مطالعات نشان داده افرادی که پیش از خواب به‌طور مداوم از موبایل استفاده می‌کنند بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب و اختلالات خلقی قرار دارند.

استفاده از موبایل قبل از خواب شبانه ضرر دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، بعضی‌ها موقع خواب تلفن همراه را دور از خود و حتی بیرون از اتاق خواب می‌گذارند تا از امواج تلفن همراه و بیماری‌ها و عوارضی که به‌دنبال دارد در امان باشند.

 درعوض، خیلی‌ها هم اصلا به این حرف‌ها باور ندارند و معتقدند که موبایل هیچ ضرری برای سلامت انسان ندارد. آنها می‌گویند اگر ضرر داشت، حتما تا الان خود را نشان می‌داد. برای همین، موقع خواب، آن را روی تخت و کنار خود یا زیر بالش می‌گذارند و نیمه‌شب هم هر بار که برای خوردن آب یا استفاده از دستشویی بیدار می‌شوند، حتما یک ‌بار گوشی خود را چک می‌کنند. اما واقعیت چیست؟ آیا استفاده از موبایل موقع خواب شبانه برای سلامت انسان ضرر دارد؟


اختلال در تولید ملاتونین و بی‌خوابی

ملاتونین هورمونی است که بدن به‌طور طبیعی تولید و به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می‌کند. نور آبی ساطع‌شده از صفحه نمایش موبایل می‌تواند تولید ملاتونین را کاهش دهد.



خستگی چشم

خستگی چشم یکی دیگر از مشکلات ناشی از استفاده طولانی‌مدت از موبایل به‌خصوص در شب است. خیره شدن به صفحه‌ نمایش برای مدتی طولانی باعث خشک شدن و تحریک چشم‌ها می‌شود و ممکن است به مرور باعث مشکلات بینایی شود.



احتمال بروز افسردگی

برخی مطالعات نشان داده‌اند که استفاده بیش از حد از موبایل قبل از خواب می‌تواند باعث افزایش خطر افسردگی و انزوای اجتماعی شود. چک کردن پیام‌ها و شبکه‌های اجتماعی در شب ممکن است باعث مقایسه‌های منفی و احساس بی‌کفایتی شود.


افزایش استرس

خواندن خبرهای ناراحت‌کننده، پیام‌ها یا حتی مشاهده محتواهای گوناگون می‌تواند ذهن را فعال نگه دارد و فرایند آرامش برای خواب را مختل کند.



ریسک اختلالات روانی

مطالعات نشان داده افرادی که پیش از خواب به‌طور مداوم از موبایل استفاده می‌کنند بیشتر در معرض افسردگی، اضطراب و اختلالات خلقی قرار دارند. علاوه بر این، کم‌خوابی طولانی‌مدت ناشی از استفاده از موبایل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، چاقی و دیابت را افزایش دهد.



تأثیر بر تمرکز

استفاده از موبایل در طول شب، به‌ویژه هنگام بیدار شدن‌های مکرر، می‌تواند باعث بروز مه‌مغزی و کاهش تمرکز در طول شبانه‌روز شود.



موبایل و گردن‌درد

 کار با موبایل موقع خواب هم باعث گردن‌درد می‌شود. این حالت ناشی از آن است که موقع کار با موبایل ‌هنگام خواب، گردن و موقعیت بدن خود را درست تنظیم نمی‌کنید و فشار مضاعفی به گردن می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha