رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان وزارت بهداشت اعلام کرد که ۸۵ درصد موارد بیماری سالک (لیشمانیوز پوستی) در ایران به موش‌های صحرایی مربوط می‌شود. او همچنین از کاهش قابل توجه شیوع این بیماری در ۱۵ سال اخیر خبر داد و بر اهمیت پیشگیری و آگاهی‌رسانی در مناطق پرخطر تأکید کرد.

کاهش چشمگیر سالک در ایران: ۸۵ درصد موارد ناشی از موش‌های صحرایی است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر محمدرضا شیرزادی، رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان وزارت بهداشت، در یک گفت‌وگوی تخصصی، اطلاعات جدیدی درباره وضعیت سالک در ایران ارائه داد. او خاطرنشان کرد که ۸۵ درصد از موارد سالک در کشور ناشی از موش‌های صحرایی به عنوان مخزن اصلی این بیماری است.

شیرزادی در ادامه افزود که با وجود این، آمارها نشان‌دهنده کاهش قابل توجه موارد ابتلا به سالک در سال‌های اخیر است. او به آمارهای ثبت شده اشاره کرد و گفت: «در سال ۱۳۸۷، تعداد موارد سالک به ۲۶ هزار مورد با میزان بروز ۳۷ در هر ۱۰۰ هزار نفر رسید. اما این تعداد در سال گذشته به ۸ هزار و ۷۵۲ مورد کاهش یافته و میزان بروز به ۱۰.۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.»

کاهش چشمگیر سالک در ایران: ۸۵ درصد موارد ناشی از موش‌های صحرایی است

این پزشک متخصص، سالک را یک بیماری انگلی بومی ایران دانست که از طریق پشه خاکی منتقل می‌شود و به‌صورت زخم‌های پوستی تظاهر می‌کند. این زخم‌ها ممکن است تا بیش از یک سال طول بکشند و جای آنها تا پایان عمر باقی بماند.

دکتر شیرزادی دو نوع سالک را در کشور معرفی کرد: یکی سالکی که مخزن آن انسان‌ها هستند و بیشتر در شهرهای مشهد، کرمان و بم شایع است و دیگری که مخزن آن موش‌های صحرایی است و در استان‌های اصفهان، فارس، خوزستان و دیگر مناطق بومی است.

او همچنین به روش‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری اشاره کرد و گفت: «ساکنان مناطق پرخطر و مسافران باید از گزند پشه خاکی در امان باشند. استفاده از پشه بند، توری و پرده‌های بهداشتی، همچنین پوشیدن لباس‌های محافظ با آستین‌های بلند از جمله راهکارهای مؤثر است. همچنین افراد باید در صورت بروز هرگونه ضایعه مشکوک به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.»

کاهش چشمگیر سالک در ایران: ۸۵ درصد موارد ناشی از موش‌های صحرایی است

شیرزادی در پایان تأکید کرد که افرادی که به سالک مبتلا می‌شوند باید دوره درمان را به‌طور کامل طی کنند و به رعایت بهداشت زخم‌ها اهمیت دهند تا از عوارض جدی جلوگیری شود.

با وجود کاهش موارد سالک در ایران، این بیماری همچنان نیازمند توجه و اقدامات پیشگیرانه است. آگاهی‌رسانی و رعایت نکات بهداشتی می‌تواند به کاهش شیوع این بیماری در مناطق بومی و پرخطر کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha