به مناسبت «روز ملی مبارزه با سل»، مدیر کشوری برنامه کنترل سل وزارت بهداشت از ابتلای بیش از ۷۰۰۰ نفر به این بیماری در سال ۱۴۰۲ خبر داد و بر ضرورت آگاهی‌رسانی و ارائه خدمات رایگان درمانی به مبتلایان تأکید کرد.

بیش از ۷۰۰۰ نفر در ایران به سل مبتلا شدند/ ارائه خدمات رایگان درمانی به بیماران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مدیر کشوری برنامه کنترل سل و جذام وزارت بهداشت با اشاره به آمار مبتلایان به سل در کشور، بر درمان‌پذیر بودن این بیماری تأکید کرد. دکتر مهشید ناصحی گفت: «۲۳ مهرماه به عنوان روز ملی مبارزه با سل نامگذاری شده است تا به پاس زحمات حکیم زکریای رازی در زمینه این بیماری، قدردانی شود.»

وضعیت بیماری سل در کشور

سل، یک بیماری عفونی واگیردار است که می‌تواند هر بخشی از بدن را درگیر کند، اما بیشترین تأثیر آن بر روی ریه‌هاست. به گفته ناصحی، ۸۰ تا ۸۵ درصد موارد ابتلا به سل مربوط به ریه‌ها است. وی افزود: «در سال ۱۴۰۲، ۷هزار و ۲۶۱ نفر به این بیماری مبتلا شدند که ۴۴ درصد آنها زنان و ۲۵ درصد غیرایرانی بودند.»

نحوه انتقال بیماری

نحوه انتقال بیماری سل عمدتاً از طریق تنفس است. میکروب سل از طریق قطرات تنفسی حاوی باکتری که توسط افراد مبتلا به سل ریوی از طریق عطسه و سرفه منتشر می‌شود، منتقل می‌شود. ناصحی به این نکته اشاره کرد که در محیط‌های شلوغ و بدون تهویه، خطر انتقال این میکروب افزایش می‌یابد.

گروه‌های در معرض خطر

تمام افراد ممکن است به سل مبتلا شوند، اما برخی گروه‌ها مانند کودکان، سالمندان و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند. وی همچنین تصریح کرد که ۹۰ تا ۹۵ درصد افراد قادر به مهار میکروب سل هستند و تنها یک نفر از هر ۱۰ نفر مبتلا به بیماری می‌شود.

تشخیص و درمان رایگان

خدمات تشخیصی و درمانی سل به صورت رایگان در شبکه بهداشتی و درمانی کشور ارائه می‌شود. ناصحی گفت: «وزارت بهداشت به طور متوسط برای هر بیمار مبتلا به سل معمولی یک میلیون تومان و برای سل مقاوم ۵۰۰ میلیون تومان هزینه می‌کند.» داروهای مورد استفاده برای درمان بیماران نیز رایگان در دسترس است.

اهمیت آگاهی‌رسانی

ناصحی تأکید کرد که برای حذف این بیماری، نیاز به عزم ملی و مشارکت همگانی وجود دارد. او بیان کرد: «آگاهی‌رسانی عمومی در مورد سل و روش‌های پیشگیری و درمان آن از اهمیت بالایی برخوردار است.» مردم باید بدانند که این بیماری قابل درمان است و تشخیص و درمان آن رایگان است.

روز ملی مبارزه با سل فرصتی است تا همگان به اهمیت پیشگیری و درمان این بیماری توجه داشته باشند. با افزایش آگاهی عمومی و استفاده از خدمات رایگان درمانی، می‌توانیم گام‌های مؤثری در کنترل و کاهش شیوع این بیماری برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha