یکشنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 378594

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که عفونت‌های تنفسی، از جمله کووید ۱۹، می‌توانند تأثیرات طولانی‌مدتی بر سلامت بیماران داشته باشند. این یافته‌ها نگران‌کننده‌اند و ضرورت توجه بیشتر به عوارض پس از بهبودی را نمایان می‌سازند.

تأثیرات بلندمدت عفونت‌های تنفسی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبگاه مِدیکال اِکسپرس، بیماران بستری‌شده به دلیل عفونت کووید ۱۹، اغلب پس از ترخیص، به طیف وسیعی از علائم پایدار اشاره می‌کنند. اما یک پژوهش جدید که به بررسی عفونت‌های تنفسی دیگر نیز پرداخته است، نشان می‌دهد که سندرم عفونت حاد پس از بیماری (Post-Acute Infection Syndrome) ممکن است در اثر عفونت‌های تنفسی غیر از کووید ۱۹ نیز ایجاد شود.

این تحقیق که در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA Network Open) منتشر شده، به ارزیابی عوارض بلندمدت عفونت‌های شدید تنفسی پرداخته و اطلاعات جدیدی درباره پیامدهای این بیماری‌ها ارائه می‌دهد. عفونت‌های تنفسی به دو دسته دستگاه تنفسی تحتانی (مانند سینه‌پهلو) و دستگاه تنفسی فوقانی (مانند سرماخوردگی) تقسیم می‌شوند. عفونت‌های تحتانی معمولاً عوارض بیشتری دارند و نیازمند توجه بیشتری هستند.

این پژوهش تحت سرپرستی دکتر جون‌چینگ شی از دانشگاه آکسفورد انجام شده و از بیوبانک بریتانیا برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده کرده است. محققان اطلاعات ۱۹۰ هزار بیمار بستری‌شده به دلیل عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی و کووید ۱۹ را بررسی کرده و پرسشنامه‌هایی شامل ۴۵ علامت فیزیکی و روانی را تحلیل کردند.

دکتر شی تصریح کرد: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که سندرم عفونت حاد منحصر به کووید ۱۹ نیست و ممکن است پس از سایر عفونت‌های تنفسی نیز بروز کند.»

پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که بیماران کووید ۱۹ ممکن است عوارضی مانند از دست دادن حس چشایی و خستگی شدید را تجربه کنند. اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که علائم عصبی و شناختی، نظیر مشکلات در تفکر و ارتباط، در بیماران مبتلا به عفونت‌های تنفسی تحتانی بیشتر از مبتلایان به کووید ۱۹ گزارش شده است.

این یافته‌ها تأکید می‌کند که عفونت‌های تنفسی می‌توانند عوارض پایدار و جدی بر سلامت بیماران بگذارند. ضرورت توجه به علائم پس از بهبودی و مدیریت عوارض آن‌ها به ویژه در بیماران مبتلا به عفونت‌های شدید تنفسی، به وضوح احساس می‌شود. این پژوهش می‌تواند به پزشکان و محققان در شناسایی و درمان عوارض طولانی‌مدت این بیماری‌ها کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha