شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 371160

سینه درد چرخه ای یا دوره ای به درد سینه ای گفته می شود که همراه با سیکل قاعدگی ظاهر می شود و از بین می رود. در حالی که بسیار رایج است، علت دقیق آن ناشناخته است.

 درد سینه قبل و در طول پریود طبیعی است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول هلث،  بسیاری از زنان معتقدند که اگر در یک یا هر دو سینه خود احساس درد کنند، چرخه قاعدگی آنها در شرف شروع است و بیشتر اوقات حق با آنهاست.

سینه درد سیکلی به درد سینه ای گفته می شود که همراه با سیکل قاعدگی ظاهر می شود و از بین می رود. در حالی که بسیار رایج است، علت دقیق آن ناشناخته است. درد سینه معمولاً حدود سه تا پنج روز قبل از پریود شروع می شود، اما می تواند از 10 روز قبل از پریود نیز احساس شود. 

پزشکان و محققان گمان می کنند که درد سینه با افزایش و کاهش هورمون ها در طول چرخه قاعدگی مرتبط است.

علائم سینه درد قاعدگی 

درد سینه که معمولاً به آن ماستالژی می گویند. نوع دیگر درد سینه غیر حلقوی است. درد دیگری نیز با عنوان نوع دوم وجود دارد که ممکن است در پستان شروع شود یا اصلا منبع درد آنجا نباشد. درد می تواند از ماهیچه های مجاور شروع شود و به سینه سرایت کند. 

علائم درد سینه دوره ای می تواند شامل حساسیت، تورم و گزگز سینه در یک یا هر دو سینه باشد.

این احساسات ممکن است درست قبل از قاعدگی تشدید شود و سپس به تدریج در طول دوره و بعد از آن کاهش یابد. برای برخی از زنان، درد سینه در طول چرخه آنها ادامه دارد و شدت آن متفاوت است.

زنان ممکن است در یک سینه یا هر دو درد داشته باشند. اما بسیاری از زنان دردی را احساس می کنند که در یک سینه بسیار بدتر از دیگری است و با افزایش سن زنان، درد به طور منظم کمتر احساس می شود و در یائسگی متوقف می شود. 

شاید به شما گفته شده باشد که سینه‌های شما فیبروکیستیک است، به این معنی که تغییرات غیرسرطانی دارید که به سینه‌های شما بافتی توده‌دار یا طناب مانند می‌دهد. اگر چنین چیزی را تجربه می کنید، ممکن است متوجه برجستگی های کوچک در یک یا هر دو سینه در طول دوره قاعدگی خود شده باشید.


چگونه می توان تشخیص داد که درد سینه دوره ای است؟

 علائم درد سینه دوره ای می تواند شامل حساسیت، تورم و گزگز سینه در یک یا هر دو سینه باشد. این احساسات ممکن است درست قبل از قاعدگی تشدید شود و سپس به تدریج در طول دوره و بعد از آن کاهش یابد. برای برخی از زنان، درد سینه در طول چرخه آنها ادامه دارد و شدت آن متفاوت است.

زنان ممکن است در یک سینه یا هر دو درد داشته باشند اما بسیاری از زنان دردی را احساس می کنند که در یک سینه بسیار بدتر از دیگری است و با افزایش سن زنان، درد به طور منظم کمتر رخ می دهد و در یائسگی متوقف می شود. 

علت سینه درد قاعدگی

سطح استروژن و پروژسترون معمولاً در طول چرخه قاعدگی در نوسان است؛ این هورمون ها سینه ها و سیستم تناسلی شما را برای بارداری احتمالی آماده می کنند.

بافت های سینه شما به این هورمون ها پاسخ می دهند و اعتقاد بر این است که مسئول درد سینه دوره ای هستند.

درد سینه معمولاً علامت سرطان سینه نیست، به خصوص اگر علائم مرتبط دیگری وجود نداشته باشد.  علائم سرطان سینه اغلب، اما نه همیشه، شامل وجود یک توده در سینه یا زیر بغل، ضخیم شدن یا تورم سینه و ترشح از نوک سینه است. 

کیست‌های سینه، تغییرات فیبروکیستیک و فیبروآدنوم پستان ممکن است باعث درد نوسانی پستان شوند، حتی اگر همه این‌ها شرایط خوش‌خیم پستان باشند. 

سعی کنید نترسید

اغلب اوقات، درد سینه با سرطان سینه مرتبط نیست، حتی زمانی که درد غیر چرخه ای باشد. یک مطالعه بزرگ نشان داد که از زنانی که برای درد سینه به دنبال مراقبت های پزشکی بودند، تنها 0.2٪ به سرطان سینه مبتلا بودند. 

سینه درد قاعدگی چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر نگران درد ماهیانه سینه هستید و مطمئن نیستید که به دوره قاعدگی شما مربوط است یا خیر، سعی کنید نمودار درد سینه را برای خود ترسیم کنید. ارزیابی شدت درد و همچنین زمان شروع و پایان آن، می تواند به روشن شدن اینکه آیا درد سینه شما دوره ای است یا خیر  کمک کند و علل احتمالی آن را محدود کند.

درد سینه می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. مراجعه به متخصص زنان هم برای تشخیص درست و هم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت این ناراحتی ایده خوبی است.

متخصص زنان ممکن است یک معاینه بالینی پستان، یک ماموگرافی و یا یک مطالعه اولتراسوند یا MRI انجام دهد (اگر خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش یافته باشد). داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان سینه این خطر را افزایش می دهد. با این حال، یادآوری این نکته مهم است که اکثر زنانی که به سرطان سینه مبتلا می شوند، سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را ندارند. 

سینه درد قاعدگی چگونه درمان می شود؟

اولین قدم در درمان درد سینه‌تان این است که بپذیرید که این درد اگرچه ممکن است آزاردهنده و شدید باشد اما طبیعی است. همچنین برخی از زنان می ترسند که با شکایت از چیزی که سایر زنان آن را طبیعی می دانند، بیش از حد حساس باشند.

اگر این درد شما را آزار می دهد به متخصص زنان مراجعه کنید آنها به شما کمک می کنند تا درد کمتری تجربه کنید.

سینه بند جدید امتحان کنید

اگر سوتین شما به اندازه کافی برای شما مناسب نیست، رباط‌هایی که سینه‌ها را به دیواره سینه‌تان متصل می‌کنند می‌توانند بیش از حد کشیده شده و دردناک شوند. ممکن است متوجه شوید که درد هنگام ورزش یا پایین آمدن از پله ها بدتر می شود. 

سوتین مناسب ممکن است جهش و نوسان بافت سینه را در طول دوره قاعدگی کاهش دهد و درد سینه را آرام کند.  در هر صورت، باید مطمئن شوید که سینه بند شما اندازه مناسبی دارد.

ویتامین ها و مکمل های غذایی

تعدادی از درمان های جایگزین که تا حدی مورد ارزیابی قرار گرفته اند عبارتند از  روغن گل مغربی ( گامولنیکاسید)، ویتامین E و ویتامین B6 .

یک مطالعه کنترل شده تصادفی دوسوکور در سال 2018 به توانایی قطره بابونه در بهبود درد سینه دوره ای پرداخت.

اما قبل از مصرف حتما با متخصص مشورت کنید. ممکن است بی ضرر به نظر برسند، اما گیاهان و ویتامین ها می توانند با داروهای دیگری که مصرف می کنید تداخل داشته باشند.

داروهای تجویزی 

داروهای تجویزی که می توانند مفید باشند عبارتند از داروی ضد التهابی موضعی توپریسین (دیکلوفناک).

برای درد شدید پستان مربوط به پریود، گزینه‌های دیگر عبارتند از پارلودل (بروموکریپتین)، تاموکسیفن یا دانازول (داناکرین). 

برخی از ترکیبات قرص های ضد بارداری نیز ممکن است به کاهش درد سینه مرتبط با قاعدگی کمک کند. با متخصص زنان و زایمان خود همکاری داشته باشید تا بر اساس علائم خاص شما بهترین گزینه را برای شما انتخاب کند.

به خاطر داشته باشید که تسکین درد اغلب مستلزم آزمون و خطا است. پس صبور باشید.

کاهش وزن داشته باشید

تحقیقات نشان می دهد که چاقی یک عامل خطر برای درد سینه است. در واقع، هر گونه افزایش وزن می تواند خطر درد را افزایش دهد. برای برخی از افراد، کاهش وزن می تواند درد سینه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و حتی ممکن است تنها درمان مورد نیاز آنها باشد. حتی کاهش وزن 2 یا 3 پوندی می تواند به کاهش درد سینه کمک کند.

خودمراقبتی را امتحان کنید

برخی از نکات می تواند درد سینه شما را در طول دوره قاعدگی تسکین دهد:

  • تنش زدایی: سطح استرس خود را با ورزش کردن، دوش گرفتن یا انجام تمرینات تنفسی ساده کاهش دهید. رایحه درمانی همچنین ممکن است به کاهش استرس کمک کند که به نوبه خود می تواند درد سینه شما را به حداقل برساند.
  • وعده غذایی خود را بررسی کنید: انجمن بین المللی تحقیقات سرطان توصیه می کند که گوشت را به عنوان یک چاشنی در نظر بگیرید و فضایی که در بشقاب شما اشغال می کند را به یک سوم یا کمتر محدود کنید. بقیه بشقاب خود را با سبزیجات، میوه ها و غلات کامل پر کنید.
  • نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنید: شواهد حکایتی نشان می دهد که کافئین می تواند درد سینه دوره ای را تشدید کند. محدود کردن مصرف کافئین در قهوه، چای، نوشابه و حتی شکلات حداقل ارزش امتحان کردن را دارد.
  • نمک اضافه شده را کاهش دهید: نمک منجر به احتباس آب می شود که می تواند فشار روی سینه ها را افزایش دهد.
  • مسکن‌ مصرف کنید: یک داروی ضد التهابی مانند ادویل (ایبوپروفن) را در نظر بگیرید که می‌تواند به تسکین دردهای قاعدگی نیز کمک کند.
  • از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید: یک کمپرس گرم یا سرد را هر بار به مدت 20 دقیقه روی سینه قرار دهید. حتما یک حوله بین پوست و بسته قرار دهید تا بافت سینه شما تحریک نشود.


 

چه زمانی باید به متخصص مراجعه کنید؟

اگر درد سینه فعالیت های شما را محدود می کند، به خصوص اگر شدید باشد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

شاید دانستن اینکه سرطان سینه در سینه‌های دردناک و بدون علائم دیگر نادر است کمک کند.  علاوه بر درد سینه، سایر علائم معمول سرطان سینه عبارتند از: 

  • توده ای در سینه یا زیر بغل که سفت و غیر قابل حرکت به نظر می رسد
  • ضخیم شدن یا تورم بخشی از سینه
  • تحریک یا گودی پوست سینه
  • قرمزی یا پوسته پوسته شدن در نوک پستان یا پوست سینه
  • درد نوک پستان
  • ترشح یا خون از نوک پستان

در صورت مشاهده هر یک از این علائم علاوه بر درد سینه، برای ارزیابی به پزشک خود مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که درد سینه یک علامت شایع در بارداری به خصوص در سه ماهه اول است. در بسیاری از موارد، درد پستان مربوط به بارداری یک تا دو هفته پس از لقاح، حتی قبل از اولین قاعدگی از دست رفته شروع می شود. به این ترتیب، بسیاری از مردم آن را با درد سینه دوره ای (مربوط به قاعدگی) اشتباه می گیرند.

قابل ذکر است که درد پستان ناشی از بارداری اغلب با درد و حساسیت نوک سینه رخ می دهد. اگر شما نیز این علائم را تجربه می کنید و احتمال بارداری وجود دارد، آزمایش بارداری بدهید یا با پزشک تماس بگیرید.