هم زنان را از سن 45 سالگی درگیر کنند. پرپیگمانتاسیون گردن اغلب با سایر علائم پیری مانند چین و چروک و از دست دادن استحکام همراه است و لکه های قهوه ای روی گردن را به یک مشکل زیبایی شناختی جهانی تبدیل می کند.

علل لکه های قهوه ایِ گردن و راههای درمان آن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، در برخی موارد، این نوع تیره شدن پوست ممکن است یک علامت هشداردهنده از وضعیتی جدی تر باشد، بنابراین مراجعه به پزشک برای تعیین علت و شروع هر گونه درمان ضروری ضروری است.

علائم تیرگی گردن

در برخی موارد، تیرگی ممکن است سایر نواحی بدن شما، معمولاً زیر بغل را نیز تحت تأثیر قرار دهد. علائم دیگری که ممکن است همراه با آن باشد عبارتند از:

  • پوست ضخیم شده
  • پوستی که در لمس مخملی به نظر می رسد
  • خارش پوست

اگر تیرگی به طور ناگهانی ظاهر شد، با پزشک مشورت کنید، زیرا می تواند نشانه یک بیماری زمینه ای جدی تر باشد.

علل تیرگی و قهوه ای شدن پوست گردن

تیره شدن گردن ممکن است به دلیل شرایط مختلفی از جمله موارد زیر ایجاد شود:

آکانتوز نیگریکانس

آکانتوز نیگریکانس وضعیتی است که در آن پوست تیره و ضخیم می شود و ممکن است مخملی به نظر برسد. این نوع وضعیت می تواند روی گردن، در چین های پوستی و سایر نقاط بدن ظاهر شود. با این حال بیشتر در زیر بغل دیده می شود، اما گاهی اوقات در چین های دیگر مانند کشاله ران هم دیده می شود. این وضعیت می تواند در مردان، زنان و کودکان رخ دهد و در افرادی که پوست تیره تر دارند شایع تر است.

این مشکل یک بیماری نیست و به تنهایی مسری یا مضر نیست. اغلب به سطح انسولین فرد مربوط می شود و اغلب در افراد مبتلا به پیش دیابت یا دیابت دیده می شود. کودکانی که به AN مبتلا می شوند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

سایر شرایط جدی‌تر زمینه‌ای برای ایجاد آکانتوز نیگریکانس عبارتند از:

  • بیماری کوشینگ
  • سرطان
  • اختلالات هورمونی
  • چاقی

این اختلال ممکن است توسط داروها و مکمل های مختلف از جمله نیاسین، قرص های ضد بارداری، پردنیزون و سایر کورتیکواستروئیدها ایجاد شود.

درمان‌ها معمولاً علت زمینه‌ای را درمان می‌کنند. اگر موفقیت آمیز نبود، ممکن است درمان هایی برای پوست مانند رتینوئیدها یا کرم های ویتامین D به شما داده شود.

آکانتوز نیگریکانس 

درماتیت نگلکتا

این نوع درماتیت وضعیتی است که در آن رنگ پوست فرد به دلیل شسته نشدن مناسب تغییر می کند؛این اتفاق پس از تشکیل عرق، باکتری، سبوم و سایر مواد به دلیل عدم رعایت بهداشت رخ می دهد و یک اختلال نادر است، اما به راحتی با شستشوی ناحیه با صابون، آب یا الکل درمان می شود و با رعایت بهداشت شخصی از آن جلوگیری می شود.

درماتیت نگلکتا

رنگدانه های پوستی ناشی از دارو

افزایش رنگدانه های پوست ممکن است در نتیجه مصرف برخی داروها رخ دهد، از جمله:

  • داروهای ضد انعقادی غیراستروئیدی
  • فنی توئین
  • ضد مالاریا
  • آمیودارون
  • داروهای ضد روان پریشی
  • تتراسایکلین ها

تغییر رنگ می تواند در هر نقطه از بدن از جمله گردن ظاهر شود. رنگ های ظاهر شده برروی گردن از قهوه ای تیره تا آبی-مشکی متغیر است. معمولاً پس از قطع داروی ایجاد کننده آن برطرف می شود، با این حال، تغییر رنگ نیز می تواند طولانی مدت یا حتی دائمی باشد. در این موارد، لیزر درمانی ممکن است بتواند هایپرپیگمانتاسیون را از بین ببرد و علائم شما را کاهش دهد.

تیرگی و قهوه ای شدن گردن چگونه تشخیص داده می شود؟

از آنجایی که سیاه و قهوه ای شدن گردن یک بیماری نیست و نشانه یک مشکل زمینه ای است، اگر متوجه تیرگی در جایی از گردن خود شدید، مهم است که به پزشک مراجعه کنید.

درمان سیاهی گردن

درمان بیماری زمینه‌ای که باعث تیره شدن گردن شما می‌شود، کلیدی برای از بین بردن آن و جلوگیری از عود مجدد آن است. در برخی موارد، تغییر رنگ ممکن است با درمان بیماری برطرف شود، یا در موارد افزایش رنگدانه های ناشی از دارو، زمانی که دارو قطع شود. به عنوان مثال، در مواردی که ناشی از مقاومت به انسولین است که اغلب با کاهش وزن قابل حل است.

حتی اگر بیماری زمینه‌ای درمان شود، تغییر رنگ طولانی‌مدت یا دائمی پوست ممکن است باقی بماند .

چندین گزینه وجود دارد که ممکن است به بازگشت پوست به رنگ اولیه کمک کند؛ در حالی که برخی ممکن است برای برخی از رنگ های پوست بهتر باشند، پزشک یا متخصص پوست می تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید کدام یک برای شما موثرتر است.

گزینه های درمانی برای سیاه شدن پوست گردن عبارتند از:

  • لایه برداری خانگی پوست
  • داروهای تجویزی شامل اسید سالیسیلیک، رتین-A و آلفا هیدروکسی اسیدها و همچنین داروهای آکنه خوراکی
  • لایه برداری شیمیایی
  • درمان های لیزری

تیرگی گردن به خودی خود یک بیماری مضر یا مسری نیست. با این حال، این می تواند نشانه یک بیماری جدی تر باشد، بنابراین باید در اولین علائم تیره شدن پوست خود به پزشک مراجعه کنید.

لکه های قهوه و تیره گردن می تواند ناشی از نور خورشید باشد

به گفته مسعود داوودی متخصص پوست و مو لکه های قهوه ای ایجاد شده در ناحیه گردن، سینه و کمر به ویژه هنگامی که در فصل تابستان ظاهر شود، ارتباط مستقیمی با تعریق زیاد بدن دارد.

وی افزود: «اوج شیوع ایجاد این لکه ها در فصل تابستان است و تعریق و گرما منجر به بیماری زا شدن این قارچ پنهان می شود. به افراد توصیه می شود در فصل تابستان پس از انجام هر فعالیت و تعریق زیاد بدن، حمام کرده و پس از هر استحمام به سرعت بدن خود را خشک کنند.»

داوودی با بیان اینکه قارچ می تواند ارثی باشد، تصریح کرد، با این حال بهتر است افراد برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری پس از استحمام از حوله های شخصی برای خشک کردن خود استفاده کنند.

وی اضافه کرد: «همچنین بهتر است لباس های زیر با آب گرم شسته و با گرمای آفتاب خشک شود. این لباس ها حتما باید اتو شود تا آلودگی های پنهان لباس ها از بین برود.»

لکه خورشیدی

لکه های قهوه ای روی گردن چگونه ظاهر می شوند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ducray، لکه های قهوه ای روی پوست گردن به دلیل ترکیبی از پیری پوست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شود؛ این به این دلیل است که گردن ناحیه ای است که به طور منظم در معرض نور خورشید قرار می گیرد، اما به ندرت از آن محافظت می شود.

این وضعیت منجر به یک نوع پیری می شود که ترکیبی از چین و چروک، از دست دادن استحکام و لکه های رنگدانه است که لنتیژین یا لکه های پیری نیز نامیده می شود. پنهان کردن هایپرپیگمانتاسیون روی بدن اغلب دشوار است و این به ویژه در مورد گردن صدق می کند. وقتی لکه‌های قهوه‌ای روی گردن دارید کنار آمدن با نگاه دیگران می‌تواند دشوار باشد.

جلوگیری ایجاد لکه های قهوه ای خورشید

شما باید پوست گردن خود را با همان مراقبت و توجهی که روی صورت خود دارید، رفتار کنید. مردان و زنان هر دو هنگام پیروی از روتین مراقبت از پوست روزانه خود، گردن خود را نادیده می گیرند، اما فراموش نکنید که پوست گردن نازک و حساس است.

بنابراین فراموش نکنید که به طور سیستماتیک گردن خود را بعد از صورت خود مرطوب کنید. به طور مشابه، برای محدود کردن اثرات پیری عکس، از محافظت در برابر آفتاب برای صورت و گردن خود نیز استفاده کنید.

درمان لکه های قهوه ای خورشید

می‌توانید لکه‌های قهوه‌ای روی گردن را با استفاده از لوازم آرایشی پوستی که به‌طور خاص برای اصلاح لکه‌ها، صاف کردن رنگ چهره و محافظت از پوست در برابر آسیب، به‌ویژه آسیب‌های ناشی از نور خورشید، فرموله شده‌اند، درمان کنید. همچنین می‌توانید به یک متخصص پوست مراجعه کنید که می‌تواند درمان‌های خاصی برای رفع رنگدانه را تجویز کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha