جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 374627

ازدواج تغییرات متعددی در زندگی و حتی سلامتی به همراه دارد. زنان ممکن است متوجه تغییرات در وزن بدن و چرخه قاعدگی نیز شوند. بله، قاعدگی های منظم شما ممکن است به یک چرخه قاعدگی نامنظم تبدیل شود، اما ممکن است همیشه باعث نگرانی شما نباشد!

چرا بعد از ازدواج پریودها نامنظم میشود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث شاتز، ازدواج تغییرات متعددی در زندگی و حتی سلامتی به همراه دارد. زنان ممکن است متوجه تغییرات در وزن بدن و چرخه قاعدگی نیز شوند. بله، قاعدگی های منظم شما ممکن است به یک چرخه قاعدگی نامنظم تبدیل شود، اما ممکن است همیشه باعث نگرانی شما نباشد! صرفاً به این دلیل که بدن شما و چرخه قاعدگی مانند ساعت رفتار نمی کند، همیشه به این معنی نیست که ممکن است باردار باشید یا مشکل پزشکی داشته باشید.


پریودهای نامنظم چیست؟

یک چرخه قاعدگی معمولی بین 21 تا 35 روز طول می‌کشد و عادت ماهانه معمولاً بین 3 تا 7 روز رخ می‌دهد. هنگامی که چرخه های قاعدگی از یک الگوی قابل پیش بینی و ثابت از نظر دفعات، مدت یا جریان پیروی نمی کنند، دوره های نامنظم نامیده می شوند. بر اساس تحقیقی که در مجله پزشکی خانواده و مراقبت های اولیه در سال 2022 منتشر شد، شیوع جهانی پریودهای نامنظم بین 5 تا 35.6 درصد متغیر است.


علل نامنظم شدن عادت ماهانه بعد از ازدواج چیست؟

طی تحقیقات منتشر شده در مجله BMC Women's Health در سال 2022، ازدواج یکی از دلایل پریودهای نامنظم است. در اینجا برخی از دلایل احتمالی وجود دارد:


1. استرس

استرس عاطفی و جسمی مرتبط با تغییرات مهم زندگی، مانند ازدواج، می تواند تعادل هورمونی را که چرخه قاعدگی را تنظیم می کند، مختل کند. استرس باعث ترشح کورتیزول می شود که می تواند در تولید هورمون های تولید مثل مانند استروژن و پروژسترون اختلال ایجاد کند.

2. نوسانات وزن

تغییرات ناگهانی در وزن، چه افزایش یا کاهش وزن، می تواند بر منظم بودن چرخه های قاعدگی تأثیر بگذارد. بافت چربی در تولید استروژن نقش دارد و تغییرات قابل توجه وزن می تواند تعادل هورمونی را مختل کند.


3. تغییرات در فعالیت بدنی

افزایش یا کاهش سطح فعالیت بدنی که پس از تغییر سبک زندگی پس از ازدواج رایج است، می تواند بر نظم قاعدگی تأثیر بگذارد. ورزش شدید می تواند منجر به کاهش چربی بدن شود و بر سطح هورمون ها تأثیر بگذارد، در حالی که یک سبک زندگی بی تحرک می تواند به افزایش وزن و عدم تعادل هورمونی کمک کند.


 

4. تغییرات رژیم غذایی

تغییر در عادات غذایی، از جمله تغییر در دریافت مواد مغذی، می تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد. از آنجایی که جشن ها حتی بعد از مراسم عروسی نیز ادامه دارد، ممکن است غذاهایی با شکر تصفیه شده یا غذاهای فوق فرآوری شده بیشتر مصرف کنید. رژیم های غذایی سرشار از قندهای تصفیه شده و کم مواد مغذی ضروری ممکن است تولید و تنظیم هورمون را مختل کنند.

5. کنترل بارداری

شروع، توقف یا تغییر روش های کنترل بارداری می تواند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد. داروهای ضد بارداری هورمونی مانند قرص ها، دستگاه داخل رحمی (IUD) و ایمپلنت ها تعادل طبیعی هورمونی را تغییر می دهند تا از بارداری جلوگیری کنند که می تواند منجر به پریودهای نامنظم شود.

6. الگوهای خواب

کیفیت خواب شما نقش کلیدی در حفظ تعادل هورمونی دارد. اگر خوب نمی خوابید، می تواند بر نظم قاعدگی شما تأثیر بگذارد. طبق یک مطالعه در سال 2021 که در مجله تحقیقات خواب منتشر شده است، زنانی که کمتر از شش ساعت در شب می خوابند، معمولاً عادت ماهانه نامنظمی دارند.



آیا پریودهای نامنظم می تواند بر بارداری تاثیر بگذارد؟

بله، قاعدگی‌های نامنظم می‌تواند بر بارداری تأثیر بگذارد، زیرا پیش‌بینی تخمک‌گذاری را سخت‌تر می‌کند و به‌طور بالقوه نشان‌دهنده مشکلات اساسی سلامتی است که بر باروری تأثیر می‌گذارد.

در اینجا نحوه تأثیر آنها بر بارداری آمده است:

  • پریودهای نامنظم اغلب به معنای تخمک گذاری نامنظم است و پیش بینی زمان تخمک گذاری را دشوار می کند. این عدم قطعیت می تواند زمان لقاح را پیچیده کند.
  • همان عدم تعادل هورمونی که باعث پریودهای نامنظم می شود نیز می تواند بر تخمک گذاری و توانایی باردار شدن تأثیر بگذارد. هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون باید برای تخمک گذاری منظم و چرخه قاعدگی سالم در تعادل باشند.
  • شرایطی که باعث پریودهای نامنظم می شوند، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا اختلالات تیروئید نیز می توانند با باروری تداخل داشته باشند. برای مثال PCOS اغلب منجر به تخمک گذاری نادر یا غایب می شود.

راه درمان پریودهای نامنظم چیست؟

شما باید چرخه قاعدگی خود را کنترل کنید تا متوجه شوید که آیا دیر شده است یا خیر. همچنین می توانید کارهای زیر را انجام دهید:


1. تغییر سبک زندگی

اطمینان حاصل کنید که از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید که باید غلات کامل، میوه ها، سبزیجات، پروتئین های بدون چربی و همچنین چربی های سالم داشته باشد. از مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده، شکر و کافئین خودداری کنید. برای ارتقای سلامت کلی و تعادل هورمونی، یک برنامه ورزشی منظم داشته باشید.

2. مدیریت استرس

سعی کنید با انجام یوگا، مدیتیشن یا گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود و استراحت، استرس را کاهش دهید. شما باید در فعالیت هایی شرکت کنید که از آنها لذت می برید و به شما کمک می کند آرامش داشته باشید.

3. مدیریت وزن

به وزن سالم برسید و آن را حفظ کنید، زیرا هم کم وزنی و هم اضافه وزن می تواند باعث عدم تعادل هورمونی شود و بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد. می توانید با یک متخصص تناسب اندام یا متخصص تغذیه همکاری کنید تا برنامه ای برای مدیریت وزن سالم تهیه کنید.

4. معاینات منظم

مراجعه منظم به پزشک می تواند به نظارت بر سلامت قاعدگی شما کمک کند و هر مشکلی که در حال پیدایش است را به سرعت برطرف کند.  آزمایش پاپ اسمیر، معاینه لگن و آزمایش خون می تواند به تشخیص هر گونه بیماری زمینه ای کمک کند.


5. مکمل ها

اگر می توانید مکمل مصرف کنید، می توانید با پزشک مشورت کنید. اسید فولیک می تواند از سلامت کلی باروری حمایت کند و به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کند. کمبود ویتامین D ممکن است باعث بی نظمی قاعدگی شود، بنابراین مصرف مکمل می تواند کمک کننده باشد.

بسیاری از زنان درجاتی از بی نظمی قاعدگی را در مقاطع مختلف زندگی خود به دلیل عوامل مختلفی از جمله استرس، تغییر سبک زندگی و نوسانات هورمونی تجربه می کنند. پس از ازدواج، ممکن است این تغییرات به دلیل سازگاری ها و تجربیات جدید بیشتر به چشم بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha