پژوهشگران دریافته‌اند که داروی متفورمین، یکی از رایج‌ترین داروهای دیابت نوع ۲، می‌تواند علاوه بر کنترل قند خون، خطر ابتلا به کووید طولانی را تا ۲۱ درصد کاهش دهد. این یافته می‌تواند نویدی تازه برای بیماران مبتلا به دیابت و افراد در معرض خطر ابتلا به کووید طولانی باشد.

کشف جدید: داروی دیابت متفورمین خطر ابتلا به کووید طولانی را کاهش می‌دهد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی نیوز،متفورمین، دارویی پرکاربرد در درمان دیابت نوع ۲، شاید علاوه بر کنترل دیابت، مزیت دیگری نیز به همراه داشته باشد: کاهش خطر ابتلا به کووید طولانی. این نوع از کووید می‌تواند علائمی مانند خستگی شدید، مه مغزی و درد قفسه سینه داشته باشد و ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها پس از بهبود عفونت اولیه ادامه یابد. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که میلیون‌ها نفر ممکن است از کووید طولانی رنج ببرند.

طبق تحقیقی که سال گذشته انجام شد، بیمارانی که مبتلا به اضافه‌وزن یا چاقی بوده و به کووید مبتلا شده بودند، پس از مصرف متفورمین تا ۴۱ درصد کمتر احتمال داشت به کووید طولانی دچار شوند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که این دارو در درمان سرپایی کووید می‌تواند موثر باشد و به دلیل جهانی بودن، هزینه پایین و ایمنی بالا، می‌تواند به عنوان یک گزینه درمانی مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

در مطالعه جدید، محققان به بررسی این پرداختند که آیا بیمارانی که از متفورمین برای دیابت نوع ۲ استفاده می‌کنند، با کاهش خطر ابتلا به کووید طولانی مواجه هستند یا خیر. این پژوهش که روی حدود ۷۶۰۰۰ آمریکایی انجام شد، نشان داد بیمارانی که از متفورمین استفاده می‌کردند، ۲۱ درصد کمتر احتمال داشتند به کووید طولانی دچار شوند یا در طول شش ماه پس از ابتلا به کووید جان خود را از دست بدهند.

اگرچه مکانیسم دقیق اثرگذاری متفورمین بر کووید طولانی هنوز مشخص نیست، پژوهشگران گمان می‌برند که این دارو با کاهش التهاب، مهار ویروس و کاهش پروتئین‌های مرتبط با بیماری، نقش مهمی در کاهش علائم کووید طولانی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha