داده‌های جدید نشان می‌دهند که برخی افراد مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD) در شرایط استرس بالا می‌توانند بهترین عملکرد خود را نشان دهند.

استرس و اختلال ADHD: یک رویکرد جدید در مواجهه با چالش‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، «مگی سیبلی»، روانشناس بالینی و استاد روانپزشکی در دانشگاه واشنگتن، در این تحقیق به بررسی توانایی افراد مبتلا به ADHD در مواجهه با استرس پرداخت. در یک مطالعه قبلی در سال ۲۰۲۲، او داده‌های ۶۰۰ بیمار را بررسی کرد و متوجه شد که بسیاری از این بیماران در طول زمان به حالت اولیه خود بازمی‌گردند.

در مطالعه اخیر که در مجله روانپزشکی بالینی منتشر شده، سیبلی مجدداً به این داده‌ها پرداخته تا شرایط تسکین علائم ADHD را شناسایی کند. او به طور غیرمنتظره‌ای دریافت که بیماران مبتلا به ADHD در شرایط استرس‌زا ممکن است بهترین عملکرد خود را داشته باشند.

سیبلی توضیح می‌دهد: «ما دریافتیم که برخی از بیماران ADHD در زمان‌هایی که نیاز به مقابله با یک رویداد دارند، مانند ضرب‌الاجل‌ها، حتی کارایی بیشتری از خود نشان می‌دهند و تمرکز بالاتری دارند.»

آریج آلارچی، دانشجوی دکتری روانشناسی در دانشگاه مک مستر، نیز به این نکته اشاره می‌کند که مغز افراد مبتلا به ADHD ممکن است به شرایط مختلف به طور متفاوتی واکنش نشان دهد. او می‌افزاید: «این افراد ممکن است بتوانند شرایط خود را برای مقابله مؤثرتر با ADHD تطبیق دهند و حتی در زمان استرس بهترین عملکرد را داشته باشند.»

مطالعات نشان داده‌اند که بیش از نیمی از بزرگسالان مبتلا به ADHD نیز اضطراب را تجربه می‌کنند. اما سیبلی معتقد است که این اضطراب ممکن است همیشه منفی نباشد. آلارچی و سیبلی هر دو تأکید می‌کنند که افراد مبتلا به ADHD باید به دنبال بهترین روش‌ها برای آرامش باشند، در حالی که اضطراب خود را در حدی حفظ کنند که برایشان مفید باشد.

آمار نشان می‌دهد که در ایالات متحده، از هر ۹ کودک یک نفر مبتلا به ADHD است و این اختلال در بیش از ۸ درصد از دانشجویان کالج نیز مشاهده می‌شود. این افراد معمولاً در سکوت با چالش‌های ناشی از اختلال خود مواجه هستند؛ از جمله حواس‌پرتی در سخنرانی‌ها، ناتوانی در انجام به موقع تکالیف و مشکل در برقراری روابط اجتماعی. این وضعیت حتی می‌تواند منجر به فراموشی در مصرف داروهای تجویزی شود که برای بهبود کیفیت زندگی آنها توصیه شده است.

این یافته‌ها می‌توانند به تغییر نگرش‌ها نسبت به ADHD و استرس کمک کنند و به افراد مبتلا نشان دهند که چگونه می‌توانند در شرایط دشوار بهتر عمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha