دادستانی تهران، اداره منابع طبیعی را ملزم به استقرار یگان حفاظت در تمامی پارک‌های جنگلی تهران کرد. این تصمیم به دنبال ماجرای خشکیدگی ۸۰۰ درخت در پارک جنگلی چیتگر گرفته شد.

الزام به استقرار یگان حفاظت در تمامی پارک‌های جنگلی تهران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، وقتی فعالان فضای مجازی تصاویری از علامت‌گذاری درختان خشکیده پارک چیتگر منتشر کردند و درباره پیامدهای قطع آنها هشدار دادند.رضا بیانی، مدیرکل سازمان منابع طبیعی استان تهران پیش‌تر گفته بود تنش آبی این بلا را بر سر درختان چیتگر آورده است و اگر این درختان به طور منظم هفته‌ای ۱۰ تا ۱۵ لیتر آبیاری نشوند، باقی درختان هم به این سرنوشت دچار خواهند شد.

ماجرا از کجا آغاز شد؟


روزنامه ایران در تاریخ 7 خردادماه سال‌جاری از خشکیدگی درختان چیتگر به دلیل بی‌آبی و آفت‌زدگی خبر داد. مدیرکل سازمان منابع طبیعی استان تهران، تنش آبی را مهم‌ترین مسأله‌ای دانست که در حال حاضر پارک‌های تهران با آن روبه‌رو هستند.به گفته او این موضوع، در نهایت باعث خشکی و رسیدن درختان به سن دیرزیستی خواهد شد که در حال حاضر وضعیت سرخه‌حصار و چیتگر از دیگر پارک‌ها وخیم‌تر است.براساس گزارش کارشناسان ما در سازمان، از مجموعه ۲ میلیون درخت در پارک‌های چیتگر و سرخه‌حصار نزدیک به ۱۶ هزار اصله دچار خشکیدگی و آفت شدند.

آغاز احیای درختان چیتگر


افزایش نگرانی‌ها درباره خشکی درختان چیتگر در نهایت باعث ورود دادستان تهران به ماجرا در خردادماه شد. تا جایی که دادستان تهران و سرپرست دادسرای ناحیه ۳۷ (ویژه انفال) از محل مورد اشاره بازدید میدانی انجام دادند و جلساتی را با حضور دستگاه‌های متولی برگزار کردند. پس از این جلسات بود که دستوراتی توسط دادستانی برای جلوگیری از خشک شدن بیشتر درختان صادر شد.

دستور برای احیای چیتگر


تشکیل کارگروه ویژه برای جلوگیری از خشکی و احیای درختان، تهیه شناسنامه برای آن‌ها، پیش‌بینی منابع آبی موردنیاز، ایجاد شبکه تأمین آب جدید برای آبیاری، بررسی امکان رشد و احیای درختان، آبیاری منظم و با برنامه، ارائه گزارش وضعیت درختان بوستان‌های تهران، تحویل نقشه‌ها و مستندات قانونی جهت اخذ سند کاداستر بوستان چیتگر به مساحت ۸۷۰ هکتار به اداره کل ثبت‌اسناد و املاک استان تهران، به‌روزرسانی سامانه نهال، پیگیری و اجرای عملیات عمرانی احیای قنوات (در ۴ نقطه) جهت استفاده برای آبیاری درختان و استقرار یگان حفاظت منابع طبیعی با اختصاص نیرو و امکانات لازم در مناطق هشتگانه بوستان‌ها و جنگل‌ها از مهم‌ترین دستورات دادستان تهران به مراجع ذی‌ربط بود.

کاشت هزار اصله درخت در چیتگر


علی صالحی، دادستان تهران از آبیاری کامل پارک جنگلی چیتگر تا روزهای آینده خبر داد و گفت: پارک چیتگر سال‌ها آبیاری نمی‌شد. با پیگیری‌های صورت‌گرفته، مسیر لوله و شبکه برای انتقال آب نصب شد و همچنین قنواتی که به این جنگل می‌رسیدند، لایروبی شدند تا قابل‌ استفاده شوند.
وی ادامه داد: تعدادی از درخت‌های پارک جنگی قطع شده بود و ۸۰۰ کنده در آنجا باقی‌مانده بود که باعث آفت‌زایی می‌شد. به دستگاه مربوطه اعلام شد که طی یک هفته کنده‌ها را خارج کنند و جای آن درختان متناسب کاشته شود. با پیگیری‌های انجام شده حدود ۱۰۰۰ اصله درخت تاکنون کاشت شده است.

بازگشت حقابه چیتگر پس از ۱۰ سال


پس از پیگیری‌های ویژه دادستان تهران و انجام اقدامات لازم طرح آبیاری درختان پارک جنگلی چیتگر، پاک‌سازی آفت درخت‌ها و صدور سند اراضی پارک و بوستان جنگلی چیتگر تحت مالکیت سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور پس از ۶۰ سال انجام شد. همچنین پس از ۱۰ سال حقابه پارک جنگلی چیتگر به این پارک بازگشت.


صالحی در این رابطه، افزود: یگان‌های حفاظت از منابع طبیعی در پارک جنگلی چیتگر مستقر شده است، همچنین منابع طبیعی تکلیف دارد تمام درختان چیتگر را که خشک شده‌اند پس از آبیاری یک‌ماهه در صورت عدم احیای آنها قطع و شهرداری نسبت به کاشت درختان جایگزین بلافاصله اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha