سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 373260

همه ما به طور روزانه انواع میوه، شکلات و شیرینی را به عنوان یک میوان وعده مصرف می‌کنیم ولی برای سالم زندگی کردن باید میان وعده را از خوراکی‌های سالم و مفید پر کنیم. علاوه بر این میان وعده غذایی برای ورزشکاران نقش بسیار مهمی دارد چرا که با خوردن میان وعده، ذخیره گلیکوژن در بدن آنها پر می‌شود و عضلات آنها تقویت خواهد شد، از طرفی انرژی از بین رفته با ورزش با مصرف مواد مغذی تامین می‌شود.

انواع میان وعده‌های کینوایی برای ورزشکاران

چرا مصرف میان وعده برای ورزشکاران واجب است؟

با مصرف میان وعده نیازهای غذایی و ضروری که برای بدن مفید هستند اگر با وعده‌های اصلی تامین نشوند با میان وعده تامین خواهند شد. از طرفی ورزشکاران باید میان وعده‌هایی مصرف کنند که کربوهیدرات، چربی، پروتئین و ریزمغذی‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را داشته باشند. مصرف میان وعده برای ورزشکاران سبب شده تا هنگام ورزش بدن دچار کمبود انرژی نشود و برای سوخت و ساز بدن انرژی کافی داشته باشد. تنقلات یک منبع غذایی پر انرژی می‌باشد که مصرف آن برای ورزشکاران بسیار توصیه می‌شود. منظور از تنقلات؛ خوراکی‌های سالم و مفید برای بدن است که یکی از بهترین خوراکی‌های سالم دانه کینوا می‌باشد که باعث شده تا برای مدت طولانی بدن را سیر نگه دارند و انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.

کینوا و نقش آن در عضله سازی ورزشکاران

کینوا یک دانه خوراکی شبه غلات است که برای ورزشکاران و بدنسازان خاصیت‌های فراوانی دارد. از خواص کینوا می‌توان به وجود کلسیم، منیزیم، سدیم و ویتامین D اشاره نمود. بدنسازان به دلیل وجود کربوهیدرات در کینوا از آن برای عضله سازی استفاده می‌کنند. از طرفی فیبری که در کینوا وجود دارد، از اضافه وزن و پرخوری جلوگیری می‌کند و سطح کلسترول خون و فشار بالا را کنترل خواهد کرد.دانه خوراکی کینوا به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان‌های گیاهی از بیماری‌هایی همچون سرطان و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. پس اگر ورزشکار هستید توصیه میشود مقداری از بودجه سبد غذایی خود را به خرید کینوا اختصاص دهید.

انواع میان وعده‌های کینوایی برای ورزشکاران

انواع میان وعده‌های کینوایی برای ورزشکاران

بیشتر میان وعده ها از گندم، آرد سفید و شکر تولید می شوند که برای سلامتی بدن بسیار مضر هستند. میان وعده های کینوایی که در زیر به آنها اشاره می کنیم دارای خواص بسیار فراوانی هستند و از بهترین مواد معدنی ساخته شده اند.

  • پاف کینوا

پاف کینوا جزء بهترین میان وعده برای ورزشکاران است که دارای پروتئین بالا و با رنگ طبیعی تولید می‌شوند. این میانوعده حاوی کینوا را می‌توان برای کودکان جایگزین پفک نمود که با سه طعم سبزیجات، پنیری و چیلی تولید می‌شوند.

  • کوکی کینوا

یکی دیگر از میان وعده‌های سالم و خوشمزه، کوکی کینوا است که از شکر قهوه‌ای تولید شده‌اند و بهترین جایگزین به جای کیک و بیسکویت‌های بازاری می‌باشد. کوکی‌های کینوا شکر و روغن بسیار کمی دارند و ارزش غذایی آنها برای ورزشکاران، افراد مبتلا به دیابت و کودکان بسیار متناسب می‌باشد. طعم وانیلی با تکه‌های شکلات، شکلاتی با تکه‌های فندق و میکس این دو طعم کوکی در بازار به فروش می‌روند.

  • کروتان کینوا

کروتان کینوا نیز از دیگر خوراکی‌های سالم و بسیار خوشمزه کینوایی می‌باشدکه به جای نان سیر، نان سفید و چیپس استفاده می‌شوند و با سه طعم کروتان کینوا پنیر پارمسان، کروتان کینوا سیر و کره و کروتان کینوا چاشنی ایتالیایی به فروش می‌روند.

  • کینوا برگر یا کتلت کینوا

برگر کینوا یا همان کتلت کینوا غذایی سالم برای شام و یا ناهار و یا حتی میان وعده شما می‌باشد. شما با تهیه چند مواد غذایی ساده نظیر کینوا، هویچ، سیب‌زمینی و تخم‌مرغ و ادویه‌هایی نظیر زردچوبه، نمک و فلفل این غذای خوشمزه را درست کنید. برای سرخ نمودن کتلت کینوا می‌توانید روغن زیتون استفاده کنید و با روغن اندک آنها را سرخ کنید.

  • سوپ خامه‌ای کینوا

سوپ خامه‌ای کینوا قرمز یکی دیگر از بهترین غذاهای سالم و مقوی می‌باشد. برای تهیه این غذای کینوایی پیاز خرد شده، هویچ، کدو سبز، گشنیز، خامه، شیر نارگیل، عصاره مرغ و کینوا قرمز، سیر، زنجبیل، آرد گندم، لیموترش و ادویه‌هایی نظیر پاپریکا، پودر نعنا و زردچوبه نیاز دارید. این غذا را می‌توایند به عنوان یک میان وعده سالم و یا به عنوان شام میل کنید.

  • کینوا با فیله مرغ

کینوا را می‌توان در کنار مرغ نیز مصرف نمود. با ترکیب فیله مرغ، ادویه، روغن و آب می‌توانید این غذای مقوی و خوشمزه را درست کنید که برای ناهار یا شام بسیار مناسب است. این غذا به دلیل رژیمی بودن برای ورزشکاران و افرادی که رژیم کاهش وزن می‌گیرند، مناسب می‌باشد.

  • کینوا با قارچ و تخم‌مرغ

رسپی پخت کینوا با قارچ و تخم‌مرغ به این صورت است که کینوا را با آب سرد بشورید و از صافی رد کنید، آنها را درون قابلمه ریخته و روی آن آب و نمک را اضافه کنید و چند دقیقه زمان دهید تا کینوا پخته شود. بعد از پخت کینوا آن را روی شعله کم قرار دهید تا آب اضافه به خورد کینوا برود و بعد از آن شعله را خاموش کنید و 10 دقیقه زمان دهید تا سرد شود. سپس یک قاشق روغن زیتون درون تابه بریزید و قارچ، آویشن و نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و کینوا را نیز با آنها ترکیب کنید. درون تابه چند حفره ایجاد کنید و تخم‌مرغ‌ها را داخل آن بریزید و درب تابه را بگذارید تا تخم‌مرغ‌ها کاملا پخته شوند و درآخر نمک، فلفل و گشنیز را برای سرو روی ظرف بریزید.

طریقه مصرف کینوا برای ورزشکاران

کینوا همانند غلات پخته می‌شود و به حدود 15 الی 20 دقیقه زمان برای پخت نیاز دارد.کینوا رو می‌توان به جای برنج مصرف نمود و یا آن را در سالادها ریخته و میل کنید. همچنین می‌توان از کینوا آرد تهیه کرد و برای پخت نان و شیرینی‌های فاقد گلوتن از آن استفاده کرد. برای هر 2 پیمانه کینوا باید تقریبا 2و نیم پیمانه آب استفاده کرد. نسبت آب به کینوا باید درست باشد چرا که همانند برنج اگر آب زیادی روی آن ریخته کینوا نرم می‌شود ولی اگر کم آب باشد سفت می‌شود که البته مصرف کینوا بستگی به ذائقه شما نیز دارد. از دانه کینوا می‌توان در انواع سوپ، سالادها و خوراک‌ها استفاده کرد.

کلام آخر

تمامی افراد برا سبک زندگی سالم می‌بایست رژیم غذایی مناسب را به طور روزانه رعایت کنند. با توجه به خواص کینوا ورزشکاران و افرادی که به دنبال کاهش یا افزایش وزن هستند، مصرف کینوا و غذاهای کینوایی را در رژیم غذایی خود قرار دهند. توجه داشته باشید که حتما مصرف هر ماده غذایی را طبق تجویز پزشک تغذیه مصرف کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha