یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 373810

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان گفت:مهمترین عوارض ابتلا به دیابت نوع یک در کودکان افت قند خون، نروپاتی، ابتلا به بیماری قلبی–عروقی، پوستی و...است.

مهمترین عوارض دیابت در کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس:دیابت نوع یک در کودکان، وضعیتی است که در آن بدن کودک شما دیگر هورمون مهمی (انسولین) تولید نمی‌کند. کودک شما برای زنده ماندن به انسولین نیاز دارد؛ بنابراین انسولین از دست رفته باید با تزریق یا پمپ انسولین جایگزین شود.

دیابت نوع 1 در کودکان قبلا به عنوان دیابت خردسال یا دیابت وابسته به انسولین شناخته می‌شد. تشخیص دیابت نوع 1 در کودکان، به ویژه در ابتدای کار طاقت فرسا است. ناگهان شما و فرزندتان بسته به سن او باید آمپول بزنید و قند خون را کنترل کنید. هیچ درمانی برای دیابت نوع 1 در کودکان وجود ندارد، اما می‌توان آن را کنترل کرد. پیشرفت در کنترل قند خون و تحویل انسولین باعث بهبود مدیریت قند خون و کیفیت زندگی در کودکان دیابتی نوع 1 شده است.

مرجان شکیبا، فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: دیابت در کودکان معمولا از نوع یک است که در آن بدن کودک دیگر هورمون مهمی به نام انسولین را تولید نمی‌کند. میزان بروز این بیماری بر اساس منطقه جغرافیایی، سن، جنس، سابقه‌ خانوادگی و نژاد متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: دیابت نوع 1 می‌تواند اندام‌های اصلی بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. حفظ سطح قند خون در سطح مناسب در اکثر مواقع می‌تواند خطر بسیاری از عوارض را به طور چشمگیری کاهش دهد.

این فوق تخصص غدد کودکان بیان کرد:متاسفانه در طول همه گیری کرونا، مراکز دیابت سراسر جهان افزایش شیوع کتواسیدوزدیابتی یا عوارض دیابت نوع یک افزایش یافته است که می‌تواند معضلات بسیاری را به همراه داشته باشد.این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان مطرح کرد: اهمیت پیشگیری و کنترل بیماری دیابت نوع یک با توجه به بروز عوارض این بیماری از اهمیت بسیاری برخوردار است ولی متاسفانه در کشور ما اقدامات کافی انجام نشده است.

وی متذکر شد: جهت تاخیر بروز عوارض دیابت نوع یک در کودکان باید بیمه افراد تحت پوشش را در پرداخت هزینه‌های مختلفی که این بیماران مانند نوار تست خون و ... بیشتر یاری کند؛ زیرا به دلیل قیمت بالای این وسایل برخی خانواده کنترل قند خون را با تاخیر انجام می‌دهد و یا انجام نمی‌دهند؛ زیرا از لحاظ مالی توان پرداخت آن را ندارند؛ لذا مشکل دیابت کودک کنترل نشده و بیشتر خواهد شد.

شکیبا اظهار کرد: از جمله مهمترین عوارض ابتلا به دیابت نوع یک در کودکان می‌توان به افت قند خون، نروپاتی، ابتلا به بیماری قلبی–عروقی، پوستی و ...است.این فوق تخصص غدد کودکان اضافه کرد:‌ درمان دیابت نوع یک در کودکان با مصرف انسولین صورت می‌گیرد و خوشبختانه انسولین‌های جدید مزایای بسیاری دارند؛ به طور طولانی اثر تر هستند و با سیستم بدن هماهنگی بیشتری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha