دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۵

بارش‌های سهمگین در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته باعث وقوع سیل در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و همچنین سیستان و بلوچستان شد.

همه راه‌های امدادرسانی به سیلزدگان باز شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، از لحظات اولیه وقوع این سیل با دستور رئیس جمهور و معاون اول، همه دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان در استان سیستان و بلوچستان بسیج شدند تا این سیلاب با کمترین تلفات و خرابی همراه شود.با گذشت سه روز از این سیل با تلاش نیروهای امدادی و دستگاه‌های اجرایی وضعیت به ثبات رسیده و برق بسیاری از روستاها وصل شد.

همچنین راه‌های ارتباطی و شریان‌های اصلی جنوب استان که در ساعت‌های اولیه قطع شده بودند با تلاش راهداری و فرمانداری و استانداری باز شدند و تردد در آنها در جریان است. آخرین وضعیت استان سیستان و بلوچستان و امدادرسانی به مناطق سیلزده و وضعیت راه‌ها و برق و آب را از مجید محبی، مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان و سخنگوی ستاد بحران این استان پیگیر شدیم.


مجید محبی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها بعد از صدور هشدار قرمز از سوی هواشناسی در آماده‌باش بودند، گفت: همان‌طور که شاهد بودیم این بارش سهمگین خسارت‌های زیادی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس بخصوص امارات وارد کرد. این بارش‌های سهمگین در سیستان و بلوچستان هم باعث بروز سیل بخصوص در غرب این استان شد. شهرستان‌های زرآباد و کنارک در غرب استان شاهد بیشترین بارش بودند؛ بطوری که در چند ساعت 270 و 230 میلی‌متر بارندگی در این دو شهرستان داشتیم.

همین بارش سنگین خسارت‌های زیادی را به حوزه راه‌ها وارد کرد و باعث شد دو محور شریانی در این استان قطع شود. همچنین در ساعت‌های اولیه بسیاری از خطوط ارتباطاتی استان قطع شد. با پیگیری‌هایی که انجام گرفت و همچنین حضور وزیر کشور به عنوان نایب رئیس شورای‌عالی مدیریت بحران کشور در جلسه ستاد بحران و دستور رئیس‌جمهور محترم و معاون اول ایشان بخش زیادی از مشکلات برطرف و در حال حاضر آب‌گرفتگی منازل و معابر در شهرستان کنارک برطرف شده است. حضور تیم‌های امدادی از استان‌های مختلف و همچنین شهرداری تهران و آب و فاضلاب همراه با توزیع بسته‌های امدادی و هلال احمر و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و کمک‌های مردمی باعث شد تا بخش زیادی از مشکلات برطرف شود.



برق 450 روستا وصل شد


وی با اشاره به اینکه امدادرسانی همچنان ادامه دارد، گفت: تردد در محورهای این استان به جز چند محور روستایی برقرار است. همچنین برق 450 روستا که بر اثر سیلاب قطع شده بود، وصل شد و خوشبختانه وضعیت شبکه برق در حال حاضر پایدار است. در بحث آب شرب نیز بر اثر سیلاب خط انتقال آب شهر کنارک در ۲ نقطه دچار آسیب شد که با تلاش به موقع نیروهای عملیاتی آبفا وارد مدار بهره‌برداری شد.

در حال حاضر آب برخی از روستاها وصل شده است. در چند روستای باقیمانده تا زمانی که وضعیت شبکه آب پایدار شود و چاه‌های آب آسیب دیده تعمیر شوند، آب‌رسانی به اهالی این روستاها به شکل تانکرهای سیار و یا بطری‌های آب معدنی انجام می‌شود. حضور تیم‌های بهداشتی برای رصد شرایط و کمک‌رسانی و امدادرسانی توسط هلال احمر ادامه دارد.



میزان دقیق تلفات مشخص نیست


مدیر کل ستاد بحران استان سیستان و بلوچستان درباره تعداد تلفات و اینکه گفته می‌شود تا کنون 10 نفر در سیل سیستان و بلوچستان جان باخته‌اند، گفت: از آنجایی که هنوز مستندات در این زمینه کامل نیست نمی‌توان به طور دقیق میزان تلفات را اعلام کرد. به اعتقاد من تا چند روز آینده با جمع‌بندی مستندات و گزارش‌های نیروی انتظامی و پزشکی قانونی می‌توان آمار دقیق تلفات انسانی این سیل را اعلام کرد. برخی از کشته‌هایی که به عنوان تلفات سیل اعلام می‌کنند ارتباطی با سیلاب ندارند. به طور مثال در خاش چند نفر دچار حادثه شدند که مربوط به سیل نیستند. برخی هم که برای ماهیگیری و یا شنا رفته بودند دچار حادثه شدند که اینها را نمی‌توان در آمار تلفات سیل قرار داد. منتظریم تا جمع‌بندی نهایی در این زمینه انجام شود.


وی درباره اینکه کدام مسیرهای ارتباطی استان در حال حاضر مسدود هستند، گفت: مسیرهای اصلی و شریانی و ترانزیتی استان همگی باز هستند و تردد در آنها جریان دارد. فقط تعدادی از مسیرهای روستایی مسدود هستند که تلاش می‌کنیم این مسیرها هم تا چند روز آینده بازگشایی شوند. در حال حاضر عدم دسترسی به روستا نداریم و با خودروهای شاسی بلند و قایق به همه آنها کمک‌رسانی انجام می‌شود. در بحث تخریب منازل هم برخی از خانه‌ها که خشتی و گلی بودند، آسیب دیدند که در حال حاضر کارشناسان بنیاد مسکن در منطقه حضور دارند و مشغول بررسی و برآوردسازی هستند تا با تأمین اعتبارات ساخت و تعمیر خانه‌ها آغاز شود.


محبی به وقوع سیل در اسفند سال گذشته و همچنین سال‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: به هر حال اینجا منطقه خاصی است و بارندگی 270 میلی‌متر در چند ساعت بسیار سنگین و حتی غیرقابل باور و طی سال‌های گذشته تقریباً کم سابقه بوده است. سامانه‌های بارشی در این منطقه شرایط خاصی دارند.

در اینجا به دلیل اینکه شرایط برای بارش مهیاست ما شاهد طوفان‌های حاره‌ای و پدیده‌هایی به نام چرخنده‌ها هستیم که روی دریا شکل می‌گیرند و باعث بارش باران در ساحل می‌شوند. البته در این منطقه طی سال‌های 97 و 98 و 1400 و همین زمستان سال گذشته شاهد بارش‌های سنگین و وقوع سیل بودیم. این بار سامانه بارشی تقویت شده بود که با بارش سنگین همراه شد. البته مردم این منطقه با شرایط بارندگی آشنا هستند و به اعتقاد من اگر زیرساخت‌ها در این منطقه مناسب‌سازی شوند و آنها را تقویت کنیم به طور حتم کمتر از این آسیب خواهیم دید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha