یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 351395

خودخواهی یعنی این که فقط به نیازهای خود توجه کنید بدون اینکه به دیگران فکر کنید. با این حال مهم است که به یاد داشته باشید که هر از گاهی خودخواهانه رفتار کردن طبیعی است. گاهی اوقات افراد مراحلی از زندگی را می گذرانند که در آن بیشتر بر خود متمرکز هستند مانند دوره های رشد خاص نوجوانی و بزرگسالی.

چگونه از خودخواه بودن دست برداریم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، همه گاهی اوقات کمی خودخواه هستند که چیز بدی نیست. مراقبت از خود، تمرکز بر خود و برآورده کردن نیازهایتان برای بهزیستی ذهنی حیاتی است.

مشکل این است که اگر همیشه علایق خود را بر هر چیز دیگری ترجیح دهید، می تواند آسیب جدی به روابط شما وارد کند.

یادگیری اینکه خودخواه نباشید می تواند به شما کمک کند بیشتر روی افرادی که برایتان مهم هستند تمرکز کنید. همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا از پاداش‌های روان‌شناختی مراقبت و توجه به دیگران بهره‌مند شوید و در نهایت روابطتان را بهبود ببخشید و اطمینان حاصل کنید که نیازهایتان برآورده می‌شود.

6 راه برای ترک خودخواهی

کمتر خودخواه بودن می تواند زمان لازم داشته باشد و تمرین بیشتری بخواهد. افزایش آگاهی شما از رفتارهای خودمحورانه می تواند کمک کننده باشد، اما ضروری است که شروع به همدلی، وظیفه شناسی و متفکر شدن کنید. در زیر چند استراتژی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند کمتر خودخواه باشید:

رفتارهای خود را ارزیابی کنید

مهم است که به یاد داشته باشید که هر از گاهی خودخواهانه رفتار کردن طبیعی است. گاهی اوقات افراد مراحلی از زندگی را می گذرانند که در آن بیشتر بر خود متمرکز هستند مانند دوره های رشد خاص نوجوانی و بزرگسالی.

اگر مشکوک هستید که ممکن است کمی بیش از حد خودخواه باشید، مهم است که رفتارهای خود را ارزیابی کنید و راه هایی را که ممکن است بتوانید تغییر دهید در نظر بگیرید.

آیا همیشه خودخواه هستید؟ یا از نیازهای افراد دیگری که به نوعی به شما تکیه می کنند غفلت می کنید؟

هنگامی که مشکل را مشخص کردید، می توانید شروع به تلاش هماهنگ برای ایجاد تغییر کنید. ممکن است نیاز به زمان داشته باشد. با این حال، در نهایت، متوجه می‌شوید که بهتر می‌توانید رفتار خودخواهانه را تشخیص دهید و قبل از تبدیل شدن به یک مشکل جدی، در رسیدگی به آن مهارت بیشتری داشته باشید.

به دیگران توجه کنید

توجه به دیگران و گوش دادن به آنچه می گویند مهم است اگر می خواهید دست از خودخواهی بردارید. گوش دادن فعال مهارتی است که می تواند به شما کمک کند روی دیگران تمرکز کنید، به آنها کمک کنید تا احساس ارزشمندی کنند و تمرکز را از خودتان دور کنید.

برای گوش دادن فعال، باید در لحظه حضور کامل داشته باشید. به صحبت های طرف مقابل و نحوه بیان آن توجه کنید. زبان بدن، حرکت آنها، می تواند معنی زیادی داشته باشد.

با حفظ ارتباط چشمی خوب و پرسیدن سؤالات باز برای ادامه گفتگو، به طرف مقابل علاقه نشان دهید. همانطور که این مهارت را تمرین می کنید، ممکن است بیشتر به آنچه دیگران فکر و احساس می کنند علاقه مند شوید.

با عزیزان خود در ارتباط باشید

یک کار ساده که می توانید انجام دهید این است که مرتباً با دوستان و عزیزان خود تماس بگیرید. پیامک بفرستید یا با کسی تماس بگیرید و به او بگویید که به او فکر می کنید. به زندگی آنها علاقه نشان دهید و به آنها بگویید که به آنها اهمیت می دهید.

همدلی خود را افزایش دهید

همدلی چیزی است که به شما امکان می دهد موضوع های مختلف را از دیدگاه دیگران در نظر بگیرید و روی چیزهایی فراتر از نیازهای خود تمرکز کنید. توسعه توانایی های همدلانه شما راهی عالی برای متوقف کردن خودخواهی است. استراتژی هایی که می توانند به شما در ایجاد همدلی کمک کنند عبارتند از:

  • تصور کنید اگر در موقعیت شخص دیگری بودید چه احساسی داشتید.
  • زمان بیشتری برای برقراری ارتباط با افراد دیگر در نظر بگیرید.
  • به جای تمرکز بر تفاوت ها، به چیزهایی که با دیگران مشترک هستید فکر کنید.
  • چیزهایی در مورد خودتان به اشتراک بگذارید.
  • شرکت در فعالیت‌های جدیدی که به گسترش دایره اجتماعی شما کمک می‌کند و ملاقات با افراد از طبقات مختلف زندگی را در نظر بگیرید.

تحقیقات نشان داده است که افراد همدل تمایل بیشتری به رفتارهای اجتماعی دارند. به عبارت دیگر، آنها تمایل به فداکاری بیشتر و رفتار خودخواهانه کمتری دارند.

مراقب سوگیری های شناختی باشید

سوگیری های شناختی خطاهای فکری هستند که بر نحوه تفسیر و تعامل ما با جهان تأثیر می گذارند. چنین سوگیری‌هایی می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری ضعیف شود، اما می‌تواند به رفتار خودخواهانه نیز منجر شود.

به عنوان مثال، خطای انتساب اساسی یک سوگیری است که می تواند باعث شود رفتار دیگران را به گردن شخصیت آنها بیندازید و در عین حال اشتباهات خود را به نیروهای خارجی نسبت دهید. به طور مشابه، تعصب خودخواهانه می تواند باعث شود که موفقیت خود را به استعداد ذاتی و سخت کوشی خود نسبت دهید و در عین حال دیگران را برای اشتباهات و شکست های خود سرزنش کنید.

چنین تعصباتی اغلب ریشه در این دارد که مردم چیزها را فقط از منظر خودشان می بینند. آگاهی از این اشتباهات فکری و تلاش برای در نظر گرفتن روش های مختلف دیدن موقعیت ها می تواند به کاهش تعصب و خودخواهی کمک کند.

برای کمک به دیگران داوطلب شوید

داوطلب شدن یک راه عالی برای معطوف کردن تمرکز شما به دنیای خارج است.

نشان دادن رفتارهای دوستانه می تواند موارد زیر را با خود به همراه داشته باشد:

  • کاهش تنهایی و افزایش حمایت اجتماعی
  • بهبود تاب آوری در برابر استرس
  • به شما در ایجاد دوستی های جدید کمک می کند
  • با احساس افسردگی مبارزه می کنید
  • افزایش شادی را به همراه دارد.

و از آنجایی که کمک به دیگران مستلزم تمرکز بر چیزی خارج از خود است، می‌تواند به کاهش خودخواهی کمک زیادی کند.

قدردانی نشان دهید

که شامل قدردانی از چیزهای خوب زندگی شماست. تمرین قدردانی می تواند با کمک به تمرکز توجه خود روی چیزهایی که در دیگران دوست دارید و به آنها احترام می گذارید، خود محوری را کاهش دهد.

یکی از راهبردها برای کمک به افزایش قدردانی از دیگران، نگه داشتن یک دفتر خاطرات سپاسگزاری است.

هر روز چند دقیقه را صرف نوشتن چند موردی کنید که بابت آنها سپاسگزار هستید. تمرکز روی افرادی که شادی را در زندگی شما به ارمغان می آورند می تواند خود محوری را کاهش دهد.

ویژگی افراد خودخواه

خودخواهی همیشه یکسان به نظر نمی رسد و رفتارهای متمرکز بر خود همیشه نشانه خودخواهی نیست. آنها می توانند شکلی ضروری از خودمراقبتی باشند که برای بهزیستی حیاتی است.

برای شناخت بهتر رفتارهای مضر و خودخواهانه، گذری به تفاوت های کلیدی داشته باشید.

خود خواهی

  • مادی گرا بودن
  • خود تبلیغی
  • حس خود بزرگ بینی
  • فقدان همدلی
  • بی توجهی به عواقب
  • نامهربانی
  • خود شیفتگی

از خود گذشتگی

  • سخاوتمندانه رفتار کردن
  • نوع دوستی
  • فروتنی
  • همدلی
  • با وجدانی
  • سپاسگزاری

علل بالقوه خودخواه بودن

خودخواهی می تواند از دلایل مختلفی ناشی شود. افرادی که تمایل به شخصیت خودشیفته دارند، بیشتر مستعد خود شیفتگی هستند. برخی از عواملی که می توانند در ایجاد این گرایش نقش داشته باشند عبارتند از:

  • ژنتیک: ویژگی‌های شخصیتی تحت تأثیر ژنتیک هستند، بنابراین داشتن اعضای خانواده با شخصیت‌های خودشیفته‌تر ممکن است افراد را بیشتر متسعد این رفتار کند.
  • تربیت: بزرگ شدن با مربیان بزرگسالی که بر مادی گرایی و خود محوری تأکید داشتند، می تواند باعث شود یک بزرگسال خودخواه بشود.
  • استرس: افراد گاهی اوقات بیشتر خودخواهی را به عنوان پاسخی به رویدادهای استرس زا تجربه می کنند.

خودخواهی بسته به موقعیت ممکن است متفاوت باشد. هرکس تا حدی این رفتار را انجام می دهد.

هنگام مواجهه با استرس یا یک رویداد آسیب زا، اولین غریزه شما اغلب به سمت محافظت از خود می رود؛ این ویژگی طبیعی است و شما را به آدم بدی تبدیل نمی کند. از این گذشته، قبل از اینکه بتوانید توجه خود را به کمک به دیگران معطوف کنید، باید اطمینان حاصل کنید که نیازهایتان برآورده شده است.

چرا باید کمتر خودخواه باشیم؟

کمتر خودخواه بودن می تواند مزایای مختلفی را برای زندگی شما به ارمغان بیاورد. برخی از مزایای احتمالی یادگیری برای کمتر خود شیفته بودن و کمتر خودخواه بودن عبارتند از:

  • روابط بهتر: بیش از حد خود شیفته بودن می تواند روابط بین فردی را مختل کند. اگر هرگز در کنار افراد زندگی خود ظاهر نشوید، آنها در نهایت به یک رابطه یک طرفه ختم می شوند که می تواند سمی باشد و باعث شود افراد تماس با شما را کاهش دهند یا حتی به طور کلی رابطه را خاتمه دهند. کمتر خودخواه بودن می تواند پیوندهای شما را با دیگران تقویت کند و اطمینان حاصل کند که ارتباط اجتماعی مورد نیاز برای رفاه مطلوب را دارید.
  • استرس کمتر: از آنجا که کمتر خودخواه بودن می تواند حمایت اجتماعی شما را بهبود بخشد، همچنین می تواند استرس را کاهش دهد. به هر حال، زمانی که دیگران را مجبور به کمک و حمایت در هنگام مقابله با چالش‌های زندگی می‌کنید، انعطاف‌پذیرتر هستید.
  • شادی بیشتر: در حالی که مراقبت از خود ضروری است، معطوف کردن توجه خود به بیرون و تمرکز بر دیگران می تواند به شما کمک کند احساس شادی و رضایت بیشتری داشته باشید.
  • عزت نفس بالاتر: در حالی که ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، اینکه کمتر به خودتان فکر کنید ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. عزت نفس خوب از منابع مختلفی از جمله تعاملات مثبت با دیگران سرچشمه می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha