رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: صدور مجوز تاسیس داروخانه توسط افراد غیر متخصص داروسازی به سلامت مردم آسیب می‌زند و به صلاح نیست.

تاسیس داروخانه‌ توسط افراد غیرمتخصص به سلامت مردم آسیب می‌زد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، شهرام کلانتری روز سه شنبه در نشست خبری که در محل انجمن برگزار شد، افزود: بر اساس ابلاغ سازمان غذا و دارو ، برای سایر مدارک تحصیلی هم شرایط اولیه برای تاسیس داروخانه برقرار شده است. این تصمیمات بر خلاف مصالح داروسازی بوده و متاسفانه در قانون داروسازی سال ۱۳۳۴ نواقصی وجود دارد که در شروط تاسیس داروخانه صادر می شود.

وی تاکید کرد: جامعه داروسازی معتقد است هر گونه تفکیک بین مدیریت پزشکی از جمله داروخانه، کلینیک، پاتولوژی و غیره با موسس پزشکی اشتباه بوده و به سلامت مردم خدشه وارد می کند زیرا در جامعه پزشکی قسم یاد کردیم منافع مردم را بر منافع شخصی ترجیح دهیم.

وی ادامه داد: در انجمن داروسازان ایران تقاضای ابطال این ابلاغیه را کرده ایم و باید این حق مشروع داروسازی به ما برگردد. امیدواریم بتوانیم با ارایه ادله حقوقی مناسب و اثبات حقانیت جامعه داروسازی رای مثبت در جهت حق داروساز برای تاسیس داروخانه ایجاد شود .

کلانتری تصریح کرد: در سالهای اخیر با هجوم بی سابقه تاسیس داروخانه مواجه هستیم ، متاسفانه به بهانه بهبود کسب و کار ، صدور مجوزهای بی رویه برای افراد غیر صلاحیت افزایش یافته و درست نیست.

کلانتری تصریح کرد: تاسیس داروخانه به جز دکترای داروسازی به صلاح سلامت مردم نیست و اقدام سازمان و غذا و دارو را در این جهت برای جلوگیری از هرج و مرج مثبت می دانیم .

وی ادامه داد: در چند سال گذشته با انبوه مشکلات سلامت مواجه شدیم به عنوان مثال در حوزه آموزش با دخالت افرادی که تخصصی در این زمینه نداشته و متقاضی افزایش دانشکده ها و پذیرش های داروسازی هستند. مواجه بودیم.

کلانتری گفت: افزایش دخالت های غیرکارشناسی در حوزه سلامت نظام داروسازی و تولیت سلامت را به چالش کشاندند که امیدواریم دولت جدید این مشکل را حل کند.

وی تصریح کرد: در حال تلاش هستیم از طریق دیوان عدالت اداری انحصار تاسیس داروخانه توسط داروسازان را اثبات کنیم اما در همین حال شاهد هجوم افراد و نهادهایی مانند هیات مقررات‌زدایی به جامعه داروسازی هستیم که هیچگونه تخصصی در حوزه دارو ندارند.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو هم برای پاسخ دادن به این نهادهای غیرتخصصی از سوی نهادهای نظارتی تحت فشار است، گفت: دخالت نهادهای غیرتخصصی در حوزه دارو بزرگترین چالش نظام سلامت بوده و تأسیس بی‌رویه تعداد داروخانه‌ها و فروش آنلاین دارو از جمله این دخالت‌ها است.

ذخایر دارویی کشور رو به کاهش است

کلانتری با هشدار به اینکه ذخایر دارویی کشور در حال کاهش است، گفت: باید فکر اساسی برای تامین نقدینگی و تسویه حساب داروخانه شود و گرنه با حجم بزرگ چند برابری کمبود دارو مواجه و مجبور خواهیم بود دارو را با قیمت بالا و کیفیت پایین وارد کرده و به صنعت تولید پخش دارو آسیب وارد می شود.



۳۰ همت حجم کل مطالبات داروخانه ها

وی ادامه داد: ۳۰ همت حجم کل مطالبات داروخانه ها بوده و متاسفانه هنوز پرداختی صورت نگرفته است و اگر به زودی نقدینگی لازم و موردنیاز به زنجیره تامین دارو تزریق نشود طی چند ماه آینده شاهد چند برابر شدن کمبودهایی دارویی خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha