محققان در یک مطالعه جدید نشان داده‌اند که تغذیه با شیر مادر در سال اول زندگی نوزاد، با تنظیم رشد میکروبیوم روده، خطر ابتلا به آسم را کاهش می‌دهد. این مطالعه بر اهمیت شیردهی به‌ویژه تا سه ماهگی برای سلامت دستگاه تنفسی نوزاد تاکید می‌کند.

تحقیقات جدید: تغذیه با شیر مادر، سپری در برابر آسم نوزادان

یه گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تغذیه با شیر مادر، نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به آسم در کودکان دارد. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که شیردهی بیش از سه ماه باعث رشد تدریجی و سالم میکروبیوم روده نوزاد می‌شود و در مقابل، توقف زودهنگام شیردهی با اختلال در این فرآیند مرتبط است.

بر اساس این تحقیقات، شیر مادر حاوی قندهای پیچیده و مواد مغذی است که به تقویت رشد میکروب‌های سالم در روده کمک می‌کند. در مقابل، شیر خشک می‌تواند محیطی برای رشد مجموعه متفاوتی از میکروب‌ها فراهم کند که به گفته محققان، ظهور زودهنگام برخی از این میکروب‌ها با افزایش خطر ابتلا به آسم در ارتباط است.

تنظیم رشد میکروبیوم روده

به گفته دکتر «لیات شنهاو» از دانشگاه نیویورک، شیر مادر نقشی مشابه به "تنظیم‌کننده ضربان قلب" برای کلونی‌های میکروبی روده ایفا می‌کند و فرآیند رشد میکروبیوم را با سرعت و توالی مناسب هدایت می‌کند. این فرآیند نه تنها به حضور میکروب‌های مناسب بستگی دارد، بلکه ترتیب و زمان ورود آنها نیز بسیار حائز اهمیت است.

بررسی تأثیر میکروبیوم روده بر سیستم ایمنی

این مطالعه بر اساس داده‌های به‌دست‌آمده از پروژه تحقیقاتی بلندمدت بر روی سلامت ۳۵۰۰ کودک کانادایی انجام شده و در آن محققان به بررسی جریان میکروب‌ها در روده و بینی نوزادان طی سال اول زندگی پرداختند. یافته‌ها نشان داد که باکتری به نام Ruminococcus gnavus، که با تشکیل و تجزیه اسید آمینه تریپتوفان و مشکلات سیستم ایمنی مرتبط است، در نوزادانی که زود از شیر گرفته شده‌اند زودتر در روده ظاهر می‌شود.

تأثیرات شیردهی بر سلامت تنفسی

محققان بر این باورند که مدت زمان شیردهی حتی با در نظر گرفتن عوامل محیطی مانند قرار گرفتن در معرض دود و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، همچنان نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری میکروبیوم روده و در نتیجه، سلامت سیستم تنفسی نوزاد دارد. دکتر شنهاو افزود: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که شیردهی تأثیر عمیقی بر رشد سالم میکروبیوم نوزاد و حمایت از سلامت تنفسی دارد. این نتایج می‌تواند به تدوین دستورالعمل‌های جدید برای شیردهی و از شیر گرفتن نوزادان بر اساس داده‌های علمی کمک کند.»

نتیجه‌گیری:

این مطالعه بار دیگر بر اهمیت تغذیه با شیر مادر به‌ویژه در سال اول زندگی تأکید می‌کند. شیردهی بیش از سه ماه به تنظیم رشد سالم میکروبیوم و تقویت سیستم ایمنی نوزاد کمک می‌کند و به این ترتیب، می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آسم را کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha