در پی حمایت‌های خیران و تغییر دیدگاه آموزشی، دانش‌آموزان محروم راسک به رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی راه یافته و امید به خدمت‌رسانی در مناطق کم‌برخوردار را افزایش داده‌اند. در حالی که کمبود پزشک یکی از چالش‌های اصلی حوزه سلامت این استان است، ورود دانش‌آموزان به رشته‌های تجربی و ریاضی نشانه‌ای مثبت از آینده‌ای روشن برای این منطقه به شمار می‌رود.

افزایش رشد علمی دانش آموزان سیستان و بلوچستان؛ امیدی برای تامین پزشکان مناطق محروم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، کمبود پزشک و مراکز درمانی یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه سلامت جنوب‌شرقی‌ترین استان کشور است؛ آن هم درحالی‌که مهم‌ترین رشته تحصیلی دانش‌آموزان سیستان‌وبلوچستان تا همین چند سال پیش علوم‌انسانی و درنهایت تلاش برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان بود تا با شغل معلمی، درآمدی برای امرار معاش داشته باشند اما حالا سقف آرزوی کودکان این منطقه بلندتر شده و در یکی از شهرهای کم‌برخوردار و مرزی آن 6، 7سالی است که رشته‌های تجربی و ریاضی در اولویت انتخاب دانش‌آموزان قرار گرفته‌اند. سال گذشته در شهر محروم و مرزی راسک 3دانش‌آموز و امسال هم 6دانش‌آموز در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی قبول شده‌اند و این در حالی است که آنها عمده امکانات آموزشی و رفاهی برای تحصیل را با کمک خیران و حامیان در اختیار دارند.


به‌هرروی حالا امید به داشتن آینده‌ای بهتر برای خودشان و اهالی منطقه چندین‌برابر شده و این در حالی است که حتی وزارت بهداشت هم برای تامین پزشکان و متخصصان مناطق محروم با مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کند و افزایش قبولی این دانش‌آموزان می‌تواند امیدواری به خدمت‌رسانی و ماندگاری‌شان در ‌ مناطق محروم را افزایش دهد.



نبض تند پزشکی در مرز

جاراللهی درباره شروع فرآیند آموزشی برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان راسکی در رشته‌های پزشکی و مهندسی هم توضیح می‌دهد: «با ورود خیران و حامیان، از سال96 به بعد کتاب‌های کمک‌آموزشی و کنکور خریداری و هزینه تغذیه و اقامت خوابگاهی هم تامین شد. بعد از این اتفاق بچه‌ها به‌تدریج وارد رشته‌های علوم‌تجربی و ریاضی شدند و پارسال نخستین سالی بود که ما در رشته‌های دندانپزشکی و پزشکی 3قبولی داشتیم و امسال این عدد به 6نفر رسید.»



به حمایت بیشتری نیازمندیم

به‌گفته جاراللهی این الگو در دیگر شهرهای محروم استان سیستان‌وبلوچستان هم درحال اجراست و حمایت‌ها توسعه می‌یابد. او به این نکته هم اشاره می‌کند که برای حمایت بیشتر از این دانش‌آموزان نیاز به حضور بیشتر خیران است؛ چون آموزش‌وپرورش بودجه‌ای برای چنین حمایت‌هایی ندارد. به‌هرصورت برای تداوم این اتفاق خوب حمایت بیشتری نیاز است؛ چون با این روند مناطق محروم می‌توانند از طریق خودشان نیروهای متخصص را تامین و تربیت کنند.


آغاز برنامه‌ریزی‌ها

مارال جاراللهی، فعال اجتماعی حامی بلوچستان و مربی رشد و توسعه کسب‌وکار درباره روندی که باعث افزایش آمار قبولی دانش‌آموزان این منطقه شده‌است، می‌گوید: «برنامه‌ریزی برای تحصیل این دانش‌آموزان توسط مدیران بومی و معلمان شهر راسک از چند سال پیش شروع شد. این درحالی بود که تا پیش از سال96، بچه‌های این منطقه وارد رشته‌های علوم انسانی می‌شدند و هدف عمده آنها ورود به رشته‌های انسانی به‌ویژه دانشگاه فرهنگیان بود تا معلم شوند.» او درباره دلیل این انتخاب هم بیان می‌کند: «آنها عمدتا از خانواده‌های محروم و کم‌درآمد هستند و وارد این حوزه می‌شوند تا حقوق معلمی دریافت کنند. از سوی دیگر این شهرها با کمبود نیروی آموزشی مواجهند و هنوز این کمبود وجود دارد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha