تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز برای درمان سرطان خون، با افزایش خطر جهش‌های سرطان‌زا همراه نیست. این یافته‌ها می‌توانند به بیماران اطمینان بیشتری در مورد درمان‌های خود بدهند.

آیا پیوند سلول‌های بنیادی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد؟

به گزارش سلامت نیوز و بر اساس یافته‌های منتشر شده در مجله «نیچر»، سوالی که از زمان اولین پیوند موفقیت‌آمیز سلول‌های بنیادی در بیش از ۵۰ سال پیش مطرح بوده، این است که آیا این سلول‌ها می‌توانند موجب ایجاد جهش‌های سرطان‌زا شوند یا خیر. تحقیق جدیدی که بر روی افراد دریافت‌کننده سلول‌های بنیادی و اهداکنندگان این سلول‌ها انجام شده، نشان می‌دهد که افرادی که سلول‌های بنیادی اهدایی دریافت کرده‌اند، با خطر بالاتری برای جهش‌های سرطان‌زا روبرو نیستند.

«مایکل اسپنسر چاپمن»، هماتولوژیست در موسسه مرکز بارتس لندن، این نتایج را شگفت‌آور و اطمینان‌بخش توصیف کرد. همچنین، «آلخو رودریگز - فراتیچیلی»، بیولوژیست سلول‌های بنیادی در بارسلونا، این یافته‌ها را خبر خوبی برای افرادی دانست که تحت این درمان‌ها قرار می‌گیرند.

این مطالعه شامل ۳۲ فرد بود که بین ۷ تا ۴۶ سال پیش پیوند دریافت کرده بودند. محققان نمونه‌های خونی این افراد را مورد بررسی قرار دادند و دریافته‌اند که به طور میانگین، جهش‌های مرتبط با سرطان به میزان ۲ درصد در سال در اهداکنندگان و ۲.۶ درصد در سال در افراد دریافت‌کننده رخ داده است.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که پیوند سلول‌های بنیادی به خودی خود خطر جهش‌های سرطان‌زا را افزایش نمی‌دهد. با این حال، محققان تأکید کردند که این نتایج بر اساس نمونه‌های محدودی به دست آمده است و نمی‌توان به‌طور کلی نتیجه‌گیری کرد.

یافته‌های این تحقیق می‌تواند نگرانی‌های موجود در مورد پیوند سلول‌های بنیادی را کاهش دهد و به بیماران اطمینان بیشتری در مورد درمان‌های خود بدهد. هرچند که نگرانی‌ها در مورد ریسک سرطان هنوز هم مطرح است، اما این مطالعه نشان‌دهنده ایمنی و تأثیر مثبت درمان‌های پیوندی برای بیماران مبتلا به سرطان خون است.

در نهایت، این تحقیق به تأکید بر اهمیت ادامه تحقیقات در این حوزه و فراهم کردن اطلاعات بیشتر برای بیماران و پزشکان کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha