درک درست از جایگاه نظام سلامت، پیوند آن با زندگی همۀ گروه‌ها، درنظرداشتن اسناد کلان در حوزۀ سلامت، بهره‌مندی از آموخته‌های ۴۵ سالۀ نظام جمهوری اسلامی ایران، هویت‌بخشی به اصناف، اصلاح تعرفه‌ها، اجرای نظام ارجاع خدمات پزشکی از جمله مطالبات عرصۀ سلامت از رئیس‌جمهور آینده و گروه همراهش است.

مطالبات نظام سلامت از دولت چهاردهم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،این‌ها بخشی از مطالباتی است که مهرداد اسدی، مسئول بسیج جامعۀ پزشکی استان اصفهان، در روزهای نزدیک به چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد. او در این خصوص به ایسنا توضیح داد: نکتۀ جالب‌ توجه دربارۀ انتخابات پیش رو آن است که سه نفر، یعنی ۵۰ درصد از نامزدهای رئیس‌جمهوری عضوی از نظام سلامت کشور هستند. فارغ از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور آیندۀ کشورمان خواهد شد، امید است که نظام سلامت جایگاه حقیقی خود را بیابد و نگاهی اصولی و واقع‌بینانه در این حوزه حاکم شود.

این متخصص و جراح کلیه و ارولوژی در تکمیل صحبت‌های خود گفت: ما در نظام سلامت تا جایی که ممکن است، موظفیم از نگاه‌های شعارزده فاصله بگیریم. برای صحبت‌ از مطالبات در قدم اول باید یک اولویت اساسی در نظام سلامت تبیین و درک شود. ما باید بدانیم که زندگی مردم که همان ولی‌نعمتان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران هستند، فارغ از هرگونه نگاه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اعتقادی پیوندی عمیق با نظام سلامت دارد. این رابطۀ تنگاتنگ و دوسویه را میان جامعه و نظام سلامت نباید نادیده گرفت.

او تأکید کرد: نظام سلامت جدا از مسئلۀ تخصص، جنبه‌های فرهنگی، امنیتی و اجتماعی دارد. اگر این نگاه اصولی در جزئی‌ترین تا کلان‌ترین بخش‌های سلامت ما حاکم نشود، شاهد تصمیماتی خواهیم بود که ممکن است به‌دوراز منطق و بی‌فرجام باشند. بنابراین، در گام نخست انتظار داریم که رئیس‌جمهور آینده ضرورت نگاه کارشناسی بی‌طرفانه را در نظام سلامت درک کند.

این پزشک با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور آینده و همراهان او باید در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا به اولویت‌های یادشده باور داشته باشند، اظهار کرد: مسئلۀ مهم دیگر بهره‌بردن از عبرت‌هاست. بیش از ۴۵ سال از حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد. در این سالیان در بخش‌های مختلف از جمله نظام سلامت دستاوردهای مهمی کسب کرده‌ایم.

ضرورت بهره‌مندی از تجربه‌های ۴۵سالۀ نظام سلامت موضوع بعدی بود که اسدی درباره‌اش خاطرنشان کرد: بهره‌مندی حداکثری و هدفمند و صحیح از این اندوخته‌ها حائز اهمیت است. هر گامی که دولت جدید در عرصۀ سلامت برمی‌دارد، باید با نظر به تجربه‌ها و درس‌های گذشته باشد.

مسئول بسیج جامعۀ پزشکی استان اصفهان به سندهای چشم‌انداز تبیین‌شده در کشورمان نگاه کرد و گفت: سیاست‌های کلی نظام سلامت از دهۀ ۹۰ شمسی با تأیید مقام معظم رهبری ابلاغ شد. مفاد آن دربردارندۀ ۱۴ بند و زیربندهای حساب‌شده و هوشمندانه‌ای است اما به‌دلایل مختلف شاهدیم که گاهی خواسته یا ناخواسته از آن غفلت می‌شود.

او پیروی از اسناد یادشده را یکی از مطالبات مهم در حوزۀ نظام سلامت برشمرد و خاطرنشان کرد: ما نباید در حوزۀ سلامت مدام از شاخه‌ای به شاخه‌ی دیگر برویم و بی‌هدف حرکت کنیم. به جهت‌گیری و نظم و سامان نیازمندیم که در سایۀ عمل دقیق به این اسناد کلان دست‌یافتنی است.

طبق قانون و بدون تبعیض به سلامت افراد توجه کنید

اسدی با تأمل در این نکته که گام‌برداشتن بر اساس واقعیت‌ها و بضاعت‌های ساختاری، سازمانی و بودجه‌ای موجود ضرورت دارد، چنین شرح داد: گاهی در نظام سلامت ممکن است طرح و برنامه‌ای ارائه شود که جذابیت خاصی هم داشته باشد، اما با نیاز ما و خواسته‌های حیاتی‌مان منطبق نباشد. در چنین مواقعی قطعاً سلامت کشور به بیراهه خواهد رفت.

هویت‌بخشی به صنف‌های فعال در نظام سلامت مطالبۀ دیگری بود که این متخصص ارولوژی درباره‌اش این‌گونه توصیف کرد: در حال حاضر، به‌رغم همۀ تلاش‌ها برخی از افراد فعال در نظام سلامت نتوانسته‌اند از جایگاه، مرتبۀ علمی، اجتماعی و حقوقی خود به‌نحو احسن سهمی داشته باشند. این مسئله آسیب‌زاست. بهادادن به نظام‌های صنفی اصیل نیز اولویت مهمی است.

پزشک کشورمان تأکید کرد که برخی مسائل نیز باید بدون مسامحه و تعلل و همه‌جانبه پیگیری شوند و سپس ادامه داد: مهاجرت اعضای نظام سلامت از کشور یکی از این مقولات است. دلایل، زمینه‌ها و راهکارهای جلوگیری از مهاجرت باید در اولین فرصت زمانی واکاوی شود. راه‌حل‌های آن باید به سرعت مورد احصا و اجرا قرار بگیرد. باید به‌صورت جهادی برای حل آن اقدام کرد که مبادا در آینده به مسئله‌ای بحرانی و ‌چالش‌زا تبدیل شود.

او گفت: افزایش ظرفیت‌ها نیز اولویتی مهم است. افزایش ظرفیت‌ها در نظام سلامت نباید برای خوشایند رسانه‌ها و جایگاه آماری‌شان مورد توجه قرار بگیرند. در هر حیطه‌ای که به افزایش ظرفیت تصمیم گرفته می‌شود، باید بر اساس مطالعات، کارشناسانه و به‌دور از تعصبات گام برداشت.

فضای کسب‌وکار موضوع دیگری بود که اسدی درباره‌اش توضیح داد: گاهی به جد یا طنز از ثروت فراوان و جایگاه خاص افراد فعال در نظام سلامت می‌گویند. آیا این موضوع را به تمامی افراد فعال در نظام سلامت می‌توان نسبت داد؟ آیا همۀ فعالان نظام سلامت ما بی‌دغدغه و بی‌دردند؟! حتی در نظام سلامت نیز اشتغال بحث مهمی است و به مراقبت و ترمیم نیاز دارد.

تعرفه‌های نظام سلامت نیز موردتوجه این پزشک بود و چنین درباره‌شان بیان کرد: اصلاح تعرفه‌ها باید از سوی مردم و فعالان نظام سلامت و کادر درمان به‌صورت دوجانبه مطالبه شود. امید به زندگی در بین اعضای سلامت و درمان کشور ضرورت دارد. همچنین عنایت جدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به وضعیت جمعیت کشور و خاصه سالمندی‌ که مسائل و چالش‌های ویژۀ خود را دارد، نباید فراموش شود. وزارتخانۀ یادشده در حرکت به سوی جوانی‌جمعیت باید نقشی پررنگ‌ و اساسی ایفا کند.

اسدی دربارۀ مسئلۀ دارو اظهار کرد: در موضوع دارو خودکفایی حائز اهمیت است. دارو باید در جایگاه اولویتی مدام و مستمر در نظر باشد. نظام سلامت، تمام گروه‌های جمعیتی و اقشار جامعه را در بر می‌گیرد. چه ارائه‌دهندگان خدمت و چه دریافت‌کنندگان خدمت از جنبه‌های مختلف زندگی‌شان تحت‌تأثیر نظام سلامت قرار دارد. این به معنای اهمیت همیشگی و روزافزون نظام مذکور است.

نظام ارجاع خدمات پزشکی موضوع بعدی بود که این پزشک درباره‌اش تأکید کرد: این مسئله در همه جای دنیا وجود دارد. ما باید متناسب با ظرفیت‌ها و محدودیت‌هایمان گام برداریم. تشکیل و تقویت نظام ارجاع اهمیت اساسی دارد؛ چراکه ما را به سوی افزایش بهره‌وری و کارایی و کیفیت حداکثری هدایت خواهد کرد.

مسئول بسیج جامعۀ پزشکی استان اصفهان ادامه داد: در توزیع ارائۀ خدمات ممکن است تناسبی در کشور وجود نداشته باشد و برای نمونه بین پایتخت و نقاط دیگر تبعیض‌هایی ببینیم. بنابراین، باید به نگاه عدالت‌محور در نظام سلامت نیز عنایت داشت که در دولت شهید آیت‌اللّه رئیسی هم مدنظر واقع شد.

او با اشاره به این واقعیت که زیست هر فرد در جامعه از پیش از تولد تا زمان مرگ متأثر از نظام سلامت است، یادآور شد: رئیس‌جمهور آینده باید بداند که بر اساس قانون اساسی کشورمان موظفیم که سلامت و امنیت سلامت تمامی افراد جامعه را بدون هیچ تبعیضی تأمین کنیم. این حقی طبیعی و بدیهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha