آمار فوتی‌های کرونا دیروز به 140نفر در یک شبانه‌روز رسید که علامت خوبی نیست. آماری که وزارت بهداشت و درمان منتشر کرده نشان می‌دهد که تعداد بیماران تازه شناسایی‌شده کرونا در یکروز هم به 12هزار و 351نفر رسیده است که می‌تواند نشانه‌های آغاز موج پنجم کرونا در کشور باشد.

آغاز موج پنجم از جنوب کشور

سلامت نیوز:آمار فوتی‌های کرونا دیروز به 140نفر در یک شبانه‌روز رسید که علامت خوبی نیست. آماری که وزارت بهداشت و درمان منتشر کرده نشان می‌دهد که تعداد بیماران تازه شناسایی‌شده کرونا در یکروز هم به 12هزار و 351نفر رسیده است که می‌تواند نشانه‌های آغاز موج پنجم کرونا در کشور باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،هشدارهای مربوط به شروع موج پنجم کرونا را پیش از این برخی از اعضای کادر درمان از جمله رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری اعلام کرده بودند. اما غیر از این وضعیت استان‌های جنوبی کشور نیز از بابت شیوع کرونا قرمز است.وزارت بهداشت و درمان ظهر دیروز اعلام کرد که با ثبت تعداد جان‌باختگان جدید کرونا در کشور این تعداد به 83هزار و 985نفر رسید.

همچنین مجموع مبتلایان کرونا در کشور نیز به رقم سه‌میلیون و 180هزار و 92نفر رسیده است. همچنین سه‌هزار و ۱۸۵نفر از بیماران مبتلابه کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که وضعیت نگران‌کننده فعلی درباره آغاز موج پنجم کرونا از هفته گذشته به گوش می‌رسد. دو روز قبل یکی از اعضای کمیته علمی مقابله با کرونا گفته بود که در استان تهران هم وضعیت خطرناک شده چه آنکه شهرهای دماوند و فیروزکوه به وضعیت قرمز رسیده‌اند و البته روز گذشته فرمانده ستاد مقابله با کرونا نیز این مساله را تایید کرد.

 هجوم وضعیت قرمز از استان‌های جنوبی

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته از گسترش شهرهای قرمز کرونا از جنوب به مرکز کشور و نیز افزایش روند بستری در شهر تهران خبر داد. آنطورکه دکتر سیماسادات لاری به ایرنا گفته است: شهرستان‌های مهران در استان ایلام، تنگستان، دشتستان، دشتی، دیر، عسلویه و کنگان در استان بوشهر، دماوند و فیروزکوه استان تهران، ایرانشهر، خاش، زابل و زاهدان از سیستان‌وبلوچستان، گراش، لارستان و لامرد در استان فارس در وضعیت قرمز ازلحاظ بیماری کرونا قرار دارند. وی اظهار داشت: در استان کرمان شهرهای بم، رودبار جنوب، قلعه‌گنج، کرمان و منوجان، در استان هرمزگان شهرهای بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، حاجی‌آباد، خمیر، رودان، قشم و میناب و یزد نیز در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.


بستری‌های تهران زیاد شد

لاری در ادامه به وضعیت تهران هم اشاره کرد و با بیان اینکه اکنون روند بستری در پایتخت افزایش یافته و احتمال قرمز شدن تهران وجود دارد، تصریح کرد با توجه به اینکه روند شهرهای قرمز کرونایی را رو به افزایش و اکنون ۳۲شهر است و تعداد شهرهای نارنجی۱۷۴ و شهرهای زرد نیز ۲۴۲ بوده از مردم می‌خواهیم پروتکل‌های بهداشتی را جدی گرفته و کاملا رعایت کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به روند واکسیناسیون علیه کرونا در کشور، باز هم مردم باید پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک، پرهیز از تجمعات، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی‌کننده را رعایت کنند، در غیر این صورت با موج پنجم کرونا مواجه خواهیم شد. لاری افزود: تقاضای ما از هموطنان گرامی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری و پرهیز از سفرهای غیرضروری است.

وی تصریح کرد: به همه افرادی که تاکنون واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند نیز توصیه می‌کنیم که همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنند. 

جلسه فوری برای تهران

آنچه در روزهای فعلی برای مردم مشهود است روند کند واکسیناسیون در سراسر کشور است. این در حالی است که با صدور مجوز مصرف برای واکسن کووبرکت که تاکنون بیش از یک‌میلیون دوز این واکسن نیز تولید شده و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و نیز واردات یک‌میلیون دوز واکسن ازسوی جمعیت هلال‌احمر، این انتظار می‌رود روند واکسیناسیون سرعت بگیرد.

در چنین شرایطی، جلسه فوری واکسیناسیون با حضور برخی از مسوولان وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد. دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به پیچیدگی‌های موجود در تهران، درخصوص تامین واکسن مکفی برای شهروندان، قول مساعد داد و گفت: براساس لجستیک تامین‌شده برای هر سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در استان تهران، کمبودی در زمینه واکسن وجود ندارد.

از طرفی، از هفته آینده، یک‌ونیم میلیون دوز واکسن به‌صورت هفتگی به وزارت بهداشت تحویل و سپس بین مراکز توزیع می‌شود، علاوه‌بر این واکسن کووبرکت نیز به مرحله تولید و توزیع می‌رسد، بنابراین ترکیبی از واکسن‌های خارجی و داخلی به میزان کافی برای پایتخت تامین می‌شود. معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: تیم‌های پشتیبانی تزریق واکسن باید در نظر گرفته شود.

از طرفی، بسیج و نیروهای مسلح اعلام آمادگی خود را برای دراختیارگذاشتن فضای فیزیکی و نیروی لازم اعلام کرده‌اند. علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا نیز با اشاره به وضعیت خاص استان تهران ازلحاظ تراکم و سالمندی جمعیت، حضور بالاترین تعداد بیماران خاص و فعالیت بیشترین مرکز دولتی ارائه‌دهنده خدمت، عنوان کرد: تقویت اطلاع‌رسانی از مراکز واکسیناسیون و نحوه ارائه خدمات باید در اولویت باشد.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران بر لزوم افزایش بازدیدهای میدانی از مراکز تجمیعی واکسیناسیون اشاره کرد و درخصوص مهم‌ترین مصوبه این جلسه ادامه داد: با توجه به تعداد مراکز تجمیعی و افزایش تعداد شیفت‌های واکسیناسیون، مقرر شد اقدامات لازم برای جلوگیری از هرگونه ازدحام غیرضروری صورت گیرد.

این اظهارات در شرایطی صورت گرفته است که برخی بی‌نظمی‌ها در مراکز واکسیناسیون و حتی برخورد شدید با سالمندان که فیلم این موارد نیز در فضای مجازی منتشر شده بود، نشان می‌دهد برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون به‌درستی صورت نگرفته و حتی پیامک‌های لازم برای دوز دوم نیز برای بسیاری از افراد همچنان ارسال نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha