پویش ملی «غرق نشویم» با شعار «بی‌گدار به آب نزنیم» مدت‌هاست که با هدف اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی‌ هموطنان و کاهش غرق‌شدگی در سواحل شمال کشور و با مشارکت اعضای داوطلب سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کند.

کاهش ٥٠درصدی غرق‌شدگی در مازندران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، این پویش با توجه به اهمیت موضوع غریق و بهره‌گیری گسترده هموطنان از بستر دریا، اجرا می‌شود. معمولا در ایام تابستان مسافرانی که به سواحل شمال کشور سفر می‌کنند، اعضای سازمان جوانان هلال‌احمر با تشکیل زنجیره انسانی و با رویکرد پیشگیری و ارائه خدمات بشردوستانه، فرهنگی و اجتماعی، برای اجرای این پویش آماده شدند.

سازمان جوانان هلال‌احمر که سوابق درخشانی در اجرای طرح‌هایی با محوریت پویایی و نشاط در میان نوجوانان و جوانان کشور دارد، این بار در قالب گروه‌های مختلف و برگزاری سایر برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در قالب بازی و مسابقه، جشنواره و پویش‌های ملی در کنار سایر دستگاه‌های متولی سواحل کشور، خدمت‌رسانی می‌کند.

کاهش ٥٠درصدی غرق‌شدگی در مازندران


رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر صبح دیروز درخصوص این پویش توضیحاتی ارائه کرد و از کاهش غرق‌شدگی در مازندران خبر داد. او در این‌باره گفت: «با اقدامات انجام شده سال گذشته میزان غرق‌شدگی در سواحل گیلان تا ۷۳ درصد و میزان غرق‌شدگی در سواحل مازندران بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.»


اختتامیه دوازدهمین دوره «المپیاد ملی دادرس» دختران با فراخوان عمومی «برای آبادانی کشورم؛ رأی می‌دهم» به همراه مانور امدادونجات ساحلی و دریایی در راستای «پویش ملی غرق نشویم» در اردوگاه مهر بندرانزلی برگزار شد. این مراسم با حضور ریاست سازمان جوانان هلال‌احمر کشور، معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری گیلان، فرماندار بندرانزلی، مدیرعامل و مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه جمعیت استان، سایر مدیران استانی، شهرستانی، جمعی از اعضای شورای معاونان، کارکنان، نجاتگران و جوانان جمعیت هلال‌احمر گیلان در اردوگاه مهر بندرانزلی برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم حسینی المدنی، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر گفت: «پویش «غرق نشویم» با هدف آگاه‌سازی از عواقب شنا در مناطق پرخطر بدون درنظر گرفتن نکات ایمنی در مناطق ساحلی انجام می‌شود.»وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای این پویش، داشتن تفریحات سالم و جلوگیری از غرق‌شدگی در سواحل است، افزود: «سال گذشته با آموزش‌های رایگان در سواحل همچنین حضور سفیران حمایت روانی و اجتماعی و برپایی فضای دوستدار کودک اقدامات خوبی در سواحل کشور انجام شد.»

مانور پیشگیری از غرق‌شدگی در نوار ساحلی کشور


همچنین محمدصادق کریمی‌کیا، معاون توسعه سرمایه اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در حاشیه این مراسم گفت: «هدف از برگزاری رویداد دادرس؛ مانور پیشگیری از غرق‌شدگی است که با آغاز فصل حضور گردشگران در نوار ساحلی کشور انجام شد. با هم‌افزایی خوبی که بین مجموعه دولت، وزارت کشور و جمعیت هلال‌احمر همچنین نهادها و ارگان‌های استان گیلان به همراهی استان بوشهر به‌عنوان نماینده استان‌های جنوبی کشور، این دوره و مانور برای افزایش آمادگی لجستیکی، ذهنی و عملیاتی برگزار شد. امیدواریم با اقدامات صورت گرفته در استان گیلان بتوانیم همانند سال گذشته یکی از بهترین عملکردها را در حوزه پیشگیری از غرق‌شدگی را داشته باشیم.»

امید داریم هیچ مورد غرقی در دریا نداشته باشیم


این در حالی است که ‌هادی سلیمی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گیلان، در حاشیه این مراسم گفت: «امسال جمعیت هلال‌احمر استان گیلان پویش ملی غرق نشویم و کمیته پیشگیری از سوانح و غرق‌شدگی در دریا را با ابلاغ استاندار استان گیلان عهده‌دار است.»وی با بیان اینکه تدابیر و برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای طرح زیرو؛ طرح صفر به خوبی انجام شده، افزود: «امید داریم هیچ مورد غرقی در دریا نداشته باشیم.»


سلیمی ‌با اشاره به کاهش غریق در سطح استان گیلان با حضور داوطلبان و همکاران جمعیت هلال‌احمر در ۳۱۳ کیلومتر از سواحل استان گیلان، ادامه داد: «امسال با ظرفیت و برنامه‌ریزی‌ای که صورت گرفته ۶۰۴ ناجی و مراقب ساحل، ۱۷۰ امدادگر جمعیت هلال‌احمر استان، ۸۷ دستگاه خودرو، آمبولانس و موتورسیکلت و خودروهای عملیاتی، ۲۰ فروند قایق و جت اسکی و سایر ملزومات و امکاناتی که با هماهنگی بین جمعیت هلال‌احمر و هیأت ورزش‌های آبی و هیأت اتومبیلرانی و موتورسواری تلاش می‌شود با گشت‌زنی و اجرای مراقبت‌های ساحلی، بتوانیم مخاطرات ناشی از حوادث سواحل را به حداقل برسانیم.»


وی با اشاره به اینکه یکی از علت‌های اصلی غرق شدن و فوتی‌ها در حوزه سواحل، غرق‌شدگی و خفگی است، افزود: «مربیان جمعیت هلال‌احمر در همه شهرستان‌های ساحلی با آموزش‌های چهره‌به‌چهره، آموزش C.P.R و ارائه راهنمایی‌های لازم برای استفاده امن‌تر از سواحل، بتوانیم مغروقان را به حداقل یا به صفر برسانیم.»سلیمی‌ با تأکید بر اینکه امسال تاکنون ۲۹ مغروق در سواحل استان گیلان نجات داده شده و هیچ غرقی و فوتی در سواحل نداشتیم، گفت: «در مدت مشابه سال گذشته ۲ فوتی داشتیم که این نشان از عملکرد موفق و حضور اعضا و داوطلبان مؤثر جوانان هلال‌احمر در سواحل را دارد.»

مردم آگاه‌تر شده‌اند


علی اصغر ناصری قرا، امدادگر پایگاه دریایی میرود ساحل شهرستان بابلسر و عضو پویش ملی غرق نشویم، است. این امدادگر که از ٩سال پیش با جمعیت هلال‌احمر آشنا شد، در گفت‌وگو با خبرنگار «َشهروند» از جزئیات فعالیتش در این پویش می‌گوید: «از سال ٩٤عضو جمعیت هلال‌احمر شدم. در آن سال‌ها امدادگر بودم.

تا اینکه از چهار سال پیش در پویش غرق نشویم در سواحل مازندران برای پیشگیری از غرق‌شدگی و انتقال نکات مهم به مردم فعالیت می‌کنم. مطمئنا پویش ایجادشده تأثیر مثبتی برای مسافران دارد. مخصوصا اینکه در فضای مجازی و رسانه‌ها نیز منتشر می‌شود و مردم با آگاهی بهتری به سفر خواهند رفت. حضور ناجیان غریق و امدادگران پایگاه‌های دریایی در ایام تابستان و نوروز بسیاری از خطرات در آب‌های آزاد را کاهش داده است.

ما با تذکرهایی که می‌دهیم و راهنمایی‌ها و حضور مداوم می‌توانیم تأثیر بسزایی در کاهش غرق‌شدگی داشته باشیم. من از ساعت ٨صبح تا ٨ شب در کنار سواحل بابلسر گشت‌زنی می‌کنم. ما پایگاه‌های موقت و ثابت دریایی داریم و در بعضی از سواحل امدادگران به‌صورت ایستگاه‌های سیار مشغول به فعالیت هستند. سه گروه دونفره هستیم که به‌صورت موتوری گشت‌زنی می‌کنیم.

در سواحل دور می‌زنیم و تذکرها و هشدارهای لازم را ارائه می‌دهیم. همچنین تیم‌هایی نیز همراه با آمبولانس و سه امدادگر مستقر هستند که اگر غرق‌شدگی داشتیم سریعا اقدامات انجام شده و فرد به مراکز درمانی منتقل شود. در کنار امدادگران، شناگران ماهر نیز هستند تا درصورت نیاز به نجات فرد در آب غرق‌شده بروند. اگر غرق‌شدگی داشتیم، شناگرها فرد را نجات داده و او را لب ساحل می‌آورند. بعد از آن کار ما آغاز می‌شود. اگر نیاز به احیای قلبی و ریوی داشت انجام می‌دهیم. کمک‌های اولیه را انجام می‌دهیم و فرد را به بیمارستان منتقل می‌کنیم.

سال گذشته آمار غرق‌شدگی کاهش یافت. چراکه با حضور امدادگران حاضر در سواحل و دقت نظر و انتقال درست مفاهیم و صحبت با مسافران آن هم مثل یک دوست، مردم آگاه‌تر شدند. به‌عنوان مثال خیلی‌ها فکر می‌کنند چون شنا در استخر را بلد هستند، می‌توانند در دریا و آب‌های آزاد شنا کنند. ولی اشتباه است چون آب کشش دارد و چاله‌های شنی، فرد را به سمت جریان آب می‌کشند و غرق‌شدگی ایجاد می‌شود. ما معمولا به مردم هشدار می‌دهیم و آنها نیز همکاری می‌کنند. مردم آگاه‌تر شده‌اند. مثلا در زمان طوفان، شنا ممنوع است. مردم هم با حضور و تذکر ما و ناجیان و تیم‌های سحاب همکاری می‌کنند.»

دوست دارم جان مردم را نجات دهم


دانا مطاعی، یکی دیگر از امدادگران ساحلی است که خودش نیز به‌عنوان غریق نجات در رودخانه سیروان شهرستان پاوه فعالیت می‌کند. او نیز در این‌باره می‌گوید: «من از سال ٩١وارد جمعیت هلال‌احمر شدم. با هلال‌احمر از طریق برنامه‌های تلویزیونی و کمک‌هایی که هلال‌احمر به زلزله‌زدگان و مردم بحران‌زده می‌کرد، آشنا شدم. خیلی علاقه پیدا کردم و به‌صورت داوطلب عضو شدم.

همان زمان به‌صورت محلی شنا بلد بودم. ولی وقتی عضو جمعیت شدم، به‌صورت اصولی دوره‌های غواصی و آب‌های آزاد را گذراندم. الان نزدیک ١١سال است که با جمعیت کار می‌کنم و در پایگاه امدادونجات جاده‌ای هستم. در رودخانه سیروان غریق نجات هستم. اگر اتفاقی بیفتد همراه با جمعیت می‌روم و کمک می‌کنم.

با این حال در روزهای تعطیل نیز به‌صورت خودجوش، لب رودخانه می‌روم و اگر کسی سهل‌انگاری کند یا در خطر باشد به او تذکر می‌دهم. آنها را راهنمایی می‌کنم. به‌صورت داوطلبانه با خودم جلیقه نجات می‌برم و به مردم هشدار می‌دهم. از این کار لذت می‌برم. دوست دارم جان مردم را نجات دهم. امیدوارم امسال شاهد هیچ غرق‌شدگی در کشور نباشیم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha