محققان گزارش می دهند که ژن درمانی تجربی روزی می تواند اولین درمان تبخال تناسلی و دهانی را ارائه دهد.

کاربرد ژن درمانی برای درمان تبخال

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر از مدیسن نت، بر اساس نتایج منتشر شده، ژن درمانی ۹۰ درصد یا بیشتر از عفونت تبخال دهان را در موش‌های آزمایشگاهی حذف کرد.

به گفته محققان، درمان تجربی شامل تزریق مولکول‌های ویرایش‌کننده ژن است که ویروس تبخال پنهان شده در بدن را جستجو می‌کند.

دکتر «کیت جروم»، پروفسور بخش واکسن و بیماری‌های عفونی در مرکز سرطان فرد هاچ در سیاتل، توضیح داد: «تبخال بیماری خاموش است که در میان سلول‌های عصبی پنهان شده و دوباره بیدار می‌شود و تاول‌های دردناک پوستی ایجاد می‌کند.»

به گفته محققان، ترکیب ویرایش ژن شامل ویروس‌های تحویل آزمایشگاهی است که حاوی آنزیمی است که مانند "قیچی مولکولی" عمل می‌کند.

هنگامی که ویروس به دسته‌ای از اعصاب می‌رسد که تبخال در آن پنهان شده است، آنزیم را آزاد می‌کند. سپس آنزیم ژن‌های ویروس تبخال را از بین می‌برد.

جروم گفت: «این آنزیم در دو مکان مختلف در DNA ویروس تبخال برش ایجاد می‌کند. این بریدگی‌ها آنقدر به ویروس آسیب می‌رسانند که نمی‌تواند خودش را ترمیم کند. سپس سیستم‌های ترمیم بدن، DNA آسیب دیده را به عنوان عامل خارجی تشخیص می‌دهند و از شر آن خلاص می‌شوند.»

به گفته سازمان جهانی بهداشت، حدود ۳.۷ میلیارد نفر از افراد جوان‌تر از ۵۰ سال به ویروس هرپس سیمپلکس ۱ مبتلا هستند که باعث تبخال دهان می‌شود.

۴۹۱ میلیون نفر دیگر ۱۵ تا ۴۹ ساله به هرپس سیمپلکس ۲ مبتلا هستند که باعث تبخال تناسلی می‌شود.

محققان می‌گویند این درمان تجربی ۹۰ درصد موارد عفونت دهانی و ۹۷ درصد عفونت تناسلی را در موش‌های آزمایشگاهی که به هرپس سیمپلکس ۱ آلوده شده بودند، از بین برد.

جروم در بیانیه خبری مرکز سرطان گفت: «اگر با افرادی که مبتلا به تبخال هستند صحبت کنید، بسیاری از آنها نگران هستند که آیا عفونت آنها به دیگران منتقل شود یا خیر. مطالعه جدید ما نشان می‌دهد که می‌توانیم هم میزان ویروس در بدن و هم میزان دفع ویروس را کاهش دهیم.»

این درمان جدید نشان دهنده یک رویکرد ساده برای حمله به تبخال است.

جروم گفت: «رویکرد ساده ویرایش ژن ما در از بین بردن ویروس تبخال مؤثر است و عوارض جانبی کمتری برای کبد و اعصاب دارد. این نشان می‌دهد که این درمان برای مردم بی‌خطرتر خواهد بود و ساخت آن آسان‌تر خواهد بود، زیرا ترکیبات کمتری دارد.»

محققان در حال آماده شدن برای تبدیل این یافته‌ها به درمان‌هایی برای انسان هستند که می‌توانند در آزمایش‌های بالینی آزمایش شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha