سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
کد خبر: 377219

فواید چای نبات تنها به درمان سوهاضمه و دل درد خلاصه نمی شود.

خواص شگفت انگیز چای‌نبات برای بدن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین از ragus، ما ایرانی‌ها وقتی دچار سوءهاضمه یا دل‌درد می‌شویم، در اولین گام به خوردن چای نبات روی می‌آوریم. این معجون معجزه‌گر از قدیم به دلیل خواص دارویی فراوان و تسکین سریع و مؤثر گرفتگی عضلات شناخته شده است.

اما خواص نبات به این مورد محدود نمی‌شود، سایر فواید نبات عبارتند از:

تسکین گلودرد

نوشیدن دمنوشی متشکل از نبات برای تسکین دردهای گلو و حتی رفع خلط مفید است. از همین رو طب‌ سنتی برای پیشگیری از سرماخوردگی یا بهبود زودهنگام آن‌، استفاده از نبات را در نوشیدنی‌های گرم تجویز می‌کند. به طور کل، طبع گرم نبات علائم سرماخوردگی را بهبود می‌بخشد.

بهبود قند خون

ضعف و بی‌حالی، رنگ‌پریدگی، حالت تهوع، سرگیجه، سردی دست و پا و حتی تاری دید از علائم افت فشار و قند خون هستند. برای برطرف کردن این حالات، معمولاً آب‌قند اولین گزینه است؛ اما از آنجا که آب‌قند طبع سرد و شیرینی گزنده‌ای دارد، ممکن است به مزاج بیمار نسازد. برای تنظیم فشار و جبران افت قند، استفاده از نبات ساده یا حتی زعفرانی مناسب‌تر است؛ زیرا نبات، نسبت به قند و شکر، طبع گرم‌تری دارد و می‌تواند سردی و لرزش بدن را تسکین دهد.

افزایش انرژی

گلوکز موجود در نبات به عنوان منبع اصلی انرژی برای تمام سلول‌های بدن و مغز عمل می‌کند. برای همین استفاده از نوشیدنی‌های حاوی نبات باعث افزایش انرژی و رفع خستگی می‌شود و به شما آرامش می‌بخشد.

ضد ویروس

نبات به سبب خاصیت ضد ویروسی خود می‌تواند سرماخوردگی و عفونت‌های ویروسی را درمان کند. هم‌چنین به بهبود علائم سرماخوردگی از جمله گلو درد و سرفه‌های خلط‌دار کمک می‌کند. مکیدن نبات در دهان باعث نرم شدن گلو، کاهش و رفع سرفه‌های شدید می‌شود.

تقویت حافظه

شاید اولین‌بار باشد که این را می‌شنوید؛ اما باید بدانید ترکیبات موجود در نبات می‌تواند به تقویت حافظه کمک کند. از همین رو استفاده منظم نبات در نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها می‌تواند تمرکز و عملکرد شناختی را ارتقا دهد و حافظه را تقویت کند.

ضد التهاب

نبات دارای خواص ضد التهابی و ضد اسپاسموتیک است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. مصرف نبات هم‌چنین در بهبود و تسریع هضم نقش دارد و در درمان مشکلات گوارشی، مثل سوءهاضمه و تهوع، تنظیم ترشح اسید معده و بهبود عملکرد روده مفید است.

رفع یبوست

ترکیبات موجود در نبات می‌توانند به نرم شدن مدفوع و افزایش حرکات روده کمک کنند، که این موارد می‌تواند در پیشگیری و درمان یبوست مؤثر باشد.

تسکین دردهای عضلانی

چای نبات در تسکین و درمان دردهای عضلانی، به ویژه انقباض ماهیچه‌ها و کمردرد و دل‌پیچه ناشی از قاعدگی بسیار مفید است.

ضد سرطان

بر اساس تحقیقات، ترکیبات موجود در نبات، مانند فلاوونوئیدها، کورکومینوئیدها و کارکومین، قدرت ضد سرطانی دارند و به مهار رشد سلول‌های سرطانی، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب‌ها کمک می‌کنند. هم‌چنین نبات با تثبیت آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن، از آسیب‌های اکسیداتیو جلوگیری می‌کند.

افزایش سطح هموگلوبین

هموگلوبین پایین خون منجر به مشکلاتی از قبیل کم‌خونی، رنگ‌پریدگی، سرگیجه، ضعف و خستگی می‌شود. نبات نه تنها سطح هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد، بلکه باعث گردش خون در بدن می‌شود و در نتیجه علائم خستگی و ضعف را کاهش می‌دهد.

افزایش متابولیسم

نبات به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند و باعث می‌شود کالری بیشتری بسوزانید.

کاهش اشتها

نبات دارای خواص ضد اشتها است و این مورد در افرادی که قصد کاهش وزن دارند، به کاهش اشتها و پرخوری کمک می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی

نبات با خواص آنتی اکسیدانی خود، نقش چشمگیری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha