اخیراً یک مطالعه نشان داد که برخی از برندهای تامپون حاوی مقادیر قابل توجهی از فلزات سنگین از جمله آرسنیک، کادمیوم و سرب هستند. با توجه به اینکه افراد به طور منظم از این محصولات استفاده می‌کنند و تامپون‌ها در ناحیه‌ای حساس از بدن قرار می‌گیرند، نگرانی‌هایی در مورد ایمنی این محصولات و تأثیرات بلندمدت آن‌ها بر سلامت باروری به وجود آمده است. در این قسمت از پادکست، به بررسی این یافته‌ها و سوالات مرتبط با اثرات این فلزات بر سلامت زنان می‌پردازیم.

آلودگی تامپون ها با فلزات سمی/سلامت زنان در خطر است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از لوموند اخیراً یک مطالعه، مقادیر کمی از ۱۶ فلز سنگین از جمله سرب، آرسنیک و کادمیوم را در ۱۴ برند تامپون موجود در ایالات متحده و بریتانیا شناسایی کرده است. این یافته‌ها باعث ایجاد نگرانی‌هایی درباره ایمنی محصولات قاعدگی به ویژه در درازمدت شده است.

مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی انجام شد، وجود سرب و آرسنیک را در تامپون های قاعدگی نشان داد. این اثرات می تواند به طور بالقوه برای کلیه ها، کبد و سیستم عصبی مضر باشد. 

آرسنیک، کادمیوم، کبالت، کروم، سرب و روی… این‌ها تنها بخشی از فلزات سنگینی هستند که در یک مطالعه اخیر در نواربهداشتی شناسایی شده‌اند. با این حال، همه این فلزات بی‌خطر نیستند و برخی از آن‌ها به شدت برای سلامت انسان سمی هستند. در این قسمت از پادکست، به بررسی این یافته‌ها و اینکه آیا افراد باید نگران آلودگی فلزات سنگین در محصولات قاعدگی باشند، می‌پردازیم.

بیش از ۳۴ میلیون زن در ایالات متحده از تامپون استفاده می‌کنند، اما تحقیقات علمی در مورد ترکیب این نوع حفاظت بهداشتی بسیار نادر است. برای اولین بار، یک مطالعه از دانشگاه معتبر کالیفرنیا، برکلی که اوایل ژوئیه در نشریه Environment International منتشر شد، وجود بیش از ۱۶ فلز در این محصولات بهداشتی قاعدگی را نشان داده است. به طور خاص، حتی تامپون‌های ارگانیک از نظر آرسنیک نسبت به تامپون‌های معمولی دارای غلظت بالاتری بودند.

از میان ۱۴ برند مورد تجزیه و تحلیل که در ایالات متحده، بریتانیا و یونان به فروش می‌رسند، دانشمندان آرسنیک، کادمیوم، کروم، روی و سرب را شناسایی کردند. جننی آ. شیرستون، یکی از نویسندگان این مطالعه، نگران سرب است زیرا این ماده در تمام تامپون‌های آزمایش‌شده وجود داشت. او تأکید کرد که "هیچ سطح ایمنی از قرارگیری در معرض سرب وجود ندارد."

مقدار اندازه‌گیری‌شده (۱۲۰ نانوگرم در هر گرم) "نگران‌کننده" است، گفت این اپیدمیولوژیست که تحقیقات خود را برای نشان دادن دقیق اثرات سلامتی ادامه می‌دهد. او توضیح داد: "ما نمی‌دانیم آیا سرب می‌تواند از تامپون خارج شده و توسط بدن جذب شود یا خیر."

این دانشمند انتخاب کرد که ابتدا تامپون‌ها را مطالعه کند، زیرا "پوست واژن ویژگی‌های متفاوتی نسبت به پوست سایر قسمت‌های بدن دارد که می‌تواند آن را به جذب‌کننده‌ای مؤثرتر از مواد تبدیل کند." شیرستون اشاره کرد که اگر سرب در بدن موجود باشد، به سیستم عصبی حمله کرده و می‌تواند باعث یا تشدید بیماری‌های روانی شود.

آلودگی مرموز سایر فلزات سمی که توسط دانشمندان شناسایی شده‌اند، می‌توانند با آسیب به کبد، کلیه‌ها و سیستم قلبی-عروقی، خطر ابتلا به سرطان و دیابت را افزایش دهند. این مواد همچنین می‌توانند باعث مشکلات باروری شوند. تا به امروز، با این حال، شیرستون ارتباطی بین قرارگیری در معرض این فلزات و سندرم شوک سمی، که بسیار جدی است، ایجاد نکرده است.

گفتنیست یک فرد معمولی که قاعدگی دارد، در طول زندگی خود بیش از ۱۱,۰۰۰ پد استفاده می‌کند. برخی برآوردها نشان می‌دهد که این تعداد ممکن است برای تامپون‌ها و پدها به ۱۵,۰۰۰ نزدیک شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha