دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 371694

میکروبیوم‌های دهان و معده به هم متصل‌اند و شناخت میکروب‌های موجود در دهان از وضعیت معده خبر می‌دهد.

تشخیص سرطان معده با شناسایی باکتری‌های دهان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، پژوهشگران می‌گویند آزمایش ساده دهان ممکن است کلید تشخیص زودهنگام سرطان دستگاه گوارش یا سرطان معده باشد.

پژوهشگران دانشگاه راتگرز در نیوجرسی آمریکا، در تحقیقی که به‌مناسبت هفته بیماری‌های گوارشی بناست در پایان ماه مه ارائه شود، به این نکته اشاره می‌کنند که باکتری‌های دهان به‌تنهایی می‌توانند نشانگر خطر سرطان معده باشند.

دکتر شروتی ردی پراتی و تیم او متوجه شدند که میکروبیوم (مجموعه میکروب‌های) دهان و معده به هم مرتبط‌اند و شناختن میکروب‌های موجود در دهان از وضعیت معده خبر می‌دهد. این موضوع پیامدهای مهمی دارد و به تغییر دستورالعملی آزمایشی منتهی می‌شود.

سرطان دستگاه گوارش، در میان سرطان‌های کشنده در جایگاه چهارم قرار دارد. تشخیص زودهنگام این سرطان دشوار است، و تشخیص نوع پیشرفته آن هم اغلب با خطا همراه است .

به گزارش مرکز سرطان مافیت، زمانی که این سرطان در حال پیشرفت است، احتمال دارد علائم آن جزو مشکلات معمول دستگاه گوارش تشخیص داده شود. درنتیجه سرطان معده، پیش از آن‌که علائم نگران‌کننده و آزمایش‌های ویژه تشخیص ضروری شوند، سال‌ها ناشناخته باقی می‌ماند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مجردها بیشتر در معرض سرطان معده قرار دارند.

پراتی می‌گوید: «هیچ دستورالعمل رسمی برای غربالگری مبتلایان به سرطان معده در ایالات متحده موجود نیست، و بیش از نیمی از موارد ابتلا به این بیماری زمانی تشخیص داده می‌شود که بیماری پیشرفت کرده است.»

به گزارش نیویورک‌پست، پراتی و تیم او، نمونه باکتری دهان بیمارانی را بررسی کردند که پیش‌تر آندوسکوپی شده بودند. از این گروه، ۳۰ نفر به سرطان معده مبتلا بودند، ۳۰ نفر شرایط پیش‌بدخیم معده داشتند و ۳۸ نفر نیز سالم بودند.

پژوهشگران متوجه شدند که میان میکروب‌های دهان گروه سالم، میکروب‌های دهان بیماران سرطانی و پیش‌سرطانی تفاوت‌های مهمی وجود دارد. علاوه بر این، محققان مشاهده کردند که باکتری‌های دهانی بیماران سرطانی و باکتری‌های دهانی بیماران پیش‌سرطانی تفاوت چندانی ندارند، امری که نشان می‌دهد به محض آنکه محیط معده آماده ابتلا به سرطان شود، هر دو میکروبیوم معده و دهان تغییر می‌کنند.

دکتر پراتی دستاورد اخیر را امیدوارکننده می‌داند و می‌گوید: «درمورد سرطان، چنانچه بیمار را پس از ابتلا به بیماری شناسایی کنید، کمی دیر است. زمان ایده‌آل برای پیشگیری از این بیماری وقتی است که سلول‌ها در حال تبدیل شدن به توده سرطانی‌اند. ما توانستیم افرادی را که در مرحله پیش‌سرطان قرار داشتند شناسایی کنیم و این امر امکان زیادی برای غربالگری مبتلایان و پیشگیری از بیماری به ما می‌دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha