سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 375574

در حالی که افراد مبتلا به دیابت اغلب از مصرف کربوهیدرات اجتناب می کنند، برخی از غذاهای غنی از کربوهیدرات، زمانی که در حد اعتدال مصرف شوند، در واقع می توانند مفید هم باشند.

این غذاها باعث افزایش قند خون نمی شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از onlymyhealth، اکثر افراد مبتلا به دیابت وقتی در مورد کربوهیدرات در رژیم غذایی خود می شنوند نگران می شوند؛ این در درجه اول به این دلیل است که مصرف بیش از حد کربوهیدرات می تواند باعث افزایش سطح قند خون شود.

با این حال، مهم است که بدانیم کربوهیدرات ها، حتی برای کسانی که دیابت را مدیریت می کنند، بخش مهمی از یک رژیم غذایی متعادل و منبع اصلی انرژی هستند.

چیزی که بسیاری از مردم ممکن است متوجه نباشند این است که دو نوع کربوهیدرات وجود دارد: ساده و پیچیده. در حالی که کربوهیدرات های ساده به سرعت توسط بدن تجزیه می شوند و منجر به افزایش سریع قند خون می شوند، کربوهیدرات های پیچیده کندتر هضم می شوند و منجر به افزایش تدریجی قند خون می شود.

برای بیماران دیابتی، مصرف کافی و متوسط کربوهیدرات‌های پیچیده بسیار مهم است که می‌تواند به تامین مواد مغذی لازم و همچنین حفظ سطح قند خون پایدار کمک کند.

کربوهیدرات های سالم مدیریت برای دیابت

جو دوسر

جو دوسر یک صبحانه سالم است، اما می توان آن را در هر زمانی از روز نیز مصرف کرد. این ماده غذایی منبع خوبی از فیبر محلول است که می تواند جذب قند را کند کرده و به حفظ سطح قند خون ثابت کمک کند. علاوه بر این، یک گزینه سالم برای قلب است که به کاهش سطح کلسترول خون در افراد کمک می کند و آن را به گزینه غذایی مناسب برای افراد مسن و کسانی که از قبل بیماری های مزمن دارند تبدیل می کند.

جو دوسر

سیب زمینی شیرین

در حالی که طعم آن شیرین است، برای بیماران دیابتی بی خطر است. این به این دلیل است که سیب زمینی شیرین سرشار از فیبر و ویتامین است و در مقایسه با سیب زمینی معمولی شاخص گلیسمی (GI) پایین تری دارد. GI برای اندازه گیری سرعتی که غذای شما می تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد استفاده می شود.

محدوده نمرات GI به شرح زیر است:

  • غذاهای با GI پایین: 55 یا کمتر
  • غذاهای با GI متوسط: 56-69
  • غذاهای با GI بالا: 70 یا بالاتر

سیب زمینی شیرین

برنج قهوه ای

در مقایسه با برنج سفید، برنج قهوه ای GI پایین تری دارد. این بدان معناست که برنج قهوه ای کندتر هضم می شود و به حفظ سطح قند خون پایدار کمک می کند. این نوع برنج در حالی که کربوهیدرات بالایی دارد، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف دیگری را نیز همراه با فیبر و آنتی اکسیدان ها فراهم می کند.

برنج قهوه ای

کینوا

برنج به طور سنتی یکی از پرمصرف ترین غلات در سراسر جهان است. با این حال، علیرغم وضعیت آن به عنوان یک غذای اصلی، افراد مبتلا به دیابت اغلب به دلیل GI بالا از آن اجتناب می کنند. در حالی که کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که مصرف متوسط برنج بی‌خطر است، کسانی که به دنبال جایگزین‌ مناسب هستند ممکن است کینوا را در نظر بگیرند که یک گزینه مغذی با GI پایین‌تر است.

کینوا یک غلات کامل و سرشار از پروتئین و فیبر است و می تواند از افزایش قند خون در افراد دیابتی جلوگیری کند.

طبق یک مطالعه (در سال 2023) که در Frontiers in Physiology منتشر شد، محققان اثرات خوردن کینوا را بر افراد مبتلا به اختلال تحمل گلوکز بررسی کردند. 138 نفر به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه به مدت یک سال روزانه کینوا مصرف کردند و گروه دیگر رژیم غذایی معمول خود را ادامه دادند. پس از یک سال، این مطالعه نشان داد که گروهی که کینوا مصرف می‌کردند در مقایسه با گروهی که کینوا مصرف نمی‌کردند، سطح قند خون پایین‌تر، سطح کلسترول بهتر و فشار خون پایین‌تری داشتند.

علاوه بر این، افراد کمتری در گروه کینوا به دیابت مبتلا شدند.

کینوا


حبوبات

اگر به خصوص به دنبال غذاهای غنی از کربوهیدرات و مناسب دیابت هستید، نمی توانید حبوبات را از دست بدهید. تحقیقات نشان می دهد که مصرف مکرر حبوبات، به ویژه عدس، ممکن است فواید متعددی را برای خطر دیابت نوع 2 در افراد مسن در معرض خطر قلبی عروقی بالا ارائه دهد. توجه داشته باشید که خانواده حبوبات سرشار از فیبر و پروتئین است که می تواند با کاهش سرعت هضم و جذب قند به مدیریت سطح قند خون کمک کند.

حبوبات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha