چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 376056

درحالی که تعرفه‌های پزشکی امسال 35 درصد رشد داشته است اما همچنان برخی پزشکان اقدام به دریافت زیرمیزی می‌کنند.

پزشکان زیرمیزی بگیر زورگو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس : «متأسفانه این روزها گرفتن رشوه برای برخی پزشکان مثل آب خوردن شده. من برای عمل لوزه پسرم مجبور شدم یک سکه تمام بدهم!» این صحبت‌های کارگر روزمزدی است که در بهترین حالت ماهانه ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان درآمد دارد.چند روز قبل بود که رئیس مرکز بازرسی سازمان امور مالیاتی، شاهین مستوفی از «شناسایی ۳ هزار و ۷۰۰ پزشک متخلف در سال ۱۴۰۲ خبر داد.» آنطور که وی گفته این پزشکان بیمار را مجبور می‌کنند هزینه ویزیت را کارت به کارت کنند یا از آن‌ها وجوه نقد دریافت می‌کردند.

زیرمیزی گرفتن پزشکان قدمتی طولانی دارد، به طوری که چند سال پیش نیز وزیر اسبق بهداشت قاضی‌زاده هاشمی نیز در این خصوص گفته بود که «ما پزشکان را ارشاد و تشویق می‌کنیم اما برخی پزشکان زیرمیزی بگیر نصیحت پذیر نیستند.»

دریافت زیرمیزی، دلار و سکه فقط مختص به پزشکان بیمارستان‌های خصوصی نیست و چندی پیش مسعود پزشکیان که به عنوان نماینده مجلس مشغول به کار بود گفته بود در بیمارستان‌های دولتی «دریافت پول‌هایی بالای ۲۰۰ میلیون تومان و سکه و دلار برای عمل کردن بیمار از سوی پزشک معالج امری رایج است!»

رییس انجمن متخصصین داخلی ایران ایرج خسرونیا معتقد است برخی پزشکان برای دریافت هزینه کارکرد خود باید ماه‌ها به دنبال بیمه بروند. بیمه‌ها به جای اینکه هزینه‌ها را همان روز یا حداقل آخر هر ماه واریز کنند با کلی کاستی آن را ۶ ماه تا یک‌سال بعد از جراحی پرداخت می‌کنند که این پول دیگر دردی از آن پزشک دوا نمی‌کند.سخنگوی سازمان تعزیرات محمدعلی اسفنانی می‌گوید که گروکشی از بیمار و مجبور کردن به پرداخت پول اضافه، سکه، ارز و یا موارد مشابه تخلف بوده و سازمان تعزیرات حکومتی برای جلوگیری از تضییع حق سلامت عمومی با جدیت با تخلفات برخورد می‌کند.

درحالی که کارشناسان معتقدند سازمان نظام پزشکی باید نظارت جدی بر مطب‌ها داشته باشد معاون درمان وزارت بهداشت سعید کریمی نیز می‌گوید که در صورتی که اثبات شود پزشک زیرمیزی گرفته است، برای مرتبه اول ۱۰ برابر و برای مرتبه دوم ۲۵ برابر و برای مرتبه سوم تا ۵۰ برابر جریمه می‌شود. البته درصد کمی از پزشکان دچار این تخلف می‌شوند ولی طبق مصوبه جریمه‌های سنگینی برای این موضوع قانون پیش بینی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha