ترشحات طبیعی واژن برای سلامت دستگاه تناسلی شما ضروری است. با این حال، در برخی مواقع تغییرات در اندازه و قوام ترشحات شما می تواند نشانه مشکل خاصی باشد. اگر ترشحات واژن غلیظ، توده ای یا با رنگ غیر معمول دارید، با پزشک خود تماس بگیرید که می تواند نشانه یک عفونت، مانند یک بیماری مقاربتی، یا مشکل دیگری برای سلامتی شما باشد. 

عکس/ انواع ترشحات واژن نشانه چیست؟

به گزارش سلامت نیوز، ترشحات سفید رنگ واژن معمولا طبیعی است و نشانه سلامت دستگاه تناسلی است و اکثر خانوم ها مقداری ترشح دارند.

ترشحات سفید شیری سفید رنگ واژن معمولا نشانه چرخه قاعدگی طبیعی است. ترشحات شما می تواند به شما سرنخی در مورد مرحله ای از چرخه شما بدهد و ترشحات سفید شیری نیز می تواند نشانه اولیه بارداری باشد.

با این حال، مواقعی وجود دارد که ترشحات سفید رنگ واژن نشانه مشکلی مانند عفونت قارچی یا واژینوز باکتریایی است. عفونت‌های واژن معمولاً باعث ترشحات سفید «شبیه پنیر» و همچنین علائم دیگری مانند خارش، سوزش و بوی بد می‌شوند.

ترشحات سفید و شیری رنگ واژن نشانه چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بیبی سنتر، ترشحات سفید شیری می تواند نشانه ای از آماده شدن بدن شما برای تخمک گذاری باشد. همچنین می تواند نشانه اولیه بارداری باشد.

بدن شما هنگامی که برای آزاد کردن تخمک از تخمدان (مرحله تخمک گذاری) آماده می شود، ترشحات آبکی ایجاد می کند. ترشحات از نظر قوام رقیق تر خواهد بود و ممکن است شبیه سفیده تخم مرغ باشد. همچنین بدون بو می باشد و هیچ ناراحتی ایجاد نمی کند.

اگر باردار شوید، ممکن است ترشحات شفاف یا شیری رنگ داشته باشید که بی بو و ملایم است. به این نوع ترشحات سفید واژن لکوره گفته می شود و یک بخش طبیعی از بارداری است.

ترشحات کرم رنگ واژن نشانه چیست؟

ممکن است مخاط دهانه رحم بافتی خامه ای داشته باشد که غیربارور در نظر گرفته می شود زیرا حرکت اسپرم را بسیار محدود می کند. مخاط کرمی دهانه رحم می تواند سفید مرواریدی یا زرد کرمی باشد؛ ضخیم است و وقتی بین انگشتان مالیده می شود شبیه لوسیون می شود.

ترشحات کرم رنگ واژن

ترشحات سفید غلیظ واژن نشانه چیست؟

در طول چرخه قاعدگی فرد، ترشحات واژن می تواند قوام و رنگ متفاوتی داشته باشد؛ هنگامی که ترشحات سفید غلیظ باشد، می تواند نشانه ای از تخمک گذاری باشد.

ترشحات طبیعی شما ممکن است از شیری تا سفید متغیر باشد و از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

ردیابی چرخه قاعدگی و توجه به نحوه ظاهر ترشحات در نقاط مختلف می تواند به شما کمک کند بفهمید چه زمانی طبیعی است و چه زمانی ممکن است نباشد.

ترشح چسبنده واژن

ترشحات آبکی دهانه رحم نشانه چیست؟

با نزدیک شدن به بارورترین زمان در چرخه قاعدگی، ممکن است متوجه شوید که مخاط دهانه رحم شما شفاف می شود. ACOG توضیح می دهد: «درست قبل از تخمک گذاری، میزان مخاط ساخته شده توسط دهانه رحم به طور قابل توجهی افزایش می یابد و مخاط نازک و لغزنده می شود.

این نوع مخاط دهانه رحم به اسپرم اجازه می دهد تا بدون مانع به داخل دهانه رحم حرکت کند.

ترشحات سفید واژن

ترشح شبیه سفیده تخم مرغ واژن نشانه چیست؟

وقتی مخاط دهانه رحم شما شبیه به سفیده تخم مرغ خام باشد، در دوره باروری خود هستید. مخاطی شبیه سفیده تخم مرغ به این معنی است که بدن شما برای تخمک گذاری آماده می شود. اگر مخاط را بین دو انگشت نگه دارید، می تواند یک یا دو اینچ بدون جداشدگی در وسط آن کشیده شود. این نوع مخاط نازک و لغزنده دهانه رحم به اسپرم اجازه می دهد تا به راحتی به داخل دهانه رحم شنا کند.

همچنین ممکن است متوجه شوید که بدن شما در این مدت مخاط بیشتری تولید می کند. در واقع، زنان معمولاً در اواخر فاز فولیکولی 30 برابر بیشتر مخاط دهانه رحم تولید می کنند. (فاز فولیکولی از روز اول قاعدگی تا تخمک گذاری است. از تخمک گذاری تا سیکل قاعدگی بعدی شما فاز لوتئال است)

اگر دو روز متوالی متوجه افزایش مخاط شدید، زمان خوبی برای تلاش برای باردار شدن است.

ترشح شبیه سفیده تخم مرغ واژن

ترشحات سفید توده ای واژن نشانه چیست؟

اگر ترشحات سفید توده ای می بینید، می تواند نشانه عفونت قارچی باشد. ترشحات واژن ناشی از عفونت مخمری معمولاً قوام غلیظ تر و توده ای شکل دارند (مانند پنیر دلمه) و همراه با علائمی مانند سوزش و خارش هستند.

عفونت قارچی واژن

عفونت های مخمری واژن چقدر شایع است؟

عفونت های قارچی واژن شایع هستند و در بیشتر موارد، آنها بسیار قابل درمان هستند. در واقع، 75 درصد از خانوم ها، احتمالا حداقل یک بار عفونت قارچی را در طول زندگی خود تجربه می کنند.

علل عفونت قارچی واژن متفاوت است. به عنوان مثال، پوشیدن لباس حمام خیس برای مدت طولانی، دوش گرفتن یا استفاده از آنتی بیوتیک می تواند باعث عفونت قارچی شود.

عفونت های قارچی واژن معمولا با داروهای بدون نسخه (OTC) قابل درمان هستند. با این حال، اگر اغلب دچار این بیماری می شوید یا مدام عود می‌کند، باید برای درمان به پزشک خود مراجعه کنید و دریابید که آیا وضعیتی مانند دیابت دارید که می‌تواند احتمال بروز آنها را افزایش دهد یا خیر.

پزشک شما ممکن است داروهای ضد قارچی مانند فلوکونازول خوراکی را تجویز کند. Vivjoa برای عفونت مزمن قارچی در زنان غیر باروری استفاده می شود. در حالی که واژن به خودی خود تمیز می شود و سطح مشخصی از مخمر طبیعی است، مصرف بیش از حد مخمر می تواند pH واژن را تغییر داده و باعث عفونت شود.

در اینجا چند نکته برای پیشگیری از عفونت قارچی واژن آورده شده است:

  • همیشه لباس های خیس یا مایو را در اسرع وقت عوض کنید: مخمر در محیط‌های مرطوب و گرم بهترین رشد را دارد و لباس‌های حمام و لباس‌های مرطوب را به بهترین محل برای عفونت قارچی تبدیل می‌کند.
  • از دوش واژینال خودداری کنید:دوش گرفتن واژینال می تواند باکتری هایی را که رشد بیش از حد مخمر در واژن را کنترل می کنند از بین ببرد.
  • استفاده از تامپون یا پدهای معطر را کنار بگذارید: عطر می تواند برای بافت های واژن که بسیار حساس هستند تحریک کننده باشد.
  • در صورت ابتلا به دیابت، سطح قند خون خود را تا حد امکان طبیعی نگه دارید: دیابت می تواند احتمال ابتلا به عفونت های قارچی را افزایش دهد و مدیریت شرایط می تواند به پیشگیری از آن کمک کند.

ترشحات چسبنده سفید و ضخیم واژن نشانه چیست؟

ترشحات غلیظ و چسبناک سفید نشانه سلامت واژن و چرخه قاعدگی است. این ترشحات به عنوان یک مانع برای محافظت از دهانه رحم در برابر عفونت عمل می کند.

با نزدیک‌تر شدن به تخمک‌گذاری، ترشحات واژن رقیق می‌شوند و به ترشحات شفاف یا شیری تبدیل می‌شوند. این نوع ترشح نشانه باروری است زیرا عبور اسپرم از این ترشحات شیری رنگ راحت تر از ترشحات غلیظ تر است.

ترشح خاکستری واژن نشانه چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، ترشحات واژن خاکستری غیر سالم هستند و می‌توانند علامتی از یک عفونت باکتریایی شایع به نام باکتریوزیس واژینال (BV) باشند.

BV معمولاً علائم واژینال دیگری نیز ایجاد می‌کند که شامل موارد زیر است:

  • خارش
  • تحریک
  • بوی شدید
  • قرمزی در ناحیه ولو یا ابتدای واژن

هر کسی که ترشحات خاکستری دارد باید به سرعت به پزشک مراجعه کند. پس از تشخیص، پزشک معمولاً آنتی‌بیوتیک برای درمان BV تجویز می‌کند.

ترشح خاکستری

سایر ترشحات واژن

ترشحات واژن که به رنگ قهوه ای مایل به قرمز، سبز، زرد یا خاکستری است می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامتی باشد.

توضیح ترشحات مختلف واژن:

  • زرد: عفونت، STI
  • سبز : واژینوز باکتریایی، STIs
  • خاکستری: واژینوز باکتریایی
  • قرمز مایل به قهوه ای: پایان دوره، عفونت
  • صورتی: خونریزی لانه گزینی، بارداری، شروع پریود، آسیب واژن
  • قرمز: لکه بینی، پریود، عفونت، سقط جنین، سرطان

به خاطر داشته باشید که رنگ ترشحات واژن به خودی خود همیشه راه مطمئنی برای دانستن علت آن نیست. میزان ترشح، بوی آن و قوام آن نیز مهم است. اگر ترشحات واژن دارید که برای شما غیرعادی است، به پزشک خود اطلاع دهید.

ترشح واژن

چه چیزی باعث ترشح غیر طبیعی واژن می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، هر گونه تغییر در تعادل باکتری های طبیعی واژن می تواند بر بو، رنگ یا بافت ترشحات تأثیر بگذارد. اینها چند مورد از مواردی است که می تواند این تعادل را به هم بزند:

  • مصرف آنتی بیوتیک یا استروئید
  • واژینوز باکتریایی، یک عفونت باکتریایی که بیشتر در زنان باردار یا زنانی که شرکای جنسی متعددی دارند، شایع است
  • قرص های ضد بارداری
  • سرطان دهانه رحم
  • کلامیدیا یا سوزاک (STDs)، عفونت های مقاربتی
  • دیابت
  • دوش، صابون یا لوسیون معطر
  • عفونت لگن بعد از جراحی
  • بیماری التهابی لگن (PID)
  • تریکومونیازیس، یک عفونت انگلی است که معمولاً در اثر داشتن رابطه جنسی محافظت نشده ایجاد می شود
  • آتروفی واژن، نازک شدن و خشک شدن دیواره های واژن در دوران یائسگی
  • واژینیت، تحریک در داخل یا اطراف واژن
  • عفونت های مخمری

لازم است بدانید که در دوره قاعدگی هم ترشحات واژینال تغییر می کند و همچنین ترشحات دوران بارداری نیز متفاوت است.

ترشحات واژینال در دوره قاعدگی

ترشحات واژینال در تمام خانم ها یکی دو سال قبل از بلوغ شروع می شود و با یائسگی به پایان می رسد. کیفیت و کمیت ترشحات واژن در دوره قاعدگی متناسب با میزان استروژن بدن تغییر می کند.

پس از دوران قاعدگی، ترشحات غلیظ تر و رنگ آن سفید تر است. 14روز پس از اتمام عادت ماهانه، تقریباً در زمان تخمک گذاری، ترشحات واژن مثل آب شفاف تر، رقیق تر و به صورت رشته های باریک می شوند. در وسط دوره قاعدگی، هنگامی که تخمدان ها تخمک گذاری می کنند، میزان ترشحات واژن افزایش می یابد.

دکتر کارول، یکی از متخصصان زنان و زایمان در شهر نیویورک می گوید: «مشاهده ی 30 نوع ترشحات واژن در طول دوره قاعدگی کاملاً طبیعی است و این رطوبت نشانه آن است که شما تخمک گذاری می کنید.»

پس از پایان تخمک گذاری، ترشحات واژن دوباره غلیظ تر می شوند و در روزهای انتهایی دوره قاعدگی و با نزدیک شدن به شروع عادت ماهانه، رنگ ترشحات سفید تر می شود.

هیچ راهی برای کاهش ترشحات واژن وجود ندارد، زیرا این ترشحات یکی از روند های طبیعی بدن برای دفع باکتری ها می باشد و برای حفظ سلامت بدن شما ضروری است.


ترشحات واژینال در دوران بارداری نشانه چیست؟

در دوران بارداری با ترشحاتی سفید رنگ، مانند ترشحات شروع دوره قاعدگی مواجه می شوید. تغییرات چگونه است؟ جواب این است که در این دوران حجم زیادی از ترشحات وجود دارد.

دکتر کارول می گوید:«در دوران بارداری، جریان خون در واژن و هم چنین تولید استروژن در بدن افزایش می یابد که سبب می شود ترشحات واژینال زیاد شود. ممکن است افزایش ترشحات تا به دنیا آمدن نوزاد ادامه داشته باشد. »

چند هفته قبل از زایمان، مادر با افزایش و غلیظ تر شدن میزان ترشحات، مواجه خواهد شد. زیرا مخاط در تمام مدت بارداری در دهانه رحم جمع می شود، و متعاقب آماده سازی زایمان، با باز شدن دهانه رحم، ترشحات غلیظ به واژن می ریزند. به علاوه کیسه حاملگی که در دوران بارداری بچه را محافظت می کند، پاره می شود و مایع آمنیوتیک به صورت قطره قطره خارج می شود. اما اگر حجم زیادی از مایع به طور ناگهانی از مادر خارج شود، نشانه پاره شدن کیسه آب است و نشانه آن است که کودک به زودی به دنیا می آید؛ بنابراین باید هرچه زود تر مادر، به بیمارستان منتقل شود.

چه زمانی ترشح واژن نشانه زایمان زودرس است؟


اگر هنوز وارد هفته 37 بارداری نشده اید و با افزایش ناگهانی و تغییر رنگ ترشحات مواجه هستید، باید حتماً با پزشک خود تماس بگیرید، به ویژه ترشحات همراه با خون، می تواند از نشانه های زایمان زودرس باشد.

چطور از ترشحات واژن جلوگیری کنیم؟

ترشحات واژن اغلب کاملا طبیعی و برای سلامت بدن شما ضروری است. با این حال، اگر ترشح بیش از حد دارید، می توانید با پزشک خود در مورد راه های مدیریت آن صحبت کنید. اگر علت پزشکی برای ترشح وجود داشته باشد، پزشک شما می تواند بهترین درمان را برای بیماری زمینه ای توصیه کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر ترشحات واژن می‌تواند ناشی از عفونت باشد، مانند ترشحات غلیظ، سفید، یا هر ترشحی که برای شما غیرطبیعی است، به پزشک خود مراجعه کنید.

پزشک از شما در مورد بو، قوام و رنگ ترشحات و همچنین داشتن علائمی مانند خارش یا سوزش سوال خواهد کرد. پزشک شما همچنین می خواهد بداند که ترشحات فقط در مراحل خاصی از چرخه قاعدگی شما یا در حین یا بعد از رابطه جنسی رخ می دهد.

بر اساس علت، ارائه دهنده بهترین راه برای درمان ترشحات واژن شما را به شما می گوید. اگر عفونتی دارید که پس از دور اول درمان برطرف نشد، ممکن است پزشک نیاز به انجام آزمایشات بیشتری داشته باشد تا بفهمد علت آن چیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha