سالانه صدها هکتار از جنگل‌های زاگرس در آتش می‌سوزد و این رویشگاه ارزشمند، بیشترین سهم حریق منابع طبیعی را دارد. جنگل‌های زاگرس در ایلام نیز سالانه شاهد چندین آتش‌سوزی مهیب درختان و رویشگاه‌ زاگرسی است.

سوختگی جنگلبان 61 ساله در آتش سوزی جنگل های زاگرس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، بعد از اطفای حریق جنگل معمولا میزان خسارت جنگل و درخت بیان می‌شود و شاید کمتر کسی سراغی از نیروهایی بگیرد که برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی به دل آتش می‌زنند. تا پایان هفته گذشته بلوط زارهای زاگرسی ایلام به‌مدت 3روز در آتش سوختند و «یدالله‌زینی‌وندمقدم» جنگل‌بان 61ساله را هم سوزاند.

زینی‌وند از نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی است که در طول 20سال خدمت به طبیعت زادگاهش، چندین بار در مواجهه با آتش و متخلفان منابع طبیعی به‌شدت آسیب دیده است. آخرین بار همین هفته گذشته بود که هنگام اطفای حریق جنگل‌های زاگرسی «کویر کوه» استان ایلام از ناحیه سر و صورت و دست و پا دچار سوختگی شد. او در بیش از 500عملیات اطفای حریق جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی حضور داشته است.




در چند عملیات اطفای حریق حضور داشته‌اید؟


سالانه بیش از 20 آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرسی دره‌شهر ایلام رخ می‌دهد که در 500عملیات اطفای حریق منابع طبیعی حضور مستقیم داشته‌ام.


با این تجربه چه شد که در حادثه اخیر طعمه آتش شدید؟


ساعت 8صبح بود که آتش‌سوزی در رویشگاه‌های زاگرسی منطقه کویرکوه گزارش شد. بلافاصله با نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی دره‌شهر به منطقه اعزام و با آتش گسترده مواجه شدیم. اکیپ ما در قسمت‌هایی از منطقه که شعله‌های آتش بسیار زیاد بود مستقر شد. مشغول اطفای حریق با استفاده از دمنده بودیم که به‌دلیل وزش باد آتش شدیدی اطراف من را گرفت و خود را در محاصره آتش دیدم. از ناحیه 2 دست، پا و سر و صورت دچار سوختگی شدم و سر و صورتم بیشترین آسیب را دید.


علت آتش‌سوزی «کویر کوه» چه بود؟


بیشتر آتش‌سوزی‌های منطقه عمدی است و افرادی هستند که نیروهای یگان حفاظت را مزاحم تخلفات خود می‌بینند. متخلفانی که یا برای سود مالی درختان را قطع می‌کنند و می‌فروشند و یا از تنه‌های درختان بلوط، ارزشمندترین پوشش گیاهی رویشگاه‌های زاگرسی زغال می‌گیرند.‌ این افراد برای انتقام از محیط‌بانان و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی اقدام به آتش زدن جنگل‌ها و مراتع می‌کنند. آتش‌سوزی کویرکوه هم عمدی بود.


متهم و متخلفی هم دستگیر شده است؟


یک متهم توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی از استان‌های مجاور شناسایی شده و به‌گفته مسئولان انتظامی به‌زودی دستگیر می‌شود.


چه آسیب‌های دیگری در محافظت از منابع طبیعی دیده‌اید؟


در طول خدمت در یگان حفاظت منابع طبیعی از سوی متخلفانی که برای قطع درختان یا شیره‌گیری از تنه درخت بنه به مناطق می‌آیند زخمی شده‌ام. 2 سال پیش حین گشتزنی در منطقه گرز لنگر با قاچاقچیان شیره درخت بنه برخورد کردم. از شیره درخت بنه، سقز می‌گیرند که ارزش اقتصادی دارد. وقتی تذکر دادم با شلیک گلوله به بالای سرم تهدیدم کردند. وقتی متوجه شدند کوتاه نمی‌آیم سنگ و کلوخ پرتاب کردند که از ناحیه پا به‌شدت زخمی شدم. سوختگی‌های سطحی هنگام اطفای حریق هم بسیار بود.


چه متخلفانی دستگیر می‌شوند؟


متخلفان زیادی را دستگیر کرده‌ام. بیشتر آنها اشخاصی هستند که اقدام به قطع درختان و شیره‌گیری از تنه درخت بنه می‌کنند. بسیاری را نیز تحویل مقام قضایی داده‌ایم. آخرین بار در خردادماه متخلفانی را که مشغول قطع درخت و زغال‌گیری از تنه درختان بودند دستگیر کردیم.


تهدید هم شده‌اید؟


بارها تهدید کردند که خودرو و خانه‌ام را آتش می‌زنند. متخلفان زورشان به طبیعت می‌رسد و جنگل و درختان را به دلیل کینه‌توزی با نیروهای حفاظت از جنگل ها و مراتع‌آتش می‌زنند.


چه توصیه‌ای برای حفاظت از جنگل‌ها به مردم دارید؟


بیشتر مردم ایلام و دره‌شهر طبیعت دوست هستند. به‌طور کلی مردم در استان‌های زاگرس‌نشین علاقه زیادی به جنگل به‌ویژه درختان بلوط دارند و برای اطفای بسیاری از آتش‌سوزی‌ها به کمک نیروهای یگان حفاظت می‌آیند. اما با همین وضعیتی که دارم به آن دسته افراد که چشم طمع به طبیعت دارند توصیه می‌کنم این سرمایه با ارزش را مثل دارایی خود بدانند و به‌خاطر منفعت مالی دست به تخریب جنگل نزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha