کبد اندامی چندکاره و بسیار مهم در بدن است. می‌توانید این اندام حیاتی را به عنوان یک سیستم فیلتر در نظر بگیرید. این ویژگی کبد به بدن کمک می‌کند تا از سموم پاک شود و در عین حال مواد مغذی را از غذاهای مصرفی دریافت کند.

خوراکی های کبد پسند را بشناسید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین،رژیم غذایی نقش کلیدی در حفظ سلامت کبد دارد. بسیاری از غذاها حاوی ترکیباتی هستند که نشان داده شده است به بهبود آنزیم های کبدی، محافظت در برابر تجمع چربی و کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو کمک می کنند.

کبد مسئول کارهایی مانند تولید پروتئین، کلسترول و صفرا برای ذخیره ویتامین ها، مواد معدنی و حتی کربوهیدرات ها است.

همچنین سمومی مانند الکل، داروها و محصولات جانبی طبیعی متابولیسم را تجزیه می کند. سالم نگه داشتن کبد برای حفظ سلامتی مهم است.

چه چیزی غذا را برای کبد مفید می کند؟

گنجاندن غذاهای غنی از مواد مغذی در رژیم غذایی یک راه ساده اما موثر برای بهبود سلامت کبد شما است.

این به این دلیل است که بسیاری از غذاها حاوی ترکیباتی مانند آنتی اکسیدان هستند که می توانند با کاهش التهاب، کاهش استرس اکسیداتیو و جلوگیری از آسیب سلولی از سلامت کبد حمایت کنند .

برخی از غذاها همچنین دارای فیبر بالایی هستند که می تواند به مدیریت وزن کمک کند و اطمینان حاصل کند که کبد شما به درستی کار می کند. علاوه بر این، سایر غذاها ممکن است حاوی مواد مغذی مانند پروتئین یا چربی‌های سالم‌تر باشند که می‌تواند برای درمان یا پیشگیری از سایر بیماری‌های مرتبط با بیماری کبد، مانند دیابت مفید باشد.

خوردن غذاهای مفید می‌تواند به کاهش آسیب ناشی از بیماری‌های کبدی کمک کند و بدن را سالم نگه دارد. این موضوع در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سیروز یا هپاتیت C نقش دارد. ابتلا به هر یک از این بیماری‌ها می‌تواند کبد را در فیلتر کردن مواد مغذی و پاکسازی بدن با مشکل مواجه سازد.

به یاد داشته باشید که قبل از ایجاد هر گونه تغییر در رژیم غذایی، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید. در این مطلب به معرفی برخی از خوراکی‌هایی که به حفظ سلامت کبد کمک می‌کنند و با این عضو سازگاری دارند، پرداخته می‌شود:

قهوه

در خصوص تأمین سلامت کبد، برخی از مطالعات نشان می‌دهد که قهوه خطر سیروز، سرطان و فیبروز کبدی را کاهش می‌دهد. تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۲۱ نیز اثبات می‌کند که نوشیدن قهوه می‌تواند خطر ابتلا به اختلالات کبدی یا بیماری کبد چرب را تا حدود ۲۰ درصد کاهش دهد. در همین مطالعه مشخص شد که نوشیدن قهوه خطر مرگ ناشی از بیماری کبد را تا ۴۹ درصد کاهش می‌دهد.

از آنجا که قهوه معمولاً حاوی کافئین است، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) توصیه می‌کند که بزرگسالان مصرف کافئین خود را در حدود ۴۰۰ میلی گرم قهوه در روز (حدود چهار یا پنج فنجان) محدود کنند.

ماهی‌های چرب

طبق تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۵، ماهی‌های چرب مانند سالمون می‌توانند به کاهش التهاب و تجمع چربی در کبد کمک کنند و در عین حال BMI کلی را کاهش دهند. ماهی‌های روغنی یا چرب همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای سلامت قلب و مغز مفیدند.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که رژیم غذایی حاوی ماهی‌های چرب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کبد، که شایع‌ترین نوع سرطان کبد است، را کاهش دهد. خطر ابتلا به سرطان کبد در افرادی که حداقل دو بار در هفته از این نوع ماهی مصرف می‌کردند، ۵۴ درصد کمتر بود.

روغن زیتون

مصرف روغن زیتون در طولانی‌مدت سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. یک مطالعه گسترده در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که خوردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را تا ۱۴ درصد کاهش دهد. همچنین روغن زیتون می‌تواند به کاهش آنزیم‌های کبدی و چربی کبدی (که بیماری‌زا هستند) کمک کند. روغن زیتون میزان کلسترول خوب (HDL) را در خون افزایش می‌دهد که این موضوع فوایدی برای کبد دارد.

خوراکی های کبد پسند را بشناسید

گردو

آجیل‌ها، در صورتی که به اندازه مصرف شوند، میان‌وعده‌هایی مقوی و سرشار از مواد مغذی هستند که چربی‌های سالم بالایی نیز دارند و علاوه بر تقویت سلامت قلب و عروق، می‌توانند به کاهش بروز بیماری‌های کبدی نیز کمک کنند. در بین انواع آجیل، گردو بهترین گزینه‌ برای کاهش بیماری کبد چرب است و این خاصیت به دلیل محتوای آنتی‌اکسیدانی و وجود اسیدهای چرب در گردو است. گردو دارای بیشترین اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنول است.

کربوهیدرات‌های پیچیده

کربوهیدرات‌های پیچیده بهتر از کربوهیدرات‌های ساده هستند زیرا دیرتر متابولیزه می‌شوند و از نوسانات گسترده قند خون جلوگیری می‌کنند. کربوهیدرات‌های پیچیده همچنین دارای مواد مغذی ضروری مانند روی، ویتامین‌های گروه B و سطوح فیبر بالاتری هستند که همگی در ارتقای سلامت کبد و متابولیسم نقش مفیدی دارند. مصرف غلات کامل مانند نان و ماکارونی سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، جو، ذرت و بلغور راهی برای دریافت کربوهیدرات‌های پیچیده است.

چای


چای به طور گسترده ای برای سلامتی مفید است، اما شواهد نشان داده است که ممکن است فواید خاصی برای کبد داشته باشد. یک بررسی کلی از 15 مطالعه نشان داد که چای سبز سطح آنزیم های کبدی را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) کاهش می دهد .

مطالعه دیگری نیز یافته های مشابهی داشت و گزارش داد که مصرف مکمل عصاره چای سبز به مدت 12 هفته به طور قابل توجهی آنزیم های کبدی آلانین آمینوترانسفراز (ALT) و آسپارتات آمینوترانسفراز (AST) را در افراد مبتلا به NAFLD کاهش می دهد.

علاوه بر این، یک بررسی در سال 2017 نشان داد افرادی که چای سبز می‌نوشیدند کمتر در معرض ابتلا به سرطان کبد بودند. کمترین خطر در افرادی دیده می شود که روزانه 4 فنجان یا بیشتر می نوشند.

تعدادی از مطالعات حیوانی نیز اثرات مفید انواع مختلف چای، از جمله ماچا، چای اولانگ، و چای تیره را نشان داده اند.با این وجود، برخی از افراد، به ویژه آنهایی که مشکلات کبدی دارند، باید قبل از مصرف چای سبز به عنوان مکمل، احتیاط کنند و با پزشک مشورت کنند.

به این دلیل که چندین گزارش از آسیب کبدی ناشی از استفاده از مکمل‌های حاوی عصاره چای سبز گزارش شده است.

گریپ فروت

گریپ فروت حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به طور طبیعی از کبد محافظت می کند. دو آنتی اکسیدان اصلی موجود در گریپ فروت نارینژنین و نارینگین هستند.

چندین مطالعه حیوانی نشان داده اند که هر دو می توانند به محافظت از کبد در برابر آسیب کمک کنند .

اثرات محافظتی گریپ فروت به دو صورت شناخته شده است - با کاهش التهاب و محافظت از سلول ها.

مطالعات همچنین نشان داده اند که این آنتی اکسیدان ها می توانند به کاهش ایجاد فیبروز کبدی کمک کنند، وضعیتی مضر که در آن بافت همبند بیش از حد در کبد ایجاد می شود. این معمولاً ناشی از التهاب مزمن است.

علاوه بر این، در موش هایی که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند، نارینژنین میزان چربی در کبد را کاهش داد و تعداد آنزیم های لازم برای سوزاندن چربی را افزایش داد که می تواند به جلوگیری از تجمع چربی اضافی کمک کند.

تا کنون، اثرات گریپ فروت یا خود آب گریپ فروت، به جای اجزای آن، مورد مطالعه قرار نگرفته است. علاوه بر این، تقریباً تمام مطالعاتی که در مورد آنتی اکسیدان های موجود در گریپ فروت انجام شده است، روی حیوانات انجام شده است.با این وجود، شواهد کنونی نشان می دهد که گریپ فروت ممکن است با کمک به جلوگیری از آسیب و التهاب برای سلامت کبد مفید باشد.

زغال اخته و توت

زغال اخته حاوی آنتوسیانین ها هستند، آنتی اکسیدان هایی که به توت ها رنگ متمایز می دهند. آنها همچنین با بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط هستند.چندین مطالعه حیوانی نشان داده است که زغال اخته و زغال اخته کامل، و همچنین عصاره یا آب آنها، می تواند به حفظ سلامت کبد کمک کند .

جالب توجه است، یک مطالعه انسانی نشان داد که مصرف مکمل زغال اخته به مدت 6 ماه استئاتوز کبدی یا کبد چرب را در افراد مبتلا به NAFLD بهبود می بخشد .

مطالعه دیگری نشان داد که انواع آنتی اکسیدان‌هایی که معمولا در زغال اخته یافت می‌شوند، رشد فیبروز، که ایجاد بافت اسکار است، در کبد موش‌ها را کند می‌کنند .

علاوه بر این، عصاره زغال اخته در مطالعات نشان داده است که از رشد سلول های سرطانی کبد انسان جلوگیری می کند. با این حال، برای تعیین اینکه آیا این اثر می تواند در انسان نیز تکرار شود، به مطالعات بیشتری نیاز است .قرار دادن این توت‌ها به‌عنوان بخشی منظم از رژیم غذایی‌تان، راه خوبی برای کمک به تامین آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز کبد برای سالم ماندن است.

خوراکی های کبد پسند را بشناسید

انگور


انگور، به ویژه انگور قرمز و بنفش، حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که ممکن است برای سلامت کبد مفید باشد.مطالعات نشان داده اند که انگور و آب انگور می توانند فواید مختلفی داشته باشند،

  • کاهش التهاب
  • جلوگیری از آسیب سلولی
  • افزایش سطح آنتی اکسیدان

یک مطالعه کوچک در سال 2010 روی افراد مبتلا به NAFLD نشان داد که مصرف مکمل عصاره هسته انگور به مدت 3 ماه به بهبود عملکرد کبد کمک می کند .

با این حال، یک مطالعه جدیدتر در سال 2022 نشان می دهد که خوردن محصولات انگور تأثیر قابل توجهی بر روی آنزیم های کبدی ندارد و ممکن است به بهبود عملکرد کبد کمک نکند . مطالعات بیشتری قبل از مصرف عصاره هسته انگور برای ارتقای سلامت کبد مورد نیاز است.

آب چغندر


آب چغندر منبعی از نیترات ها و آنتی اکسیدان هایی به نام بتالین است که ممکن است برای سلامت قلب مفید باشد و آسیب اکسیداتیو و التهاب را کاهش دهد.

منطقی است که فرض کنیم خوردن چغندر خود اثرات مشابهی بر سلامتی دارد. با این حال، بیشتر مطالعات از آب چغندر استفاده می کنند. می توانید خودتان چغندر آب بگیرید یا از فروشگاه یا آنلاین آب چغندر بخرید.

چندین مطالعه حیوانی نشان داده اند که آب چغندر به کاهش آسیب اکسیداتیو و التهاب در کبد کمک می کند .

با این حال، در حالی که مطالعات حیوانی امیدوارکننده به نظر می رسد، مطالعات بیشتری برای تایید فواید آب چغندر بر سلامت کبد انسان مورد نیاز است.

سبزیجات چلیپایی


سبزیجات چلیپایی به دلیل محتوای فیبر بالا و طعم متمایز خود شناخته شده اند. آنها همچنین سرشار از ترکیبات گیاهی مفید هستند.

چند نمونه از سبزیجات چلیپایی عبارتند از:

  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • کلم
  • کلم پیچ
  • گل کلم

مطالعات نشان می دهد که سبزیجات چلیپایی حاوی ترکیبات خاصی هستند که فرآیند سم زدایی را تغییر می دهند و در برابر ترکیبات مضر محافظت می کنند .یک مطالعه حیوانی همچنین نشان داد که کلم بروکلی می تواند به جلوگیری از ایجاد کبد چرب در موش ها کمک کند .

مطالعه دیگری در سال 2016 نشان داد که موش هایی که با کلم بروکلی تغذیه شده بودند نسبت به همتایان خود در گروه کنترل، تومورها یا بیماری کبد چرب کمتری را ایجاد کردند. اگرچه مطالعات انسانی محدود است، سبزیجات چلیپایی به عنوان یک غذای مفید برای سلامت کبد امیدوارکننده به نظر می رسند.

آجیل

آجیل ها سرشار از چندین ماده مغذی کلیدی هستند، از جمله :

  • چربی های سالم
  • آنتی اکسیدان ها
  • ویتامین E

این ترکیب مسئول چندین فواید سلامتی است، به ویژه برای سلامت قلب، اما همچنین به طور بالقوه برای کبد . یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که رژیم غذایی سرشار از آجیل با کاهش خطر ابتلا به NAFLD مرتبط است .

به طور مشابه، مطالعه ای روی تقریباً 24000 نفر نشان داد که کسانی که به طور منظم آجیل مصرف می کردند در مقایسه با کسانی که کمتر آجیل می خورند، خطر ابتلا به NAFLD کمتری داشتند.

در حالی که مطالعات با کیفیت بالا مورد نیاز است، داده های اولیه نشان می دهد که آجیل یک گروه غذایی مهم برای سلامت کبد است.

چه کارهای دیگری می توانید برای حفظ سلامت کبد خود انجام دهید؟


علاوه بر ایجاد تغییرات در رژیم غذایی خود، چندین قدم دیگر نیز وجود دارد که می توانید برای حفظ سلامت کبد خود انجام دهید.

چند مثال عبارتند از :

  • رسیدن به وزن متوسط و حفظ آن: اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به NAFLD را افزایش دهد. بنابراین، حفظ وزن متوسط ممکن است به حمایت از عملکرد کبد کمک کند.
  • فعال بمانید: ورزش منظم می تواند به سوزاندن تری گلیسیرید و کاهش چربی کبد کمک کند.
  • مصرف الکل خود را تعدیل کنید: مصرف مقادیر زیاد الکل می تواند بر عملکرد کبد تأثیر منفی بگذارد و باعث آسیب کبدی شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) توصیه می کند مصرف الکل را به 1 نوشیدنی در روز برای زنان و 2 نوشیدنی در روز برای مردان محدود کنید .
  • بهداشت را رعایت کنید: شستن دست‌ها پس از استفاده از حمام و قبل از غذا خوردن یا تهیه غذا می‌تواند به پیشگیری از عفونت‌های خاصی که می‌تواند به کبد آسیب برساند، از جمله هپاتیت کمک می‌کند.
  • از روش های پیشگیری از بارداری ایمن استفاده کنید: داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم یا سایر موانع می تواند خطر ابتلا به هپاتیت B یا هپاتیت C را افزایش دهد.

چگونه کبدم را تقویت کنم؟


پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، حفظ وزن متوسط و فعال ماندن چند راه موثر برای کمک به حفظ سلامت کبد شما هستند. گنجاندن غذاهای غنی از مواد مغذی در رژیم غذایی شما - مانند میوه ها، سبزیجات و آجیل - نیز ممکن است مفید باشد.

چه غذاهایی برای ترمیم کبد مفید هستند؟

بسیاری از غذاها حاوی ترکیبات یا آنتی اکسیدان های خاصی هستند که نشان داده شده است از عملکرد کبد حمایت می کنند. چند نمونه شامل گریپ فروت، زغال اخته، زغال اخته، ماهی چرب، روغن زیتون و سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی یا کلم بروکسل است.

برای شستشوی کبد چه چیزی بنوشم؟

اگرچه نمی توان کبد را "شست و شو" یا سم زدایی کرد، اما بسیاری از نوشیدنی های غنی از آنتی اکسیدان وجود دارند که می توانند به سلامت کبد کمک کنند. به طور خاص، برخی از مطالعات روی انسان ها و حیوانات نشان می دهد که چای، قهوه و آب چغندر ممکن است به بهبود عملکرد کبد کمک کند .

کبد شما یک اندام مهم با بسیاری از عملکردهای ضروری است و توصیه می شود برای محافظت از آن هر کاری که می توانید انجام دهید.

غذاهای ذکر شده در بالا اثرات مفیدی بر روی کبد نشان داده اند. این مزایا شامل موارد زیر است:

  • خطر ابتلا به بیماری های کبدی و سرطان را کاهش می دهد
  • سطح آنتی اکسیدان و آنزیم سم زدایی بالاتر
  • محافظت در برابر سموم مضر
  • گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی یک راه طبیعی و سالم برای کمک به حفظ عملکرد بهتر کبد شما است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha