محققین دانشگاه هاروارد معتقدند که یک علت مهم افزایش جراحی‌های زیبایی و پرخاشگری در سالهای اخیر در ایران، انزوا و عزلت این کشور بزرگ است. هرچه جامعه‌ای با سرشت وابسته به پاداش اجتماعی بالا مثل ایران منزوی‌تر، تلقین‌پذیرتر و در نتیجه رفتارها بین آدم‌ها به سرعت مسری می‌شوند و به شدت ‏آدمها قابل کنترل.

انزوای ایران از جامعه جهانی باعث افزایش جراحی های زیبایی و پرخاشگری در مردم شده است

این بررسی روندهای فرهنگی، چالش ها و رویکردهای ارزیابی و درمان ویژگی ها و اختلالات شخصیتی را مورد بحث قرار می دهد. تمرکز ویژه شامل تحولات جاری در جوامع آسیایی، ایتالیایی، ایرانی و استرالیایی و همچنین فرآیند فرهنگ‌پذیری، به دنبال حرکت‌های بین فرهنگ‌ها با تأثیر بر عملکرد شخصیت سالم و نابسامان است.

به گزارش سلامت نیوز در بخشی از این مقاله آمده است ایران کشوری با بیش از 80 میلیون نفر جمعیت است که دوره توسعه را سپری می کنند. جمعیت ایران به تدریج در حال پیر شدن است. 49 درصد جمعیت را زنان تشکیل می دهند و بیش از 79 درصد در شهرها زندگی می کنند. در دو دهه گذشته، با توسعه دانشگاه ها و آموزش عالی، تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی جوان وارد جامعه شده اند.

در سال های اخیر رفتارهای ظریف خاصی در جامعه ایران افزایش یافته است که می تواند نشانه ای از ویژگی های شخصیتی باشد. به عنوان مثال، سالانه بیش از 130 هزار عمل جراحی بینی در ایران گزارش می شود که یکی از بالاترین میزان این عمل ها در جهان است.

در بخش دیگری نویسنده مقاله با طرح این پرسش که آیا این نوع روش می‌تواند نشانه‌ای از اختلالات رفتاری یا ویژگی‌های شخصیتی خاص، مانند ویژگی‌های شخصیتی وسواسی جبری، خودشیفتگی و ...باشد نوشت: مطالعات کیفی افرادی که می خواستند جراحی بینی انجام دهند دلایل و انگیزه های شخصی مثل به دست آوردن ظاهر جذاب تر در جامعه به ویژه در مقابل جنس مخالف در افراد مجرد را نشان داده است.

این مطالعه افزایش اختلالات شخصیت یا اختلالات روانپزشکی را در متقاضیان تحت عمل جراحی بینی نشان نداد . با این حال، این روند می تواند معادل و مقایسه با روش بسیار رایج تاتو در جوامع غربی باشد . هر دو شامل تأثیر ذهن بر بدن هستند که در فرهنگ های مختلف به طور متفاوتی درک می شود.

روند دوم بروز رفتارهای پرخاشگرانه در جامعه است. بر اساس گزارش های پزشکی قانونی در ایران، هر دقیقه یک درگیری تهاجمی ثبت می شود. سوال این است که آیا این می تواند نشانه پرخاشگری بیشتر افراد باشد و اگر چنین است، آیا افراد بیشتری تحت تاثیر اختلالات روانپزشکی قرار می گیرند یا اینکه ویژگی های شخصیتی تکانشی در جمعیت افزایش یافته است؟ شواهد مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که 23.6 درصد از ایرانیان از اختلالات روانپزشکی رنج می برند.

این مطالعه تاکید میکند که میزان شیوع اختلالات شخصیت در جمعیت عمومی هنوز مشخص نشده است. درمان های معمول برای اختلالات شخصیت عبارتند از درمان شناختی-رفتاری، رفتار درمانی دیالکتیک و روان درمانی روان پویشی. علاوه بر روان درمانی، دارو درمانی نیز در اختلال شخصیت یک درمان معمول است و در موارد شدید، پذیرش در بخش بستری روانپزشکی یک گزینه است.

اگرچه بررسی مطالعات 20 سال گذشته نشان دهنده افزایش جزئی اختلالات روانپزشکی است، اما این افزایش نمی تواند پدیده های اجتماعی مانند افزایش جراحی بینی یا افزایش پرخاشگری و خشونت در جامعه را توضیح دهد. در نتیجه، این سوال باقی می ماند که چگونه می توان افزایش شیوع یا اپیدمی مشکلات رفتاری را که نمی توان آنها را اختلالات روانپزشکی تلقی کرد، توضیح داد و در اینجا رویکرد اجتماعی-فرهنگی مطرح می شود.

در میان اختلالات روانپزشکی در ایران، اختلالات اضطرابی بیشتر گزارش شده است . و یکی از علائم می تواند خشم و واکنش ناگهانی باشد.

در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی، تنش‌ها در جامعه و همچنین پرخاشگری‌ها و درگیری‌های بین‌فردی افزایش یافته است. از سوی دیگر، محدودیت‌های اقتصادی نیز منجر به انزوای جامعه ایران و ارتباط کمتر با جامعه جهانی شده است. در نتیجه جامعه ایران بسته تر شده است که امکان تبادل اجتماعی با دنیای خارج را کاهش می دهد. این شرایط منزوی ممکن است معنا و ضرورت رفتارهای خاص مانند انطباق اجتماعی را افزایش دهد و برخی رفتارها در گروه های خاصی از مردم می تواند به عنوان یک اپیدمی رفتاری در سراسر جامعه منتشر شود .

بر این اساس، یکی از دلایل افزایش جراحی‌های زیبایی و رفتارهای پرخاشگرانه می‌تواند تأثیر و سرایت افراد دیگر جامعه ایرانی با تماس محدود با دنیای خارج باشد. نهایتاً در ارزیابی هر فرد با هر رفتار ظریف، صرف نظر از ظاهر فردی، لازم است که هم به تفاوت رفتارهای ظریف سایر افراد و هم به سایر زمینه های اجتماعی و فرهنگی آن دوره توجه شود. زمان، تا زمانی که بتوان به درک واقعی تری از مشکلات آن فرد و جامعه اطراف دست یافت. تشخیص اختلالات شخصیت و درمان آنها نیازمند در نظر گرفتن فرد در بافت فرهنگ و جامعه ای است که در آن زندگی می کند. مطالعه زمان خاص به طور قابل توجهی به روند بالینی اضافه می کند و پیش داوری ها یا مداخلات نامناسب را کاهش می دهد .

متن کامل این مقاله را از این لینک بخوانید .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha