برخورداری از بهداشت روانی و تاب آوری فردی به انسان کمک می کند تا هنگام مواجهه با هرگونه شکست، دچار اضطراب نشود و برای رفع آن چاره ای بیندیشد.

آیا سلامت روان و تاب آوری به یکدیگر مرتبط هستند؟

بهداشت روانی و تاب آوری فردی مسئله ای مهم و ضروری برای سلامت و رفاه انسان ها می باشد. در این میان، والدین نقش پررنگ تری در حمایت از سلامت روانی فرزندان دارند. بهداشت روانی و تاب آوری فردی

برخورداری فرزندان از بهداشت روانی به آنها کمک می کند تا مهارت های عاطفی و اجتماعی خود را برای داشتن یک زندگی سالم، شاد و رضایتمند بالا ببرند. به طور کلی، بهداشت روانی به مدیریت افکار و شناخت توانایی های فردی اطلاق می گردد.

بهداشت روانی و تاب آوری فردی زمانی است که شخص در شرایط سخت و چالش برانگیز زندگی، با بهره گیری از توانمندی های خویش، از پس حل آن مشکلات برآید.

هنگامی که شخصی در دام اعتیاد گرفتار شود، نه تنها سلامت روانی خود، بلکه سلامت روان خانواده را نیز به خطر می اندازد. بنابراین اگر شخصی تاب آوری فردی را در خود تقویت نکند، ممکن است سلامت و بهداشت روانی خانواده را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در این میان باید به این نکته توجه داشت که برای حفظ بهداشت روانی و تاب آوری فردی لازم است خانواده نیز از سلامت روان برخوردار باشند. بهداشت روانی و تاب آوری خانواده تا حد زیادی به والدین وابسته است.

فرزندان در یک محیط خانوادگی سالم یاد می گیرند که چطور با مشکلات فردی و اجتماعی مقابله کنند و تاب آوری بهتر و بیشتری داشته باشند. بهداشت روان تحت تاثیر عوامل بسیاری همچون محل زندگی، اوضاع اقتصادی، فقر، از دست دادن یک عزیز، سن و یا جنسیت قرار می گیرد.

آیا سلامت روان و تاب آوری به یکدیگر مرتبط هستند؟

بهداشت روانی و تاب آوری فردی برای همه افراد اهمیت زیادی دارد. در واقع، تاب آوری فردی از انسان ها در برابر شرایط پرتنش محافظت می کند. همچنین در شرایطی که سلامت و بهداشت روانی شخص در خطر است، تاب آوری به داد او می رسد و باعث می شود او دچار اختلال نشود. بهداشت روانی و تاب آوری فردی

افسردگی، اعتیاد و اضطراب از شرایطی هستند که بهداشت روانی و تاب آوری خانواده را می طلبد. به عبارتی دیگر، در این شرایط خانواده نیز نقش مهمی را در مقابله با اینگونه مشکلات روانی ایفا می کند.

واضح است که محیط زندگی فرد علاوه بر طرز تفکر، احساسات و عملکرد او، بر سلامت روانی وی نیز تاثیر می گذارد. ناگفته نماند که سلامت و بهداشت روانی به سن خاصی محدود نمی شود؛ یعنی برخورداری از سلامت روان در تمامی مراحل زندگی شخص اهمیت زیادی دارد.

بهداشت روانی و تاب آوری فردی به اشخاص مختلف کمک می کند تا یک سازگاری مناسب با محیط اطراف و یا شرایط نامطلوب زندگی خود داشته باشند. همچنین برخورداری از تاب آوری فردی به انسان ها کمک می کند که بتوانند در شرایط سخت و دشوار از خود مقاومت نشان دهند. بهداشت روانی و تاب آوری فردی

برخی از راهکارهای ارتقاء بهداشت روانی فردی و خانوادگی شامل موارد زیر هستند:

  • ریلکس کردن، ورزش کردن و کاهش استرس روزانه
  • رفتن به مسافرت و گذراندن اوقات فراغت در طبیعت
  • برقراری ارتباط با دیگران، تقویت ارتباط با دوستان و اطرافیان
  • اهمیت دادن به سلامت جسمانی
  • داشتن خواب کافی

ممکن است مدتی طول بکشد تا شخص بفهمد چه چیزی برای سلامت روانی او مفید است. بنابراین هر کاری که فکر می کنید باعث راحتی و آرامشتان می شود را امتحان کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha