حلقه محاصره کرونا برای تمام دنیا تنگ‌تر از قبل شده است و در این میان ساده‌ترین و بهترین ابزار رعایت اصول و توصیه‌های بهداشتی سه‌گانه‌ای است که کادر درمان و مبارزان خط مقدم با کرونا سفارش می‌کنند.

کرونا روی موج سرعت

سلامت نیوز:حلقه محاصره کرونا برای تمام دنیا تنگ‌تر از قبل شده است و در این میان ساده‌ترین و بهترین ابزار رعایت اصول و توصیه‌های بهداشتی سه‌گانه‌ای است که کادر درمان و مبارزان خط مقدم با کرونا سفارش می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،کرونا دیروز در کشور ما جان‌183‌نفر دیگر را گرفت. بالا ماندن آمار روزانه جان باختگان ناشی از بیماری کرونا نشان می‌دهد که با جدیت و دقت همچنان باید به توصیه‌های بهداشتی توجه کرد. در فاصله ظهر روز چهارشنبه تا ظهر روز پنج‌شنبه نیز 198‌ایرانی جان خود را به‌دلیل ابتلا به کرونا از دست دادند.

آمار روزانه مبتلایان جدید کرونا در کشور و نیز آمار فوتی‌ها همچنان بالاست و این یعنی اینکه همچنان باید اصول بهداشتی را رعایت کرد. آنچه که در یک ماه گذشته در ایران و تمام دنیا تجربه شده است نشان می‌دهد که بر خلاف پیش‌بینی‌ها کرونا نه تنها با فرارسیدن تابستان و فصل گرما از بین نرفت بلکه به نظر می‌رسد این ویروس منحوس خطرناک‌تر از قبل در حال انتشار در تمام جهان است.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان دیروز و هنگام ارائه آمار روزانه مبتلایان به کرونا از 2379‌نفری سخن گفت که در فاصله ظهر روز پنج‌شنبه تا ظهر روز جمعه به آمار بیماران کرونایی کشور اضافه شده‌اند تا تعداد کلی این بیماران در پنج ماه گذشته به 269‌هزار و 440‌نفر برسد. این در حالی است که 1852‌نفر از بیماران تازه شناخته شده در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بستری شدند که همچنان آمار بالا و نگران‌کننده‌ای است. خانم سیماسادات لاری در سخنان خود به آمار بهبودیافتگان نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تا‌کنون ۲۳۲‌هزار و ۸۷۳‌نفر از بیماران، بهبود‌یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

بخش دیگر سخنان سخنگوی وزارت بهداشت مربوط به بیمارانی است که در وضعیت شدید این بیماری و تحت مراقبت ویژه در بیمارستان‌های کشور بستری هستند. به گفته لاری تعداد این بیماران به 3509‌نفر می‌رسد. از سوی دیگر وضعیت استان‌های آذربایجان‌شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان‌رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران به خصوص شهر آمل، کرمان و فارس همچنان قرمز است.

در استان‌های کرمانشاه، آذربایجان‌غربی، هرمزگان و کردستان هم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم مؤثر بوده و روند نسبتاً کاهشی در ابتلا، بستری و مرگ‌و‌میر ثبت شده است.

کرونا و گران شدن زندگی

افزایش فشارهای اقتصادی به مردم به‌دلیل نوسانات نرخ ارز موجب آزردگی خاطر بسیاری از مردم شده است.این در حالی است که در دوران شیوع کرونا برخی هزینه‌های دیگر نیز به زندگی‌ها اضافه شده و خانواده‌ها مجبورند برای وسایل ضدعفونی‌کننده، ماسک و دستکش نیز بخشی از درآمد خود را هزینه کنند. این در حالی است که برخی بیمارانی هم که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی بستری شده و پس از بهبود ترخیص شده‌اند عنوان می‌کنند مبالغ بالایی را به‌عنوان هزینه درمان پرداخته‌اند. آقای ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت درباره این مساله و نیز افزایش هزینه‌های درمانی گفته است: در نظام سلامت برای جلوگیری از بروز هزینه‌های فقرزا و کمرشکن خانوارها انجام دادیم.

به‌عنوان نمونه هر بیمار کووید‌۱۹ که فاقد پوشش بیمه است، از زمان بستری بر روی تخت بیمارستانی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد که این هزینه‌هایی را به بیمه و نظام سلامت تحمیل می‌کند. همچنین بیماران نیازمند به صورت رایگان و بیماران خارجی با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا یا به صورت رایگان و یا با پرداخت ۵ تا ۱۰‌درصد از فرانشیز، درمان می‌شوند.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر هر خانوار ایرانی به خاطر مسائل بهداشتی و درمانی در ایام کرونا حدود یک میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان (معادل ۱۰۰‌دلار در ابتدای پاندمی کرونا) افزایش هزینه داشته باشند، هزینه‌های کمرشکن سلامت از7/3‌درصد به حدود ۸‌درصد می‌رسد. در خانوارهای روستایی این شاخص از 9/4به 9‌/12درصد و در خانوارهایی که دارای فرد بیشتر از ۶۰‌سال هستند، این شاخص به 3‌/12درصد افزایش می‌یابد.


کرونا، بدتر از سقوط اقتصاد دنیا در سال‌۲۰۰۸

معاون کل وزیر بهداشت در تشریح معضلات اقتصادی بیماری کرونا نیز اظهار داشت: بر‌اساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، بحران اقتصادی ناشی از پاندمی کووید‌۱۹ بدتر از سقوط اقتصاد دنیا به منفی ۴‌درصد در سال‌۲۰۰۸ خواهد بود. همچنین رکود اقتصادی در اقتصادهای پیشرفته، خیلی بدتر از اقتصادهای ضعیف خواهد بود چون اقتصادهای پیشرفته در خدمات و ارتباطات، سهم بیشتری دارند.

دکتر حریرچی خاطرنشان کرد: در شرایط شیوع کرونا هزینه‌های مستقیمی مانند هزینه‌های انجام آزمایش قبل از تشخیص، درمان بیماران در بخش‌های بستری، سرپایی و مراقبت‌های ویژه، مراقبت از بیماران در منزل، تأمین اقلام حفاظت فردی، تأمین دارو در بازار آزاد و غیررسمی در برخی خانوارها و خوددرمانی مثلاً استفاده بی‌رویه از ویتامین‌های دی و ث، به سبد خانوار اضافه می‌شود.

حریرچی با اشاره به تحمیل برخی هزینه‌های غیرمستقیم به خانوارها در شرایط اپیدمی کرونا، گفت: از دست دادن شغل افراد مبتلا، ترس و اجتناب از مراجعه به بیمارستان‌ها برای سایر بیماری‌ها که منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت بیماری و پرداخت هزینه‌های سنگین‌تر دارد و همچنین تبعات روانی مرتبط با مشکلات اقتصادی از جمله مهم‌ترین هزینه‌های غیرمستقیم به خانوارها در این شرایط است.


هزینه‌های سنگینی که تحمیل خواهند شد

معاون کل وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کرونا هزینه‌های سنگینی بر نظام سلامت تحمیل کرده و خواهد کرد، افزود: هزینه تخت روز برای بیماران در بخش‌های عادی که شامل هزینه‌های اسکان، غذا و مراقبت‌های لازم است، حدود ۲۳۵‌هزار تومان محاسبه می‌شود اما در اسفندماه که دچار کمبود وسایل حفاظتی بودیم و مجبور به تأمین آن از بازار آزاد بودیم، به ازای یک روز مراقبت از یک بیمار کووید‌۱۹، فقط ۷۰۰‌هزار تومان برای تأمین لباس محافظتی هزینه کردیم.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: در حال حاضر برای هر بیمار کووید‌۱۹ با متوسط 5‌/2روز بستری در بیمارستان‌ها، حدود ۵۰۰‌هزار تومان فقط برای وسایل محافظتی از بیمار هزینه می‌شود که بر نظام سلامت تأثیر می‌گذارد. هزینه مستقیم یک کیت تشخیصی‌PCR حدود ۲۴۰‌هزار تومان و هزینه غیرمستقیم آن حدود ۴۰۰‌هزار تومان است.


هوا هم خرج دارد

دکتر ایرج حریرچی درباره برخی خدمات ارائه شده در مراکز درمانی از جمله تأمین اکسیژن مورد نیاز برای بیماران کرونایی تاکید کرد: قبل از شیوع کرونا در کشور در بیمارستان‌ها پیش‌بینی می‌شد که حداکثر ۱۰ تا ۱۵‌درصد از بیماران به اکسیژن نیاز دارند و در اکثر بیمارستان‌ها، ۵ تا ۷‌درصد از بیماران به اکسیژن نیاز داشتند اما بیش از ۹۵‌درصد از بیماران کووید‌۱۹ که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، به اکسیژن نیاز دارند و تعداد زیادی اکسیژن‌ساز به قیمت حدود یک میلیارد و ۷۰۰‌میلیون تومان برای بیمارستان‌ها تهیه و تأمین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha