چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 370887

اخیرا ۲۲ نفر در ۱۱ ایالت آمریکا پس از تزریق نوعی بوتاکس تقلبی، با عوارضی چون مشکل در تکلم، تنفس و تاری دید مواجه شدند.

عوارض تزریق بوتاکس تقلبی؛ از تاری دید تا افتادگی پلک

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، هشدارها درباره تزریق بوتاکس تقلبی که افراد آموزش‌ندیده انجام می‌دهند، رو به افزایش است. اداره بهداشت شهر نیویورک اخیرا اعلام کرد سه نفر به دلیل تزریق بوتاکس تقلبی به صورت، گردن و قسمت فوقانی پشت یا زیر بغل، کارشان به بیمارستان کشیده است.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، این سه نفر چند روز یا چند هفته پس از تزریق با طیفی از علائم شامل دوبینی، افتادگی پلک، دشواری در بلع، مشکل در تنفس و بالا بردن بازوها مواجه شدند که در نهایت یکی از آن‌ها به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد و دو نفر دیگر در بخش بستری شدند.

ماده‌ فعال در بوتاکس یک نوع خاص از سم نوروتوکسین به نام بوتولینوم (Botulinum toxin) است. این سم از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تهیه و برای فلج‌کردن موقت عضلات استفاده می‌شود. با تزریق بوتاکس، اثر مخرب این سم بر اعصاب عضلانی باعث می‌شود عضلاتی که خطوط و چین‌ و چروک‌ها را ایجاد می‌کنند، شل شوند و چروک‌ها کاهش یابند.

برخی افراد برای مقاصد زیبایی به سراغ تزریق بوتاکس می‌روند و برخی هم به دلایل پزشکی مانند درمان میگرن یا زیاد عرق کردن از این روش استفاده می‌کنند.

مرکز کنترل ‌و ‌پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اخیرا گزارش داده که حداقل ۲۲ نفر در ۱۱ ایالت این کشور پس از تزریق نوعی بوتاکس تقلبی، با عوارضی از جمله مشکل در تکلم، تنفس و تاری دید مواجه شده‌اند. هیچ مرگی گزارش نشده است.

بنابر این گزارش، عموم مبتلایان زنان بین ۲۹ تا ۵۹ ساله‌ با میانگین سنی ۴۱ سال‌اند که تزریق بوتاکس را در «مراکز غیربهداشتی» مانند خانه‌ها یا مراکز ماساژ انجام داده‌اند. افراد معمولا به دلیل ارزان‌ بودن تزریق بوتاکس به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند.

در برخی از آن‌ها عوارض مانند تاری دید، افتادگی پلک و افتادگی پلک‌ها، نزدیک محل تزریق ظاهر شد اما در برخی دیگر، عوارض گسترده‌تر بود و به خستگی و ضعف عمومی منجر شد. یبوست، بی‌اختیاری ادرار، خشکی دهان و مشکل در بلند کردن سر نیز از علائم نگران‌کننده این تزریق اعلام شده‌اند.

کارشناسان توصیه می‌کنند که برای تزریق بوتاکس چه با هدف زیبایی و چه با اهداف درمانی، باید با متخصص مشورت کرد و تزریق باید در مراکز دارای تاییده وزارت بهداشت و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha