متخصص پزشکی خانواده گفت: وزیر بهداشت دولت آینده نباید تحت تاثیر فشارهای سیاسی متعدد قرار گیرد و سلامت مردم را بر همه چیز ارجح‌تر بداند. چنین وزیری می‌تواند موریانه‌های فساد را به خوبی شناسایی کرده و دست فرصت‌طلبان را از سر چشمه‌های باریک اعتبارات سلامت کوتاه کند.

دولت چهاردهم موریانه‌های فساد را در حوزه سلامت شناسایی کند/ لزوم اجرای تمام عیار پزشکی خانواده

به گزارش سلامت نیوز، ابراهیم نوری‌گوشکی، متخصص پزشکی خانواده در گفت‌وگو با ایسکانیوز درخصوص اینکه دولت چهاردهم باید چه اولویت‌هایی در حوزه سلامت داشته باشد، گفت: رییس جمهور محترم دولت چهاردهم باید آشنا به نظام سلامت، معتقد به اجرای اصولی و یکپارچه پزشکی خانواده مطابق با شواهد جهانی و بومی‌سازی شده در کل کشور باشد. تمام صفات لازم برای صدارت وزارت در بخشی از سخنان امیر مومنان حضرت علی (ع) و نامه امام به مالک اشتر مشهود است.

وی افزود: از سخن امیرمؤمنان(ع) بر می‌آید کسانی که دانش و توانایی انجام مسئولیتی را دارند، باید خود این مسئولیت را به عهده گیرند و به ناتوان نسپارند؛ زیرا این گونه رفتار، خود خیانتی از سوی دانشمند تواناست: «اگر نبود عهدی که خداوند از علمای امت گرفته است که در برابر شکم‌ بارگی ستمگر و گرسنگی ستمدیده سکوت نکنند، من مهار شتر خلافت و حکومت را رها می‌کردم و از آن صرفنظر می‌نمودم (نهج‌البلاغه، خ ۳)».

متخصص پزشکی خانواده توضیح داد: با توجه ویژه به بیانات مولای متقیان حضرت علی (ع)، رئیس‌جمهور باید بهترین گزینه‌ها را فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی انتخاب کند. بهترین گزینه برای وزارت بهداشت باید از کسانی باشد که توانایی و شایستگی، علم و دانش کار و امانتداری داشته باشد و مشکلات سلامتی مردم را به خوبی بشناسد.

وی ادامه داد: اگر قانون اساسی ما اجازه می‌داد، بهترین کار این بود که بهترین وزیر بهداشتی را که در جهان فعال بوده، در این برهه زمانی دعوت کنیم. چون سیاست‌گذاری سلامت کار بسیار حرفه‌ای، دقیق و تخصصی است. دست‌کم اگر نمی‌شود چنین کنند، رئیس جمهور نباید به فشارهای سیاسی و باندی تن بدهد.

کارشناس سلامت عنوان کرد: در شرایط فعلی و بحران در نظام سلامت باید در دولت آینده وزیری انتخاب شود که جسارت، تجریه و خلاقیت کافی داشته باشد. وزیر بهداشتی با ویژگی‌های منحصر ‌به ‌فرد که بتواند با پرهیز از بی‌‎عدالتی، اجرای پزشکی خانواده، نظام ارجاع و بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌های بهداشتی درمانی، فشار هزینه‌های کمرشکن درمان را کشور بر مردم محروم کاهش دهد.

وی ادامه داد: شاید نظام سلامت طی سال‌های گذشته، کمتر وزیر بهداشتی را سراغ داشته باشد که جسورانه پس از دریافت نقطه نظرات دلسوزان نظام سلامت، بررسی عملکرد حوزه بهداشتی درمانی کشور به غفلت در عرصه سلامت پی برده و اقدامات مداخله‌ای را در دستور کار خود قرار دهد.

متخصص پزشکی خانواده با اشاره به ویژگی‌های وزیر بهداشت آینده بیان کرد: سکاندار وزارت ‌بهداشت باید در امور بهداشتی و درمانی و حوزه علمی و اجرایی، متخصص باشد. دولت آینده باید وزیری انتخاب کند که پاکدست بوده و پیشگیری را مقدم بر درمان بداند. چنین وزیری باید فراتر از شعار عمل کند و رسالت منصبش، تامین، حفظ و ارتقاء سلامتی آحاد جامعه باشد. وزیر بهداشت دولت چهاردهم، باید طلایه‌دار سیاست اجرای کامل پزشکی خانواده و نظام ارجاع مغفول مانده از برنامه‌ها و قوانین توسعه کشور باشد.

نوری اضافه کرد: وزیر بهداشت نباید تحت تاثیر فشارهای سیاسی متعدد و سهم خواهی برخی زیاده خواهان قرار گیرد و سلامت مردم را بر همه چیز ارجح‌تر بداند. وزیر باید کاملا عملیاتی، به موقع و بجا عمل کند. شناخت منابع اعتباری حوزه وزارت و ردیابی گلوگاه‌ها در توزیع اعتبارات بدون تعارض منافع و در نظر گرفتن قومیت و نژاد هم اهمیت بالایی دارد. چنین وزیری می‌تواند موریانه‌های فساد را به خوبی شناسایی کرده و دست فرصت‌طلبان را از سر چشمه‌های باریک اعتبارات سلامت کوتاه و در مسیر قانونی حرکت کند. وزیر نباید ردپایی از رانت خواران و سودجویان مافیایی را در نظام سلامت باقی بگذارد و در برخورد با خیانتکاران مماشات کند.

نوری معتقد است که انتخاب وزیر بهداشتی پیشگیری‌محور در یک نظام شایسته‌سالار آن قدر در این وزارتخانه اهمیت دارد که بایستی مردم این مرز ‌و بوم، تندرستی و شادابی خود و فرزندانشان را وامدار بذل سخاوتمندانه سال‌های خدمات او بدانند. وی در این باره توضیح داد: جامعه متخصصین پزشکی خانواده جمهوری اسلامی ایران، منتظر معرفی وزیر بهداشتی است که از جنس تخصصی برنامه‌های پیشگیری محور و پزشکی خانواده است و آخرین تجربه‌اش صرفا طبابت درمانی در بیمارستان و یا مطب شخصی نیست و تجربه فعالیت‌های اجرایی و بهداشتی‌اش اندازه انتصاباتی نباشد که به لطف و عنایت وابستگی‌های سیاسی به آن رسیده باشد.
وزیر کارآمد مدیرانی انتخاب می‌کند که نظام سلامت را می‌شناسند

متخصص پزشکی خانواده با اشاره به اینکه وزیر کارآمد مدیرانی انتخاب می‌کند که نظام سلامت را می‌شناسند و آن را بدهکار خود نمی‌دانند، گفت: این مدیران در زیر مجموعه وزارتخانه و دانشگاه‌های علوم‌ پزشکی کشور هستند و مدتها پشت میز نشین نبوده‌اند و از صف اول شبکه‌های بهداشتی درمانی کشور آمده‌اند و نیازهای سلامت جامعه را درک کرده و نمی‌خواهند با شعار، بی‌برنامه‌گی‌های قبلی را دنبال کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه وزارت بهداشت محل تصمیم‌گیری در خصوص سیاست‌گذاری‌های کلان سلامت کشور و مردم است، وزیر بهداشت دولت چهاردهم باید از ورود و خروج بی‌ضابطه و اتوبوسی کارشناسان و مدیران ناکارآمد، بی‌تجربه و بدون کارکرد مشخص جلوگیری کند.


وزیر بهداشت دولت چهاردهم باید نگران آینده شغلی کادر درمان باشد

نوری توضیح داد: وزیر بهداشت دولت چهاردهم باید نگران آینده شغلی نیروی انسانی شاغل در بخش بهداشت و درمان و نیروهای ستادی باشد؛ نیروی انسانی که با تورم اقتصادی فعلی و بعضا نبود امنیت شغلی، معوقات طولانی مدت پرداختی از سال‌های قبل را به دوش می‌کشد. این نیروی انسانی در محروم‌ترین نقاط محروم این کشور در روزهای سخت و نفس‌گیر پاندمی کرونا در مراکز بهداشتی درمانی کشور در خط مقدم، جان بر کف، مشغول انجام وظیفه بوده است. صبر این نیروها از تصمیمات پشت درهای بسته در مورد آینده شغلی خود به سر آمده است. این تصمیمات در اتاق‌های فکری انفرادی توسط عده معدودی از مدیران گرفته می‌شود.

متخصص پزشکی خانواده بیان کرد: از رییس جمهور دولت چهاردهم خواهشمندیم تولیت وزارت بهداشت را به یک متخصص آشنا و درد کشیده در حوزه سلامت و فارغ از نگاه بالا به پایین بسپارد. وزیری که بتواند با برنامه‌ریزی علمی و مبتنی بر شواهد و کاربردی، از فرار نیروی‌های نخبه پیشگیری کند. علاوه بر این به فکر برنامه‌ریزی برای نیروهای جوان و تازه فارغ تحصیل باشد و از آسیب‌های‌های فعلی مانند مهاجرت و خودکشی در بین کادر بهداشت و درمان پیشگیری کند.

وی افزود: وزیر بهداشت دولت چهاردهم باید ساختار حال حاضر سلامت کشور را بشناسد و بداند که در شرایط کنونی ساختار فعلی توان مهار بحران‌های درونی خودش را ندارد. وزیر بهداشت باید اصلاحات ساختاری ایجاد واز مشارکت حداکثری نخبگان، منتقدان استفاده کند. چنین وزیری باید اجرای شایسته سالاری را با پیگیری در راه‌اندازی سیستم منسجم و با ثبات در ساختار نظام مدیریتی سلامت کشور در دستور کار قرار دهد.

نوری معتقد است که یکی از چالش‌های امروز نظام سلامت کشور نبود یکپارچگی و همبستگی در فرآیندهای خدمت نسبت به هم و همچنین مدیریت حاکم برای حل هر یک از مسائل نظام سلامت است. وی در این باره توضیح داد: اولویت اول دولت چهاردهم باید این باشد که براساس سیاست‌های کلی سلامت و با شناخت نیازهای مردم برای حل مشکلات آنها اقدام کند.
لزوم یکپارچه‌سازی و هوشمندسازی برنامه‌های راهبردی سلامت

وی افزود: قدم بعدی یکپارچه‌سازی و هوشمندسازی برنامه‌های راهبردی سلامت در کشور است. از طرفی شنیدن نقدهای سازنده صاحب‌نظران، پیشکسوتان و دلسوزان نظام سلامت و مشورت کردن با آن‌ها در سیاست‌های خرد و کلان هم اهمیت بسیاری دارد.


اهمیت اجرای تمام عیار برنامه پزشکی خانواده

متخصص پزشکی خانواده تاکید کرد: در همین راستا باید از ظرفیت حداکثری نخبگان و متخصصان اهل فن کشور در کرسی‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری به دور از هر گونه سوگیری، عملکرد سلیقه‌ای و جناح بندی سیاسی استفاده کند. در پایان از دولت چهاردهم انتظار داریم که برای خروج از بحران فعلی نظام سلامت، برنامه پزشکی خانواده را با استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود کشور بی‌وقفه و تمام عیار اجرا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha