دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 373854

طبق آمارها، سالانه به‌طور متوسط ٣٠٠هزار مورد سوختگی در کشور اتفاق می‌افتد.

هزینه های سرسام آور درمان سوختگی در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، بیمارانی که مطابق گزارش‌ها، آمار تخت‌های بیمارستانی‌ برای آنها پایین است، گرچه رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی علاوه بر این، از گران بودن درمان این بیماران و تحت‌پوشش نبودن پانسمان، پماد و کاردرمانی این بیماران به عنوان یکی دیگر از چالش‌های این حوزه درمانی یاد می‌کند.

سوختگی در کشور ما ۸برابر آمار جهانی است


براساس اعلام سازمان اورژانس کشور، تنها در چهارشنبه آخر سال ۱۴۰۲، ٣هزارو ۲۵۳ نفر دچار سوختگی شدند و ۱۴نفر نیز در همین بازه زمانی جان خود را از دست دادند. همچنین انجمن سوختگی ایران نیز اعلام کرده که سالانه ۳۰هزار نفر در کشور دچار سوختگی‌های جدی شده و در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که از بین آنها نزدیک ۳هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.


براساس همین گزارش، از ۲۷هزار نفر باقیمانده هنگام ترخیص حدود ۵۰درصد افراد دچار درجات مختلف از کارافتادگی می‌شوند؛ این یعنی سالانه حدود ١٣هزارو ۵۰۰نفر از کارافتاده به‌دلیل سوختگی به جامعه اضافه می‌شوند. به‌علاوه، براساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت، هر درصد از سوختگی ۱۰میلیون تومان هزینه به بیمارستان تحمیل می‌کند.

این در حالی است که «محمد هادی ایازی»، معاون اجتماعی وزارت بهداشت ایران، سال گذشته اعلام کرد: «بروز سوختگی در کشور ما ۸برابر آمار جهانی است. همچنین در کشورهایی که مراکز پیشرفته درمانی دارند تنها ۳درصد کودکان بر اثر سوختگی فوت می‌کنند، اما این آمار ایران حدود ۱۲درصد است.» ارقامی که نه‌تنها نشان‌دهنده جایگاه کشورمان از این حیث در جهان است که حکایت از آن دارد که چنین حوادثی چه هزینه سنگینی را برای بخش بهداشت و درمان به همراه خواهد داشت.

وضعیت نامناسب تخت‌های سوختگی


طبق آمارهای مربوط به سال ١٤٠١ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در سالنامه آماری اطلاعات بیمارستانی منتشر شده تعداد تخت‌های فعال سوختگی بیمارستان‌های ایران، مناسب نیست. مطابق این آمارها بیشترین تعداد تخت درنظر گرفته شده برای سوختگی ٩٤٥ تخت است که مربوط به دانشگاه علوم پزشکی است. از این تعداد تخت، تعداد ٧٥٨تخت از نوع تختِ سوختگی فعال و تعداد ١٨٧تخت ویژه سوختگی است. این در حالی است که در بخش خصوصی فقط یکی از تخت‌های مراکز درمانی آنها، مربوط به حادثه سوختگی است.

سالانه ٣٠هزار نفر دچار سوختگی‌های جدی می‌شوند


«محمدجواد فاطمی»، رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی، نیز ضمن تأیید آمار سوختگی‌ها در کشور، با اشاره به اینکه حدود ٣هزار نفر آنها جان خود را از دست می‌دهند، می‌گوید: «از ٢٧هزار نفر باقیمانده هنگام ترخیص حدود ٣٠تا ٤٠درصد افراد دچار درجات مختلف از کارافتادگی می‌شوند که معادل چیزی حدود ١٠هزار نفر در سال می‌شود.» او ادامه می‌دهد: «بیماران سوختگی بدن‌شان گوشت اضافه می‌آورد که هم باعث نازیبا شدن‌شان می‌شود و هم ایجاد چسبندگی در مفاصل، گردن، انگشتان و زانوهایشان می‌شود. همه این موارد سبب می‌شود، فرد توان کارکردنش را از دست بدهد و جزو آمارِ از کارافتاده‌ها قرار بگیرد.»‌



هر ٦بیمار سوختگی در یک اتاق!


رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی درمانی به بیماران ناشی از سوختگی، اکثرا در بیمارستان‌های بسیار قدیمی و نامناسب صورت می‌گیرد، می‌گوید: «وضعیت به‌گونه‌ای است که حتی در پایتخت گاهی تا ٦بیمار سوختگی در یک اتاق کنار هم بستری می‌شوند که این موضوع اصلا استاندارد نیست. درواقع ما روش‌های سنتی درمانی را دنبال می‌کنیم. بیمار سوختگی به نوبت وارد فضای شبیه به اتاق می‌شود تا ضدعفونی شود، چون بیماران پشت‌سر هم وارد این فضا می‌شوند امکان آلوده شدن بیماران خیلی بالا می‌رود.بعد از ضدعفونی بیماران سوختگی، بدن بیمار پماد زده می‌شود و با گاز استریل باند می‌شود درحالی‌که این روش در کشورهای توسعه‌یافته منسوخ شده است.»

بیمارستان‌های سوختگی؛ غیراستاندارد


«محمدجواد فاطمی»، رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی، با اشاره به اینکه هزینه تجهیز هر تخت سوختگی بیش از ٢میلیارد تومان برآورد می‌شود، می‌گوید: «در ایران بیمارستان‌های سوختگی، غیراستاندارد و قدیمی هستند. درواقع تجهیزات بیمارستان‌ها هم استاندارد نیستند.» بنابرنظر «محمدجواد فاطمی» حدود ٣٥بخش یا مرکز در سراسر کشور به درمان سوختگی می‌پردازند. او ادامه می‌دهد: «تجهیزات و بیمارستان‌ها به اندازه کافی نیستند.»

تکنولوژی تولید پانسمان‌های جدید را در اختیار نداریم


اما در این میان به‌روز بودن تولید تجهیزات موردنیاز درمانِ سوختگی و همچنین کمبود آنها نیز چالش دیگری است که بیماران این عرصه با آن دست به گریبان هستند. به‌عنوان مثال بنابر گفته‌های رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی، تکنولوژی تولید پانسمان‌های سوختگی تغییر کرده اما ما همچنان با همان شیوه قدیمی، پانسمان تولید می‌کنیم.

«فاطمی» با اشاره به اینکه برخی از این پانسمان‌ها، آنتی‌بیوتیک دارند و جلوی عفونی شدن زخم‌های سوختگی را می‌گیرند، ادامه می‌دهد: «در دنیا پانسمان‌هایی وجود دارد که طی سه روز آنتی‌بیوتیک را به تدریج رها می‌کند تا وارد بدن بیمار شود. پانسمان‌های جدید در دنیا بافتی شبیه به پوست دارند و از تبخیر شدن آب بدن جلوگیری می‌کنند.»‌ او با تأکید بر این مسئله که ما تکنولوژی تولید این نوع پانسمان‌ها را در اختیار نداریم، می‌گوید: «حقیقت این است که هم‌اینک پانسمان‌های بسیار معمولی در کشور تولید می‌شوند و پانسمان‌های متداول در جهان برای ما گران هستند برای همین، این پانسمان‌ها اولویت وزارت بهداشت نیستند و حتی تحت پوشش بیمه‌ها هم قرار ندارند.»

بیمار نباید درگیر تهیه پانسمان باشد


سوختگی یک بیماری سیستماتیک است. به‌گفته «فاطمی» با اشاره به اینکه وارد کردن پانسمان‌های جدید کمک می‌کند تا تعداد تعویض پانسمان کمتر شود، می‌گوید: «یکی از زجرآورترین اتفاقات در سوختگی تعویض پانسمان بیمار است.» او با اشاره به اینکه قرار بوده تا از ١٢اسفند، بیمه‌ها، پمادها و پانسمان‌های سوختگی را پوشش دهند، ادامه می‌دهد: «در عمل، اما چنین چیزی دیده نمی‌شود. به شخصه معتقدم پانسمان‌هایی با تکنولوژی جدید باید در بیمارستان‌های سوختگی وجود داشته باشند و بیمار به راحتی بتواند از آنها استفاده کند و بعد بیمه‌ها هزینه آن را به بیمارستان‌ها پرداخت کنند. در این شرایط دیگر نیاز نیست بیمار درگیر تهیه پانسمان باشد.»

قیمت لباس‌های سوختگی ٢٠تا ٣٠میلیون تومان است


رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی، بیمه نبودن پانسمان، پماد، لباس سوختگی و کاردرمانی را سؤالات اصلی انجمن و بیماران سوختگی عنوان می‎‌کند و از اهمیت لباس سوختگی، می‌گوید: «لباس سوختگی، لباسی بسیار تنگ از الیاف مخصوص است که پوشیدنش عذاب‌آور است. این لباس به‌دلیل فشاری که به بدن بیمار وارد می‌کند، باعث می‌شود برجستگی‌ها و چسبندگی ناشی از سوختگی در فرد کاهش بیابد و پوست نرمال‌تری داشته باشد.»


او با تأکید بر این مسئله که بزرگسالان باید ٦ماه این لباس را تن کنند و کودکان به‌مدت ٢سال باید از این لباس استفاده کنند، می‌گوید: «هر لباس ٣ماه عمر مفید دارد، بنابراین بزرگسالان به دو لباس و کودکان به چهار تا پنج لباس در طول درمان‌شان نیاز دارند.»‌ او ادامه می‌دهد: «با وجود اینکه تهیه این لباس برای بیماران سوختگی واجب است اما قیمت بالایی دارد؛ قیمت این لباس‌ها ٢٠تا ٣٠میلیون است که متأسفانه بیمه هم نیستند و اغلب بیماران توان خرید آن را ندارند.»

پماد و کاردرمانی چرا تحت‌پوشش بیمه نیست؟


رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی ادامه می‌دهد: «این پمادها از تشکیل گوشت اضافه در بدن بیمار جلوگیری می‌کنند و بیمار حق دارد از این پماد استفاده کند، اما یک پماد ١٠گرمی ٨٠٠هزار تومان قیمت دارد.» او ادامه می‌دهد: «اغلب بیماران سوختگی به‌دلیل چسبندگی مفاصل، انگشت، گردن و... نیاز به کاردرمانی دارند که باز هم تحت پوشش بیمه نیستند.»

هزینه تجهیزات حداقل صددرصد افزایش پیدا کرده


هرچند رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری بر این باور است که مشکلی در درمان‌های مرسوم سوختگی نداریم و بیماری به‌دلیل نبود دارو و تجهیزات فوت نمی‌شود، اما در عین حال اذعان کرده که به‌علت گرانی نمی‌توانیم کیفیت درمان را بالا ببریم! «مصطفی ده‌مرده‌ئی» با اشاره به اینکه ١٠٠تا ١١٢تخت فعال در بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری داریم، گفته: «هزینه اضافه شدن تخت جدید بسیار بالا رفته است و روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. همچنین حداقل هزینه‌های بیماران ٥٠درصد و هزینه تجهیزات حداقل صددرصد افزایش پیدا کرده است.»‌

هزینه ٢٠تا ٥٠گرم پمادهای ضدسوختگی؛ ٢میلیون تومان


«ده‌مرده‌ئی» با تأکید بر این مسئله که ما نمی‌توانیم یک‌شَبه پانسمانی را که یک کشور دیگر، ٥٠سال است تولید می‌کند، تولید کنیم، ادامه می‌دهد: «اگر الان شروع کنیم، حداقل ٣٠سال طول می‌کشد تا چنین محصول باکیفیتی را تولید کنیم و اگر بخواهیم وارد کنیم پانسمانی که در گذشته ١٠٠هزار تومان بوده است، ٤میلیون تومان برایمان هزینه دارد.»


به‌گفته رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری هزینه ٢٠تا ٥٠گرم پمادهای ضدسوختگی ٢میلیون تومان است که آنهم برای مصرف سه روز پاسخگوست!: «کمتر کسی می‌تواند این هزینه را تامین کند. درصورت استفاده نکردن از آن هم ممکن است، بیمار پوست اضافه بیاورد یا محدودیت حرکتی پیدا کند.»

هرکسی که دچار سوختگی می‌شود باید توسط یک تیم حمایت شود


بنابر گفته‌های رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری هرکسی که دچار سوختگی می‌شود باید به وسیله یک تیمی حمایت شود. بنابرنظر «ده‌مرده‌ئی» در این تیم باید روانشناس، مددکار، کاردرمانگر و… باشد که البته به‌خاطر شرایط اقتصادی که داریم، نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. او ادامه می‌دهد: «ما دوست داریم بهترین درمان را داشته باشیم اما در عمل، محدودیت داریم. مشکل ما مربوط به درمان‌های نوین است. به‌طور مثال در تامین پانسمان‌های سوختگی خاص، لباس‌های سوختگی و پمادهای خوب پس از سوختگی با مشکل مواجه هستیم.»

پیشنهاد و پیگیری سازمان غذا و دارو، حداکثر حمایت‌های بیمه‌ای است

«محمدمهدی علاالدین»، رئیس اداره نظارت بر تامین، توزیع و عرضه تجهیزات و ملزومات پزشکی، در پاسخ به این سؤال که میزان تولیدات داخلی لوازم موردنیاز بیماران سوختگی به چه میزان است؟ می‌گوید: «مطابق اطلاعات سامانه‌های وزارت بهداشت، میزان تولید و برچسب‌گذاریِ صورت‌گرفته از سوی شرکت‌های تولیدکننده، باند سوختگی ٥٤٢٣٢١عدد، باند استریل سوختگی ٨٨٨مورد، پانسمان‌های سوختگی ٢١هزار و ٦٠٦مورد و گاز وازلینه سوختگی استریل ٦٨٥هزار و ٤٨١عدد است. »


وی ادامه می‌دهد: «پانسمان‌های پزشکی با توجه به تنوع و کاربردهای مختلف محصولات در شاخه‌های متعدد امکان ثبت و تأیید و نیز استفاده برای بیماران سوختگی را هم دارند، به‌عنوان مثال محصول پانسمان ضدباکتری یا نانونقره و ... امکان استفاده در سوختگی را هم دارد که در این خصوص نوع استفاده از پانسمان‌های مختلف براساس تجربه پزشک مشخص و استفاده می‌شود.»

وی البته تأکید می‌کند: «با توجه به تاسیس و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان متعدد در سال‌های اخیر، ضمن کاهش وابستگی به واردات، میزان تولید این پانسمان‌ها مطابق با میزان استفاده قابل افزایش است.» همچنین «محمدمهدی علاالدین» درخصوص شمول بیمه این اقلام نیز می‌گوید: «افزایش کالاهای سبد بیمه مرتبط با شورای‌عالی بیمه و سازمان‌های بیمه‌گر و با لحاظ بودجه و اعتبارات این سازمان‌هاست و پیشنهاد و پیگیری سازمان غذا و دارو در این است که با توجه به لزوم کاهش پرداخت از جیب بیماران، حداکثر حمایت‌های بیمه‌ای در این خصوص اجرایی شود.»

ما تنها مجری هستیم


در پروسه پیگیری‌های «شهروند» از سازمان تامین اجتماعی درخصوص چرایی بیمه نبودن پماد، پانسمان سوختگی، «طاووسی»، مدیر ارتباط با رسانه سازمان تامین اجتماعی، می‌گوید: «این سؤال را باید بالادستی‌ها پاسخگو باشند. این تصمیمات در شورای‌عالی بیمه که اعضایی از وزارت کار، وزارت بهداشت و... هستند، گرفته و بعد به ما ابلاغ می‌شود. ما نمی‌توانیم بگوییم چرا بیمه نیستند، چون تنها مجری هستیم.»

شورای‌عالی بیمه سلامت و سازمان بیمه سلامت زیرنظر وزارت بهداشت!


«سمیرا اسماعیلی»، مدیرکل دفتر بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، می‌گوید: «مسئله‌ای که ما داریم این است که شورای‌عالی، بیمه سلامت و سازمان بیمه سلامت را از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گرفتند و آن را به وزارت بهداشت دادند.» «اسماعیلی» با اشاره به اینکه ما به این مسئله معترضیم.

در شرایط فعلی وزارت بهداشت، هم مجری و هم سیاستگذار است درحالی‌که ما معتقدیم نظام سلامت و بیمه باید از هم جدا باشند. به‌گفته مدیرکل دفتر بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از دلایلی که شاید لوازم سوختگی بیمه نمی‌شود، همین مسئله باشد. او ادامه می‌دهد: «صندوق‌ها هم درست می‌گویند، آنها مجری هستند.»

پرداخت تعرفه ١٢درصدی تخت سوختگی در بخش سوختگی


برای رسیدن به‌دلیل طرح این سؤال که چرا پماد، پانسمان و کاردرمانی سوختگی‌ها بیمه نیستند، سراغ وزارت بهداشت هم رفته است.
بنابر گفته‌های «محمداسماعیل‌ کاملی»، مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران به «شهروند» تمامی هزینه‌های بستری بیماران سوختگی (همانند سایر بیماری‌های دیگر) در بخش بستری عادی، سوختگی و بخش مراقبت ویژه سوختگی (BICU) براساس تعرفه مصوب هیأت وزیران و با سهم سازمان ٩٠درصد (در برخی صندوق‌های بیمه‌ای دارای تخفیف‌ براساس مصوبه هیأت دولت با سهم سازمان ٩٥تا صددرصد) محاسبه و پرداخت می‌شود.


بنابرنظر «محمداسماعیل کاملی» تعرفه تخت سوختگی به ازای هر روز اقامت بیمار در بخش سوختگی قابل پرداخت است. او ادامه می‌دهد: «تعرفه تخت ویژه سوختگی(BICU) به ازای هر روز اقامت بیمار در بخش ویژه سوختگی قابل پرداخت است. در سوختگی‌هایی که از پانسمان قدیمی استفاده می‌شود جهت خدمات و لوازم مصرفی معادل ١٢درصد تعرفه تخت سوختگی در بخش سوختگی و معادل ٤,٢درصد تعرفه تخت ویژه سوختگی (BICU) پرداخت می‌شود.»‌

هزینه‌های مربوط به عمل جراحی گرافت برابر تعرفه پرداخت می‌شود


در عین حال به‌گفته «کاملی» در سوختگی‌هایی که از پانسمان نوین استفاده می‌شود (نقره) هزینه خدمات و لوازم مصرفی برابر تعرفه مربوطه پرداخت می‌شود. پیشنهاد در تعهد قرار گرفتن سایر پانسمان‌های نوین به دبیرخانه شورای‌عالی بیمه سلامت کشور ارائه شده است. او با اشاره به اینکه جهت انجام گرافت برای بیماران سوختگی، هزینه‌های مربوط به عمل جراحی گرافت و لوازم مصرفی مربوطه برابر تعرفه اعلامی پرداخت می‌شود، ادامه می‌دهد: «در موارد سوختگی که بیمار متحمل هزینه‌های گزاف می‌شود به‌منظور جبران بخشی از هزینه‌های پرداخت از جیب بیمار، هزینه‌های پرداختی بیمار (فرانشیز پرداختی بیمار) با تأیید کمیته استانی (صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج) در قالب هزینه خارج از ضوابط قابل پرداخت است.» البته مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران این سؤال «شهروند» را که وزارت رفاه و تامین اجتماعی گفته‌اند چون بیمه زیرنظر وزارت بهداشت است، بنابراین شاهد بیمه نبودن موارد موردنیاز بیماران سوختگی هستیم، را بی‌جواب گذاشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha