دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 371374

مدام و مکرر عطسه می‌کند، بینی و گلویش می‌خارد و چشم‌هایش از شدت عطسه و خارش، سرخ شده و اشک است که از آن جاری می‌شود؛ اتفاقاتی که با یک حضور چندساعته در دل طبیعتی که تازه سبز شده و گل‌هایی که تازه غنچه کرده‌اند، به اوج خودش می‌رسد.

چرا باید آلرژی را جدی بگیریم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، البته که به طور معمول در همین سطح و اندازه می‌ماند اما گاهی کار به سرفه‌های نیمه‌شب و اختلال خواب شبانه می‌کشد که نیاز به پیگیری و درمانی جدی‌تر از هر وقت دیگری دارد.دقیقا همان‌جایی که علاوه‌بر نشانه‌های همیشگی و هرساله بدن‌درد، ضعف و بی‌حالی به سراغ‌تان می‌آید، می‌توانید میان آلرژی‌ فصلی و سرماخوردگی، تفاوتی جدی قائل شوید و حساب آن‍ها را از همدیگر جدا کنید؛ چراکه با وجود این‌که سرماخوردگی و آلرژی، اغلب علائمی مشابه هم دارند اما سرماخوردگی اغلب با خستگی، تب و بدن‌درد همراه است و آلرژی تنها در همان سطح علائمی مثل آبریزش چشمی، خارش و گاه حساسیت‌های پوستی باقی می‌ماند.



زیبا اما حساسیت‌زا


«بهار است و آلرژی‌هایش»؛ این را محمود توسلی، فوق‌تخصص آلرژی می‌گوید که معتقد است علت حساسیت فصلی در بهار، علف‌های تازه بریده‌شده، درختان و گل‌های تازه‌شکفته و گرده علف‌های هرز است که سبب آلرژی فصلی می‌شود؛ آلرژی‌های ناشی از گرده‌افشانی که معمولا صبح زود، که هوا خنک‌تر است و نسیم می‌وزد یا شب‌ها رخ می‌دهد و در هر سال، گاهی به ۴۰ میلیون تا۶۰‌میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا می‌شوند.

آین آلرژی که گاهی از بهار هم عبور می‌کند و به تابستان می‌رسد: «حساسیت فصلی تابستان اغلب به علت گرده‌افشانی گیاهان که اغلب در اواخر فصل بهار و ابتدای تابستان ‎است، به وجود می‌آید.» البته که فضاهای گرم و مرطوب تابستانی هم همیشه بهترین فرصت و مکان برای رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر اتفاقات حساسیت‌زا بوده که با گرم شدن هوا رخ می‌دهد.با تمام این تعاریف، به نظر می‌رسد که چاره‌ای در برابر فعل و انفعالات طبیعت وجود ندارد و نمی‌توانیم از بروز حساسیت پیشگیری کنیم؛ اما شاید بتوانیم با برخی از رفتارهای اصلاحی، از شدت حساسیت و افزایش علائمش کم کنیم.



به دنبال مدارا و مراعات


نمی‌شود جلوی گرده‌افشانی گیاهان را گرفت. نمی‌توانیم از بروز آلودگی‌های محیطی جلوگیری کنیم. نمی‌توانیم و نباید مانع شکفتن غنچه‌های گل شویم اما می‌توانیم خودمان را در کمترین حالت از قرار گرفتن در معرض چنین اتفاقاتی قرار بدهیم.آن‌قدر که با توجه به شناخت قبلی از خودمان و وضعیت بدن‌مان، زمانی که گرده‌افشانی زیاد است، نباید زیاد بیرون برویم و در معرض باد و توفان قرار بگیریم.

قریب به اتفاق متخصصان آلرژی و ایمنی‌شناسی، معتقدند که افراد دارای حساسیت، نباید به طور مداوم در معرض آلایندگی‌ها به‌ویژه دود سیگار قرار بگیرند؛ زیرا مصرف سیگار توسط یکی از اعضای خانواده، می‌تواند افراد دارای حساسیت آن خانه را در معرض آسم قراردهد: «درواقع شاید نتوان به طور کلی حساسیت را رفع کرد اما کسانی که به این ویژگی جسمی‌شان آگاه هستند، باید بیشترین مراعات را در برابر رفت و آمدشان، محیطی که در آن قرار می‌گیرند و اتفاقات پیرامون‌شان داشته باشند.»

چراکه گاهی حساسیت درحد یک عطسه باقی نمی‌ماند و در صورت مراعات نکردن این شرایط ویژه، دردسرهایی جدی‌تر مانند آسم و بیماری‌های تنفسی برای فرد به همراه خواهدداشت.بستن در و پنجره‌های خودرو، محل زندگی و کار، عوض کردن لباس‌های پوشیده‌شده بعد از برگشت به خانه، سپری کردن مدت زمان کمتری در اوج گرده‌افشانی گیاهان، استفاده از ماسک، پرهیز از قرار گرفتن در معرض هرگونه دود و نهایتا استفاده از میوه و سبزیجات تازه ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند این حساسیت را کاهش‌دهد.درنظر داشته باشید اگر با چنین مراعات‌های ساده‌ای، علائم آلرژی یا آسم‌تان رفع نشد یا تشدید پیدا کرد، لازم است حتما به متخصص آلرژی مراجعه و از داروهای ضدحساسیت مانند آنتی‌هیستامین استفاده کنید.



جدی‌ بگیر!


ظاهرش آن‌قدرها هم ترسناک و خطرناک نیست اما برخلاف همین ظاهر غلط‌اندازش، اگر جدی گرفته نشود و مانع تداوم و شدتش نشویم، می‌تواند دردسرهایی جدی برای برخی از افراد ایجاد کند؛ شاید برای همین است که متخصصان این حوزه معتقدند توصیه‌های جلوگیری از بروز نشانه‌های آلرژی را به اندازه‌ای جدی بگیرید که کار به آسم و سینوزیت و ... کشیده نشود: «در برخی مواقع، التهابی که به‌علت این گرده‌افشانی‌ها در سیستم تنفسی رخ می‌دهد، باعث بروز سینوزیت حاد و افزایش سینوزیت مزمن می‌شود. اتفاقی که گاهی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد می‌تواند شدت این سینوزیت را افزایش بدهد.» باتوجه به مطالعات مختلف انجام شده، بین ۳۸ تا ۴۰ درصد افرادی که آلرژی بینی دارند، آلرژی آنها با آسم همراه می‌شود، همچنین افرادی که آسم دارند ۷۸ تا ۸۰‌درصد امکان همراه شدن آسم آنها با آلرژی بینی وجوددارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha